חדשות היום
אהוד תע"ש

האח הגדול

אהוד תע"שמאת: אמיר בר שלום.מערכת ה”אהוד” של התעשייה האווירית השיגה בשבועות האחרונים פריצת דרך משמעותית. המערכת, לאימון לחימה אווירית משולבת, הותאמה לחילות אוויר מזרחיים, כלומר כאלה שמחזיקים מטוסים מתוצרת רוסית, בעיקר סוחוי ומיג. למערכות אלו של התע”א יכולות ייחודיות לאימון קרבות אוויריים בזמן אמת עבור טייסי קרב. המערכת מאפשרת ביצוע אימונים חיים ומתקדמים ברמה גבוהה, ירי תחמושת מדומה, ניתוח הביצועים ותחקור מעמיק לאחר קרב האימון. עד כה סופקה המערכת רק לחילות אוויר שמחזיקים מטוסים מערביים, ומשתמשים בטיל אוויר – אוויר מסוג SIDEWINDER.
המערכת עצמה המכילה סנסורים, משדרים ומערכות GPS, מורכבת כולה בתוך מעטפת הטיל ונתלית על כנף המטוס. הנתונים מועברים בזמן אמת לתחנת קרקע וכן לטייסים בקוקפיט המטוס עצמו ולמטוסים אחרים שטסים במקביל ועליהם מורכבת המערכת.
“מבחינת התעשייה האווירית מדובר באחד המוצרים המצליחים ביותר”, מספר עמית חיימוביץ, מנהל השיווק של מפעל מל”מ בתעשייה האווירית וטייס מסוקים בעצמו. “הטמעת המערכת במעטפת הטיל מאפשרת למטוס להתנהג ולטוס בהתאם למגבלות הטיסה הרגילות שלו. מבחינת הטייס זהו טיל לכל דבר. אין כאן מתלה מיוחד שמשנה את מרכז הכובד, אין שינוי במשקל, כך שמעטפת הטיסה המבצעית נשמרת ללא שינוי”.
החידוש האחרון של המערכת הוא כאמור התאמתה לחילות אוויר המחזיקים במטוסי קרב מזרחיים. המערכת הוטמעה במעטפת טיל אוויר – אוויר רוסי נפוץ מסוג R73 ובכך הפכה את מערכות ‘אהוד’ ליחידה בשוק התומכת בכל מטוס קרב הנושא R73.
“תהליך הפיתוח של המערכת היה מורכב מאד מבחינת מפעל מל”מ”, מספר חיימוביץ. ראשית מדובר בעולם שונה לגמרי של מטוסים, יכולות וגם תרבויות. היו מקומות שהגענו אליהם עם יכולות המערכת, ומי שישב מולנו לא הבין מדוע צריך לתחקר. היינו חייבים להתחיל בהסברים על חשיבות יכולת התחקור באימונים. במקומות אחרים נתקלנו בהיררכיה קשיחה … כלומר, סרן לא יכול להפיל קצין בכיר ממנו. כך שעוד לפני הצגת יכולות המערכת היינו חייבים לעשות שינוי מחשבתי אצל חלק מהלקוחות.
מבחינה טכנית היינו חייבים להבין את יכולות החימוש המזרחי ועל פיו לבנות סימולציות לחימה. על פי הסימולציות שתכננו, בנינו את תוכנת המערכת שתתאים לתורות הלחימה של חילות אוויר מזרחיים. אצל חלק מהלקוחות שלנו יש אפילו שיתוף פעולה עם היצרנים כדי לבצע התאמות ממשק של המערכת לפלטפורמה, כדי לקבל ביצועים אופטימאליים”.
מערכת “אהוד” המכונה גם ACMI Air Combat Maneuvering Instrumentation, פותחה לפני יותר מ-20 שנה נחשבת עד היום לפורצת דרך. כבר בדגמים הראשונים שלה היא הציגה קישוריות בין המטוסים ויכולות ניתוח בזמן אמת ברזולוציה גבוהה.
“קודם כל צריך להביט על המערכת בפרספקטיבה נכונה”, אומר חיימוביץ. “לפני 20 שנה לא הייתה את הטכנולוגיה של היום עם עולם הקישוריות והפס הרחב. לכן המערכת הפכה להיות אטרקטיבית מאד. הלקוח קיבל בפעם הראשונה לא רק תמונת שמיים מלאה, אלא גם ביצועים של כל מטוס ומטוס בזמן אמת”.
מערכת ה”אהוד” נקראת על שמו של רס”ן אהוד פלק, טייס FF15 שנהרג ב-1988 בהתנגשות מטוסים תוך כדי אימון קרב אוויר מעל ים המלח. בתאונה נהרג גם סא”ל רם קולר. פלק ז”ל היה מהנדס בתעשייה האווירית שהחליט לחזור לשירות. בזמן התאונה הותקן על המטוס שלו פוד תיחקור “מתקא” – מערכת תחקור קרבות אוויר. המערכת הזאת שידרה את הנתונים לתחנת קרקע ורק אחרי הנחיתה הם נותחו. אחרי התאונה הוחלט בתעשייה האווירית לקרוא את המערכת החדשה על שמו.
“אם אהוד פלק היה טס עם המערכת הנוכחית, התאונה הייתה נמנעת. במערכת הנוכחית קיימת תת מערכת בטיחות המנתחת בכל רגע נתון את מיקום המטוס וביצועיו. ברגע שהיא מזהה סכנה כלשהיא, לטייס מועברת התראה מיידית, וכך גם לכל מי שמחובר באותה עת לרשת. לכן, גם בקר הטיסה או טייס מקביל יכול להזהיר באופן מיידי”, מסביר חיימוביץ.
בעקבות הצלחתה של המערכת שנקנתה עד כה על ידי 18 חילות אוויר, פותחה קבוצת מוצרים נוספת לאימון מגוון רחב יותר של פלטפורמות. כיום מותאמת מערכת ה”אהוד” למטוסי ומסוקי קרב שונים, מסוקי משימה, פלטפורמות אוויריות מגוונות כגון מל”טים וכן לספינות שונות.
“ברבות הזמן הבנו שאת יכולות המערכת ניתן להרחיב לאימונים גדולים יותר, עד כדי ממשק של אימוני אוויר ים יבשה. למשל, ברגע שנכנסנו לעולם מסוקי הקרב צץ לנו המימד הקרקעי.
טייס מסוק הקרב פועל מול כוחות על הקרקע ולכן היינו חייבים להכניס אותם למערכת. יצרנו “שערים”, כלומר כוח קרקעי, טנק לדוגמא, נושא עליו פוד תקשורת ש”מכניס” אותו לרשת. אם הטייס מקבל פקודת ירי לעבר הטנק מתקבלת אינדיקציה מיידית על פגיעה או החטאה. לצורך כך הכנסנו הרבה מאד סנסורים מבוססי לייזר כדי ליצור את תמונת הקרב המדויקת ביותר. הזיהוי שלנו בתמונת הקרב הוא חד ערכי, אם כלי נפגע הוא וכולם סביבו יודעים. כך גם לגבי אימוני ים, תמונת הקרב הימי נפרסת במלואה.
כל משתמש מתממשק למערכת באופן מיידי על ידי לחיצת כפתור. במערכות מקבילות הבעיה היא יצירת הממשק האחיד לפלטפורמות השונות. למעשה הצלחנו להתגבר על המושג NEGATIVE TRAINING. זהו מושג שבו אין סינרגיה בניתוח הנתונים שאחרי האימון, זה קורה בגלל השוני המובנה: טייס, טנקיסט ומפקד ספינה. במערכת ה”אהוד”, הבעיה הזו לא קיימת, כל שצריך הוא פוד של המערכת מותאם לפלטפורמה, השפה שכולם מדברים היא שפה משותפת”.
בימים אלה עובדת התעשייה האווירית על הדור הבא של מערכות האימון המשולבות של מערכות ניתוח האימונים: LVC-LIVE VIRTUAL CONSTRUCTIVE.
המערכת אמורה לשלב סימולטורים עם טיסה פעילה. לדוגמא קרב אוויר של זוג מול רביעייה. בפועל יהיו באוויר רק זוג מול זוג, ושני המטוסים הנוספים יופעלו מהסימולטור. הטכנולוגיה הזו עדיין בפיתוח, אולם חיימוביץ טוען ש”טכנולוגיה היא לא המחסום, אין ספק שלשם אנחנו הולכים, במיוחד בימים של משבר כלכלי כשתקציבי בטחון מקוצצים ושעות המנוע של המטוסים הופכות ליקרות מאד”.

תגובות סגורות