חדשות היום

אוטומציה היא שם המשחק בעולם תשתיות ה-IT

חגית חפץ, מערכת ניו-טק

תשתיות המחשוב עברו מהפך מרשים בשנים האחרונות תוך הישענות חזקה על יכולות וירטואליזציה. מבט מעמיק מגלה עולם מורכב משרתים בלבד. התשתית המלאה כוללת אחסון, תקשורת, כלי אבטחה, מנהלי עומס, ומרחב עצום של תוכנות. הטעימה של זמינות וירטואלית מחזקת את הצורך והציפייה לאספקת שירותי תשתית רחבות יותר בקבועי זמן כמעט מידיים. מנהלי IT רבים פונים להטמעת אוטומציה מבוזרת אשר תאפשר להם לתת מענה לצרכים השונים תוך שליטה מלאה בכל מרחב התשתיות הקיימות בחברה עצמה או בענן.

שיחה עם איתן לביא סמנכ”ל ניהול מוצר בחברת QualiSystems על מגמות האוטומציה החדשות בעולם תשתיות ה-IT.

מה האתגרים החדשים איתם מתמודד איש ה-IT ?
איתן: ברוב החברות המתקדמות, מפתח תוכנה הדורש סביבת פיתוח חזקה יכול להזמין לעצמו מחשב וירטואלי ללא תמיכה ישירה של צוות ה-IT. צוותי ה-IT עוברים מהפך מנותני שירותים ישירים לבוני תשתיות אוטומטיות אשר מספקות את השירות. כאשר הצרכן דורש מחשב בדיד פתרונות וירטואליזציה קלאסיות כמו של VMware נותנות מענה. אך במקרים רבים הצרכן זקוק לסביבה יותר מורכבת הבנויה ממספר רב של מחשבים, קשרים ביניהם, תוכנות מותקנות ולעיתים אף מרכיבי חומרה נוספים. מגוון הצרכנים אף הוא עולה וכולל היום צוותי פיתוח (DevOps), צוותי בדיקות (DevTest), צוותי שיווק המוכיחים יכולת POC, צוותי תמיכה המשחזרים בעיות לקוח ועוד.
בעוד וירטואליזציה של מחשוב נמצאת בשלבים מתקדמים, וירטואליזציה של תקשורת, אחסון ושאר המרכיבים אינם באותה רמת בשלות. כל אחד מספקי החומרה השונים כמו Cisco,
,EMC ,NetApp ,HP מציעים היום פתרונות ניהול עם חוזקות ספציפיות לעולמן אך עם פערים לשאר המרכיבים בתשתית. צוותי ה-IT נדרשים היום להיות “אנשי
אשכולות” בעלי הכרות וידע נרחב אודות מגוון רחב של טכנולוגיות ויצרנים ובעלי יכולות מימוש אינטגרציה ואוטומציה לרבדים השונים בעולם התשתיות. ה-IT במאבק מתמיד לתת מענה הולם לכל התרחישים ובזמן קצר.

כיצד מתמודדים מנהלי ה-IT עם האתגרים המורכבים הללו?
איתן: עם התבססות הוירטואליזציה, אוטומציה היא ללא ספק “שם המשחק”! אין ספק שכאשר ה-IT מבצע תהליכים ידניים הדבר אורך זמן רב. על מנת שיהיה זרז ולא גורם מעכב, חובה לשלב פתרונות אוטומציה. מיכון התהליכים מביא לחיסכון בזמן, וככזה – לחיסכון במשאבים. אם בעבר רוב עיסוקה של מחלקת ה-IT התרכזה בהקמה ותחזוקה של הסביבה המיחשובית, הרי שכיום היא הופכת להיות אחראית על הטמעת פתרונות תוכנה ואוטומציה שישפרו את מתן השרות ללקוחות בארגון. כלומר, מנותני שרות ישירים הופכים אנשי ה-IT לסוג של קבוצת פיתוח בעצמם. ישנן חברות המשלבות מפתחים בקבוצות ה-IT, אחרות מטמיעות כלים המאפשרים לאנשי התוכן לממש אוטומציה בעצמם ללא כתיבת קוד או סקריפט. חשוב שמנהלי המיחשוב ידאגו להבנות ולהטמיע את תהליכי האוטומציה בסגנון object-oriented כך שניתן יהיה לתחזק אותם לאורך זמן תוך גמישות ויכולת לבצע שינויים בקלות. העלות האמיתית אינה ביצירת האוטומציה הראשונית אלה בתחזוקה של האוטומציה לאחר שהגיעה לבשלות והיא מכילה אלפי אם לא מאות-אלפי פרוצדורות.
במקרים מסוימים, אף מזהים שינויים ארגוניים בהם אנשי IT מצורפים לקבוצות פיתוח בכדי לתת להם מענה מיטבי.

האם מערכות האוטומציה מייתרות את תפקידו של איש ה-IT?
איתן: בהחלט לא – ההפך הוא הנכון! תפקידו של איש ה-IT רק מתרחב ומקבל חשיבות גדולה יותר עבור הארגון. על מנת שמערכות האוטומציה יעבדו נדרשת כאמור גם הטמעה נכונה, וגם תחזוקה שוטפת שמתבצעת על ידי קבוצת ה-IT המתמחה בתשתית עצמה ויש לה את היכולת לבצע תהליכי אינטגרציה ואוטומציה. פלטפורמות האוטומציה החדשות מהוות כלי עבודה ראשון במעלה עבור אנשי ה-IT. ישנו צורך עצום בשיפור הנדסת האנוש של הכלים בכדי שמגוון רחב של צוותים יוכל לתרום למאמץ האוטומציה. הן אינן מחליפות את אנשי ה-IT אלא מאפשרות להם לייצר תהליכים המותאמים לארגון שלהם בצורה מהירה ויעילה ומהוות תמיכה בעבודתם השוטפת.
מה אתה צופה שיקרה בעתיד עם מגמת האוטומציה – לאן היא תתפתח?
איתן: מפתחי האוטומציה נמצאים במרדף אחרי השעון להכיל סביבות פוטנציאליות חדשות שיתנו מענה לדרישות המתעדכנות של הצרכנים שלהם. בגלל מורכבותו של המירדף הזה, הקבוצות המתקדמות מחפשות דרכים לאפשר למשתמשי הקצה יותר יכולות עצמאיות להשתמש בסביבה ולשנות ולעדכן אותה לצרכם. כל אלה יקרו אך ורק כאשר איש ה-IT יציע להם מימשק משתמש פשוט, ברור וקל לתפעול שיאפשר להם עצמאות הולכת וגוברת לבצע את כל אלה בעצמם. בסופו של יום, המגמות שציינתי יסייעו לאנשי ה-IT להגיב מהר יותר לצרכים העסקיים של הארגון. ככל שהם ימכנו יותר תהליכים, כך הם יוכלו לספק פתרונות ושירותים בצורה מהירה ויעילה יותר. אני מעריך כי האוטומציה תתפשט בעתיד הלא רחוק בנגישותה מעבר למשתמשים מקצועיים ותגיע בסופו של דבר אפילו למשתמשי הקצה, שיוכלו בעצמם לערוך תהליכים אוטומטיים על פי הצרכים הספציפיים שלהם.

תגובות סגורות