חדשות היום

כיצד לנווט בשילוב ה-m2m (machine to machine)

Joe Braga, Telit Wireless Solutions

הגורמים המאמצים את טכנולוגיית ה-m2m באים בעיקר מחוץ לתעשיות הטלקומוניקציה או האיתור (positioning); ומחוץ ל-m2m. במאמר זה נדון במאמץ של שילוב ופריסה של התקני m2m החל מהשאלות הראשוניות ביותר ועד לתכנון של פרויקט הדור הבא שלך.

מה עליך לדעת כדי לאמץ את ה-m2m
שילוב של טכנולוגיות סלולאריות כגון LTE, UMTS-HSPA, CDMA-1xRTT או EV-DO, ו-GSM-GPRS/EDGE לתוך התקנים אלקטרוניים, הם הגורם המאפשר להם לתקשר בסביבת הרשת הניידת וחיבורן אל מערכות האינטרנט ובסיסי הנתונים. המשימה יכולה להתפרש כמורכבת ומרתיעה. לשם קישוריות ההתקנים לרשת בצורה מוצלחת, חייבים להתמקד בשרשרת ערכים המונה לפחות ארבעה מרכיבים עיקריים (ראה איור 1). אולם, ניתן ואף כדאי לגייס לצורכי משימה זו את התחום הנרחב של שירותי התמיכה והניסיון הרב של חברת Telit.
מיקוד בתכנית עסקית המבוססת על העלות הכוללת של הבעלות (Total Cost of Ownership – ) – ולא על “מחיר הרכישה בלבד”. זהו מודל עסקי אשר נועד לספק למשקיעים אומדן כספי של העלויות הישירות והעקיפות של מוצר או מערכת פיתוח תיק העסקה לשם אימוץ ה-m2m נעשה באופן מסורתי עם האימוץ של מערכת “עץ המוצר (bill of materials (BOM) בתוספת עלות הנלווים” המשמשת בתהליכי הבחירה של רכיבים אלקטרוניים. בהתחשב במחזורי החיים הארוכים יחסית של התקנים המחוברים ב-m2m, ברור שהכנסות מקישוריות המוצר לאינטרנט עשויות לגבור בנקל על השפעת עלויות רכישת הפתרון.

בחירת ספק m2m עם טכנולוגיה בשלה בשרשרת הערך
פעולות קריטיות בבחירת הספק חייבות לכלול סקירה של הסיכוי שהפתרון והטכנולוגיה הנרכשים יישארו תקפים למשך חיי המוצר הצפויים. מחקרי שוק על המצב התחרותי של הספקים השונים מצביעים על הפרמטרים הבאים: שקיפות הספק – כמה נראות למידע קיימת אודות הספק הפוטנציאלי שלך, יציבות כלכלית, גודל חברת הספק, כמות השקעה שנתית במו”פ והנוכחות המקומית. בנוסף המלצה חשובה היא לבקר את ספק ה-m2m שלך בכדי לאמוד בצורה אמינה את תכולתה ועומק ההצעה שלו בנוסף לאיכות והחוזק של הסכמי השותפות והמחויבות שלו כלפי הלקוח.
בחירת המודול הסלולארי
בחירת הטכנולוגיה והמודול הסלולארי מהווה לעיתים אתגר בעת הליך שילוב ה-m2m בהתקן האלקטרוניקה אשר מוכתב לעיתים גם מאילוצי אנטנות שונים. להלן שיקולי המפתח בבחירת המודול והטכנולוגיה למוצר:
מהירות הנתונים – ככל שמהירות החיבור הנדרשת הינה גבוהה יותר, כך יהיה גבוה מחיר המודול ושרותי הקישוריות הכרוכות בכך. יש גם לנקוט בהחלטות על מהירות אל מול הספק נדרש ומורכבות האנטנה.
סוג השירות והקישוריות – קיימים חמישה סוגים עיקריים של טכנולוגיות סלולאר: GSM/GPRS/EDGE, WCDMA (UMTS)/HSPA, CDMA/1xRTT/EV-DO, TD-SCDMA (באסיה בלבד), ו-LTE.
ממדים פיזיים – אלקטרוניקה מאוד קומפקטית היא פחות מסוגלת לפזר את החום שהיא מייצרת בפעולה ולכן דרושה הנדסה נוספת ביחס לאסטרטגיות פיזור החום.
צריכת הספק של המודול – אם התכנון שלך אמור להיות מוזן על-ידי סוללה, הממד הקריטי של מפרט הספק המודול הוא זרם המתנה או “השינה”.
תנאי הפעלה סביבתיים – עבור סביבות בעלות רעידות גבוהות, ככל שממדי הרכיב קטנים יותר כך טוב יותר למערכת: מודול בעל מסה קטנה יותר מפחית מאמץ תאוצה על נקודות ההרכבה שלו.
GNSS/GPS מובנה – מלבד החיסכון בכרטיס בהתקן שלך, מודול סלולארי +GNSS מאפשר ליישום שלך לנהל את המודולים הסלולאריים ומיקום ההתקן כיחידה אחת באמצעות מערך פיקוד AT פשוט ומאוחד.
אילוצי ייצור – אם ההתקן שלך מיועד לייצור המוני יש לוודא עבור המודול אם קיים הליך ייצור אוטומטי התואם לקווי pick-and-place.

בחירת מודולים לשידור בטווח קצר – Sub 1GHz
מודולי תקשורת לטווח קצר מאפשרים להחליף את הקישוריות הקווית של התקנים שכנים באתר, באמצעות טכנולוגיה אלחוטית ובכך לאפשר טופולוגיית רשת הירארכית (Mesh/Star) תוך החלפת/ביטול צמתי תקשורת יקרים (כגון הסלולאריים) עם אלו של מודלי שידור לטווח קצר.

בחירת מודולי
GPS/GNSS
ישנם מספר יתרונות ממשיים בשימוש בטכנולוגיות הדור הבא של GPS והיא – Global Navigation Satellite System
(). הטכנולוגיה משלבת מספר מעגלי קליטה: GPS ,GLONASS ,Galileo
ו-Beidou/Compass במוצר משולב יחיד. התכנון הסופי של המוצר יהיה קשיח יותר משמעותית ויתפקד טוב יותר במצבים המאתגרים לרוב תכנוני GPS בלבד כגון קניונים עירוניים וסביבה שאינה חשופה בצורה ישירה ללוויינים.
בחירת ספק התקשורת ושירותי ערך מוסף (VAS)
למרות ההשפעה של עלות החומרה, שירותי ההנדסה והתהליכים הנחוצים עבור ייצור התקן מצויד ב-m2m, מדובר בהוצאות חד-פעמיות. יש לבחון היטב את עלות חבילת השירות החודשית לשירותי נתונים/קול מאחר שזוהי עלות חוזרת, המסוגלת לשנות את ההשקעה מרווחיות להפסד עבור הפריסה שלך.

חיבור התקני ה-m2m שלך למערכות ענן ו-Back/End
חיבור מאובטח של התקנים למערכות ענן וחברה (cloud and enterprise) והטמעת יישומים בצורה המונעת שכבות מיותרות הנוצרות בשרשרת המידע, הינו קריטי עבור פריסה מוצלחת. M2mAIR deviceWISE הוא המפתח לכך. הפתרון הינו אגנוסטי לחומרה ויכול לחבר את כל ההתקנים והיישומים הרלוונטיים, וליצור מעבר מידע בזמן אמת, שמירת הפעולות ובקרה דו-כיוונית קלים למימוש.

אישור רגולטורי עבור ההתקן שלך
אישור (certification) עשוי להיות הפרק היקר ביותר בפרויקט שילוב ה-m2m. בהתאם ליבשת היעד שלך, ייאלץ ההתקן לעמוד באחד או יותר מתהליכי האישור הנ”ל בכפוף לתקנות המקומיות של משרד התקשורת. יש לבדוק את רשימת הדרישות לפי ההתקן והאזור עם ספק ה-m2m שלך בכדי להבטיח שתכננת נכון את הזמן והמשאבים הדרושים.

פלטפורמת מוצר אחידה מבית Telit
יש לחפש אחר דרכים חכמות בכדי לשפר את התחרותיות שלך בשוק ולאמץ אסטרטגיית תכנון אשר:
ממצה עד תום את תחום הוצאות פיתוח היישום כגון ה- (non-recurring engineering)
שומרת על השקעות של רכיבי הליבה במוצר ובכך מאריכה את אורך החיים של כל דור בתכנון ההתקן
מאפשרת פיתוח של פלטפורמת מוצר אחידה עובר שווקים וטכנולוגיות שונים – “תכנן פעם אחת – פרוס בכל העולם”
מאפשרת עובדה עם מודול סלולארי בעל ארכיטקטורה המפרידה עצמה ממגמות של ספקי השירות ונצמדת אל הסטנדרטים הגלובליים
מאפשרת הטמעה של מוצרי קצה בתוך שווקי-מטרה באמצעות בחירה של מודולים מאותה המשפחה עם שלל התכונות, הפונקציונליות והמהירות הנדרשות.

הכתבה נמסרה באדיבות חברת איסטרוניקס.

תגובות סגורות