חדשות היום

כלי אחד לשימוש כללי

את ראלף הולץ, מנהל ההדרכה הגלובאלי של חברת CODESYS פגשתי בישראל במהלך כנס משתמשי CODESYS הראשון בישראל, שאורגן על ידי חברת “דור הנדסה”, הנציגה הבלעדית בישראל והשותף העסקי של חברת S3 המפתחת והמשווקת של תכנת CODESYS בעולם. נכון לשנת 2014 יותר משלושה מיליון רישיונות של CODESYS  נמכרו, ל-350 חברות תעשייתיות, מרביתן בתחום רכיבי אוטומציה לתכנות ובקרה ולקוחות OEM ברחבי העולם, בנוסף ל-750,000 רישיונות – מנויים שנמכרו בשנה שעברה.

“השוק הישראלי הוא שוק חם, דינאמי מאוד ועם ביקוש גבוה. אנחנו מרגישים שהרבה התחלות מגיעות מהשוק הישראלי בעיקר בזכות האנשים פה שיש להם ראש פתוח ורצון לפתח דברים חדשים” כך פתח ראלף את שיחתנו ומידע עבר לדבר על תוכנת CODESYS אשר פותחה ע”י 3S מגרמניה והיא מאפשרת לפתח יישומי אוטומציה תעשייתית בתוכנה ע”פ תקן IEC 61131-3 שהוא הסטנדרט המוביל בתעשיית הבקרה והאוטומציה. ראלף ציין גם שזהו תקן אשר פותח על ידי (International Electrotechnical Commission) ארגון תקינה עולמי שמקובל בתחום התקינה של בקרת תהליכים, מגדיר לראשונה שפות תכנות לאוטומציה תעשייתית שאינן תלויות ביצרן מסוים של חומרה. “ההשוואה לכן עם פלטפורמות הטלפון החכם iOS והאנדרואיד מובנת מאליה: ישנו עולם ומלואו של תוכנות סגורות של יצרניות גדולות קיימות, אולם באותה מידה קיימת הפלטפורמה הפתוחה והזמינה לגמרי של קודסיס, אשר מובילה את הלקוחות שלה לעצמאות מרבית”.

מה היתה המוטיבציה להגדרת התקן?

“המוטיבציה להגדרת תקן זה נבעה מכמה סיבות; המורכבות הגדלה והולכת של הדרישות מתוכנות האוטומציה ובקרה, עלות הפיתוח הגבוהה והיכולת לעשות שימוש חוזר (software re-use) גם כאשר מחליפים את החומרה. טרם השימוש בתקן זה, תוכנת הבקרה נכתבה ופותחה בכלים ייעודיים של יצרני הבקרים (PLC), התקני תצוגה (HMI) ובקרי הינע (Motion Controller) שפעמים רבות היו שונות זו מזו. מציאות זו יצרה מצב שבו כל שינוי בחומרה מיצרן-א ליצרן-ב , למשל של בקר PLC, חייב גם לימוד שפות תכנות חדשות – רובן ייעודיות, וסביבות פיתוח חדשות. תקן IEC-61131-3 מאפשר להעביר יישומי אוטומציה שפותחו עבור פלטפורמות מסוימות לפלטפורמות חדשות ומאפשר למשתמשים ולאינטגרטורים רמת שימוש חוזר בתוכנה שלא הייתה קיימת קודם”.

יש לציין כי, התקן משפר את מהירות הפיתוח והיעילות ע”י היכולת לשלב בפרויקטים חדשים מודולים של תוכנה שפותחו עבור פרויקטים אחרים או ע”י מפתחים מצד שלישי. תקן 61131-3 תומך ב-5 שפות תכנות – חלקן גרפיות וחלקן מבוססות טקסט: Ladder Diagram

() ו-Function Block Diagram (FBD) שהן גרפיות ו-Structure Text (ST) ,Instruction List () שהן טקסטואליות. השפה החמישית – Sequential Function Chart (), תומכת בביצוע תהליכים בצורה טורית או מקבילית. CODESYS נחשבת לאחת מהכלים החזקים בתחום תכנות בקרים עם תאימות מלאה לתקן 61131-3 ותמיכה בכל 5-שפות התכנות שהתקן מגדיר בשילוב שפות C ו-פסקל. התאימות לתקן מאפשרת לפתח תוכנות בקרה עם פיתוח סביבה אחידה של Codesy למגוון רחב של בקרים.

האם הצגתם לאחרונה כלים חדשים בתחום?

“חברת 3S רואה בחדשנות ערך עליון ורק לאחרונה השקנו מוצרים חדשים שטרם נראו בתחום זה של תוכנות אוטומציה: הראשון הוא ה-CODESYS Application Composer שמאפשר עבודת פיתוח מבוזרת בין כמה קבוצות פיתוח שמפתחות מודולים נפרדים בתוכנה ולאחר מכן שילובם לכדי תוכנת בקרה אחת לכל המכונה, כולל פיתוח תוכנת ה-HMI וקנפוג התוכנה.

מוצר נוסף שהשקנו הוא ה-CODESYS Professional Developer Edition שמכיל כלים נוספים כמו UML Editor ,CODESYS Profiler ו-CODESYS Testmanager.

לאחרונה הושקה ה-CODESYS store שהיא חנות אפליקציות לתוכנה – אם אפליקציות מחברת 3S או מקהילת המפתחים שמונה להערכתנו כמה עשרות אלפים. שיתוף פעולה כזה בין המפתחים, בדומה לקוד פתוח, מעצים את השימוש בתוכנה ומקצר את זמני הפיתוח. כדוגמא ליישום בחנות CODESYS היא אפליקציה בשם: UML – Integration היא לא קיימת בשוק סביבת פקדי התוכניות המאוחסנות. על כן, זה אך הוגן, שרק מי שעושה בה שימוש, ישלם עליה.

“פונקציות, בהם כולם משתמשים, ימשיכו להיות כלולים במסגרת הכלי הבסיסי החינמי”, מדגיש ראלף”. כיום ישנם כ-3500 מבקרים רשומים בחנות, עם מגמת עלייה רציפה. “בסוף השנה אנחנו מצפים להגיע ל- 5000”, הוא מוסיף. “והמבקרים משתמשים בחריצות באפשרויות ההורדה.

נקודה חשובה היא התפיסה של התוכנה על ידי משתמשי הקצה. “ישנם גרסאות שונות המותאמות ללקוח אצל יצרני הציוד המקוריים”, אומר ראלף, “יחד עם זאת, ידוע כי ברוב הגרסאות הללו של יצרן מקורי, משולב הקודסיס. “הקודסיס גלוי בפני משתמשי הקצה והוא נתפס כיתרון, כאשר כלי פתוח ונפוץ נמצא בשימוש נרחב כל כך”.

מר בוריס שוסטר – המנהל האזורי של חברת CODESYS מסביר איך הכל התחיל: “הרעיון המרכזי היה, להציע סביבה נוחה, איתה היה אפשר לפתור כמה שיותר בעיות” הוא מוסיף. “המטרה הראשונית היתה, ליצור סביבה לתחום האוטומציה אשר תאפשר ניווט בין תפקידים חשובים ותיקח על עצמה תקשורת והדמיה ויזואלית. ההדמיה היא נושא מאוד מהותי אצל מרבית ממשתמשי הקצה שלנו”, מדגיש בוריס. היא מתאימה לכל מכשירי השירות ופועלת בכל הפלטפורמות בהם מוטמעת הקודסיס כמערכת ייעודית. “בכל מקום בו קיימת תצוגה זמינה, ניתן להפעיל את מערכת ההדמיה שלנו”.

שידרוג דורות משמעותי עם CODESYS גרסת 3V

CODESYS גרסה 3 מהווה צעד נוסף בכיוון הפתיחות – “החלפת הגרסה הזו, סוגרת את החלפת הדורות האמתית שלנו”, אומר ראלף הולץ. “כל שורת קוד נכתבה בשיתוף פעולה הדוק עם הלקוחות שלנו”. עד כה, התוכנה היתה גוש מונוליטי בלבד. באמצעות הגרסה החדשה, הפתיחות קיבלה משמעות חדשה: “ניתן לתכנת הרחבות לתוכנה וניתן גם להחליף חלקים מהתוכנה”.

“הייצור התעשייתי הוא שוק הליבה שלנו”, מוסיף בוריס שוסטר “יותר ויותר הופכים שווקי הייצור בתחומים כגון אוטומציה ניידת, מיכון מבנים, מיכון תהליכים, מיכון אנרגיה והטמעה, לשווקים חשובים ומשמעותיים עבורנו”. CODESYS V3 מתקדמת אצל המשתמשים בצעדי ענק. “90% מהפניות לגבי שאלות בתמיכה, נוגעות לגרסת V3”, המשתמשים עובדים עם הגרסה החדשה באופן הדוק.

אסף דביר מנהל ההנדסה בחברה “דור הנדסה” אמר על שיתוף הפעולה: “אנחנו גאים להיות הנציגים והשותפים העסקיים של CODESYS  בישראל. אין ספק כי CODESYS היא סביבת הפיתוח המתקדמת והמועדפת ביותר כיום לכל יישומי אוטומציה תעשייתית. אני נוטה להאמין שהבחירה שלהם בנו, היתה בעקבות הנכסים והיכולות הנצברים של דור הנדסה ב-35 השנים מאז הוקמה ע”י יחיאל לוי בתחילת שנות ה70. מאז ועד היום, שרתנו למעלה מ-1,000 לקוחות בשוק הישראלי, בצענו למעלה מ-100,000 פרויקטים קטנים כגדולים, פשוטים ומורכבים, כאשר המהנדסים שלנו מלווים כל פרויקט ופרויקט עד לביצוע מושלם”.

שירלי מייזליש, מערכת ניו-טק

תגובות סגורות