סימולאטורים דור חמישי

תארו לכם את המצב הבא. אתם נכנסים ללובי של מלון, ניגשים לדלפק הקבלה ומי שמקבל את פניכם הוא לא פקיד חביב (או חמור סבר או חמוץ…) אלא, רובוט מסביר פנים שמבצע את כל תהליך הרישום ועד למתן מפתחות החדר…

זה אולי נשמע דמיוני, אבל מתברר שהקידמה ממש כאן, מעבר לפינה ובמקרה שלנו מעבר לאוקיינוס. בארצות הברית נמצא המחקר והפיתוח של שימוש ברובוטים ודמויות וירטואליות לסביבת עבודה אנושית, בשלב מתקדם ביותר. בלקט מחקר ופיתוח של משרד הביטחון הישראלי מצוטט פרסום רשמי של הצי האמריקני, על מחקר וניסוי משותף שנערך יחד עם האקדמיה.

מטרת המחקר של ה-  (Office of Naval Research), הוא פיתוח דורות חדשים של אווטארים (avatars), רובוטים ו”תחליפי אדם” נוספים, המיועדים לאימון צבאי. המחקר מתבצע במכון לסימולציה ואימון שבאוניברסיטה של מרכז פלורידה (UCF). במסגרת הפרויקט, “תחליף בן אדם” (human surrogate) יקדם את פני הבאים במבואה של המכון ויתקשר איתם, כשהוא מפוקח ע”י מפעיל אנושי שיימצא באתר אחר. שלב “המבואה” יימשך מספר שבועות ואחריו יתחיל שלב של אינטראקציות מורכבות יותר שידמו תרחישים בני כמה שלבים. המחקר מהווה חלק מתוכנית תלת-שנתית של ה-ONR הנקראת Human Surrogate Interaction program, שבה תיחקר האינטראקציה בין בני אדם לבין תחליפי אדם וירטואליים (אווטארים), פיזיים (אנימטרוניקה) ואחרים. הממצאים יסייעו לקבוע אילו מהם יהיו המתאימים ביותר לשימוש במערכות אימון צבאיות.

“טכניקות האימון של כוחות המרינס ימשיכו לשלב בתוכן מציאות מדומה כדי לנסות להגיע קרוב ככל הניתן לתרחיש האמיתי”, אומר ד”ר פיטר סקוויר ממחלקת המחקר של הצי האמריקני ONR. “הדרך שבה אנשים יגיבו לניסוי היא הכרחית למחקר הזה ולהבנה, כיצד ניתן להשליך ממנו לאימונים משולבי דמויות וירטואליות ורובוטים בתרחישי פעולה שונים”.

מטרת הפרויקט היא להגיע לסביבת אימון הדומה מאד לסימולאטורים המשולבים שנמצאים בשימוש חילות אוויר. הסימולאטורים הללו אמנם אינם מדמים תנאי הטיסה הפיסיים (כוח G לדוגמא), אבל מלבד זאת נכללים בהם כל שאר המרכיבים (נתיב טיסה, מבנה טיסה, אויב באוויר ועל הקרקע), בצורה מדויקת מאד.

התכנית הנוכחית של ה-ONR לשילוב אווטר באימוני המרינס היא חלק מהתכנית הרב שנתית של ה NAVY שהוגשה לפנטגון בשנת 2012. אחד המרכיבים העיקריים של התכנית, בכל הקשור למחקר ופיתוח, הוא מתן דגש על שילוב אמצעי אימון חדשניים במטרה להביא לשיפור ביכולות הלוחם.

את התכנית העתידית מתכוון הצי האמריקני לשלב ב-Infantry Immersion Trainer – מתקן אימון חי”ר מיוחד, הנמצא בבסיס פנדלטון בקליפורניה. כחלק מהתכנית זאת, ה-ONR תומך בפיתוח מערכת הנקראת : AMITIES (Avatar Mediated Interactive Training and Individualized Experience (System. התכנית מאפשרת למשתתפים בה, “לאכלס” ולשלוט בסוגים שונים של “תחליפי אדם”.

לדברי החוקרים, מגוון רחב חדש של תרחישי אימון מתאפשר הודות לשילוב של בינה מלאכותית, אפנון קול, פרוטוקולי תקשורת ובקרה אנושית. מערכת AMITIES תאפשר למפעיל אנושי אחד לשלוט ב”תחליפי אדם” מרובים, בעזרת ממשק משתמש ידני ותוכנה לעקיבת ראש. הטכנולוגיה תסייע להפחתת עלויות ונטל לוגיסטי הכרוכים באיתור והעסקה של שחקנים אנושיים למלא תפקידים שונים בתסריטי אימון. מעבר לכך המערכת מתוכננת גם למעבר מהיר בין אתרי אימון, שמדמים תרחישים שונים.

“אם בני אדם לא יהיו זמינים לביום מצבים, בשל עלויות גבוהות או כל סיבה אנושית אחרת, בעזרת המחקר הזה נוכל לאפיין לנו בצורה מדויקת ומהירה את האופן שבו צריך לבנות את הדמות הווירטואלית, כך שאיכות האימון לא תיפגע”, אומר סקוויר.

אחת הדוגמאות שהוצגה במהלך הניסויים הייתה תחליף אנוש, רובוט הומנואידי (דמוי אדם) אשר יכול לשנות הבעות פנים והתנהגות כדי לייצג אנשים בני גזעים שונים ומאפייני אישיות שונים. במהלך ההדגמה שנערכה לאנשי מעבדת הניסויים של הצי האמריקני, שיחק שחקן מקצועי, אזרח אפגאני כפרי שמבקש פיצוי מחייל אמריקני, על עדר כבשים שלו שנפגע במהלך פעילות, סיטואציה מדויקת שנלקחה מהזירה העכשווית של המרינס. הרובוט ששיחק מול השחקן האנושי היה מצויד בטכנולוגיית AMITIES. הטכנולוגיה גם הודגמה במצב של הטרדה מינית מילולית וכיצד ניתן למנוע אותה מצד אחד, או להגיב לה נכון יותר מצד שני. הדמות הווירטואלית החליפה במהלך ההדגמה תפקידים: מנפגעת עבירה למבצע עבירה בהתאם לתכנון המוקדם של צוות ההפעלה.

אמיר בר שלום

תגובות סגורות