חדשות היום

הענן בשירות התקשורת

המעבר שהתרחש בעולם המחשוב משרתים פיזיים לעולם השרתים הוירטואליים ולסביבת הענן, מתרחש כיום גם בעולם הרשתות

בשיחה עם ד”ר יורי גיטיק, מנהל פיתוח אסטרטגי וחדשנות בחברת רד, על ביזור פונקציות רשת וירטואליות (D-NFV) באמצעות טכנולוגיית ענן, הוא מדבר על התהליך אשר התרחש בעבר בעולם המחשוב ומתרחש כיום בעולם הרשתות כאשר מונח אחד צץ ועולה כל הזמן: NFV. גיטיק: “באופן מסורתי, פונקציות רשת דוגמת switching / routing, firewall, load balancing, מבוצעות על ידי רכיבי חומרה (HW) שהם בדרך כלל קניין ספציפי של ספק מסוים, ומגיעות עם תוכנת הפעלה ייעודית (SW). ההתקדמות הטכנולוגית המואצת של חומרות שרתים, של טכנולוגיית הווירטואליזציה ושל השימוש בטכנולוגיית הענן בתחום ה-IT, מאפשרת לפונקציות רשת רבות ושונות להיות מיושמות כתוכנה (SW) ולפעול כמו מכונות וירטואליות (VM) על שרתים סטנדרטיים. מדובר למעשה בהבטחה הגדולה של קונספט הוירטואליזציה של יישומי הרשת, ה- (Network Functions Virtualization): לאפשר פריסה מהירה וגמישה של פונקציות רשת ושירותים כתוכנה על גבי חומרת שרתים גנרית, כפי שכבר נעשה בהצלחה בסביבת ה-IT. בדיוק כמו שעולם המחשוב עבר אבולוציה מעולם השרתים הפיזיים לעולם השרתים הוירטואליים ולסביבת הענן, כך מתרחש גם בעולם הרשתות.

מהו הפוטנציאל המסחרי?

“הפוטנציאל המסחרי של טכנולוגיית ה-NFV לספקיות שירותי התקשורת הינו רב וטומן בחובו אפשרויות שימוש מגוונות כגון:  פריסה ושדרוג של שירותים במהירות מרבית, כדי לענות על צרכי הלקוחות ועל מנת להתמודד בהצלחה בסביבה תחרותית משתנה.  שילוב פונקציות וירטואליות רבות על פלטפורמת שרתים יחידה כדי להוריד עלויות.הפחתת עלויות ע”י אכיפת סטנדרט שרתים מסחריים (COTS) על גבי כל תשתית הרשת במקום חומרת תקשורת ייעודית ויקרה”.

ספר לנו קצת על מושג ה-NFV מבוזר ברשת

“התפיסה המקובלת של NFV כיום היא שהיכולת הווירטואלית צריכה להיות מיושמת ב-data centers. גישה זו אמנם מתאימה למקרים רבים, אבל בהחלט לא לכולם. מכאן שנדרשת גמישות מלאה באשר למיקום הפיזי של הפונקציות הוירטואליות. באופן אידיאלי, פונקציות וירטואליות צריכות להיות ממוקמות במקום המתאים ביותר מבחינת עלות וביצועים, בין אם ב-data centers, בצמתים שונים ברשת ואפילו באתר הלקוח (ניתן לראות באיור 2). גישה זו פורסמה זה מכבר במסמכי ה-ETSI NFV Industry Specification Group, הארגון האחראי על תקינת ה-NFV”.

איך זה עובד בשטח?

חברת רד מציעה למשל את ה-ETX-2, פתרון ה-D-NFV שלה.

מדובר במערכת בקרת ביצועים רבת עצמה, שמשלבת NID (Network Interface Device) מבוסס חומרה עבור שרותי רשת L2/L3 עם שרת מובנה וסטנדרטי מסוג x86 של אינטל (איור 3). ה-x86 משמש למעשה כמנוע עבור ה-ETX לצורך הפעלת פונקציות רשת שונות כיישומים וירטואליים באתר הלקוח, כחלופה לפריסת ציוד ייעודי. הפתרון מאפשר לספקי שירותי תקשורת לעסקים להשיג יתרון על המתחרים על ידי השקת שירותים מתקדמים במהירות, ליישם יכולות רשת ללא פריסת ציוד חדש וכן יתרונות נוספים של מיקום הפתרון באתר הלקוח . כל זאת תוך כדי הקטנת עלויות ושיפור חווית הלקוח. ה-NID של רד, המשלב שרת x86, מאפשר יצירת ערך ממשי עבור לקוחות עסקיים ומציע למעשה את הטוב שבשני העולמות: מנוע מבוסס FPGA ותשתית x86 המוכנה לשדרוג על ידי הורדת תוכנה עם פונקציות רשת ויכולות שירות חדשות.

פלטפורמת ה-x86 הסטנדרטית מאפשרת אירוח של מכונות וירטואליות עבור פונקציות רשת שונות או עבור שירותים המייצרים ערך מוסף. דוגמאות אופייניות של פונקציות וירטואליות הן firewall, אופטימיזציה של רשת WAN, IP-PBX ועוד.

ההחלטה של ספק השירות למקם פונקציות רשת וירטואליות באתר הלקוח מבוססת על גורמים הקשורים לרמת הביצועים הנדרשת (פונקציות מסיימות יעילות או ניתנות למימוש רק באתר הלקוח), לשיקולים כלכליים ולרגולציות שונות שלעיתים אינן מאפשרות הוצאה וטיפול במידע מחוץ לאתר הלקוח”.

מהי הכדאיות של NFV באתר הלקוח?

“ספקי תקשורת מתעניינים יותר ויותר בהגדלת ערך שירותיהם וזרם ההכנסות שלהם על ידי שימוש ביכולות חדשות. לפני עידן ה-NFV, חברות אלו חוו אכזבה רבה מהעלות ההתחלתית הגבוהה של יישום שירותים המייצרים ערך על בסיס יכולות אלו ומזמן ההתקנה הארוך. כיום, טכנולוגיית NFV בכלל, ובאתר הלקוח בפרט, מאפשרת יישום של כל שירות ללא צורך בהגעת צוות טכני למקום על מנת לפרוס ציוד חדש. זהו חסכון ניכר בזמן ובעלות ההתקנה, הפחתה בעלויות התחזוקה וחיזוק אמינות השירות. כל אלו מתבטאים בהגדלת ההכנסות, בשיפור שביעות רצון הלקוחות ובהורדת עלויות. כמו כן, NFV באתר לקוח מאפשר למפעילות התקשורת ליהנות מיתרונות הווירטואליזציה ללא השקעה מסיבית מוקדמת בהקמת data centers ובשדרוג הרשת ובכך הן מקטינות סיכונים עסקיים ופועלות להשגת רווחיות כבר מהיום הראשון”.

מה הצפי של חברת רד בתחום?

“החברה צופה שגישה מבוזרת של NFV, המאפשרת פריסה באתרי הלקוח, תאפשר לספקי שירותי תקשורת גמישות מרבית בהקצאת משאבים וירטואליים בדרך החסכונית ביותר, תוך כדי התחשבות בעלויות משאבי IT ורשת, בהכנסות נוספות וביעילות תפעולית. וירטואליזציה של יישומי רשת היא חלק מתהליך רחב-היקף שבמסגרתו מאומצות טכנולוגיות מתחום ה-IT ומשולבות בתחומיתשתיות התקשורת. המשותף בכל החידושים האלה הוא הקלה על חיי ספקי התקשורת. הם מאפשרים השקה מהירה של שירותים חדשים יוצרי הכנסות, משפרים את היעילות התפעולית,מקצצים בעלויות הפריסה, מפחיתים דרמטית את הצורך בביקורי טכנאים בשטח, ובשורה התחתונה – מעלים את החזר ההשקעה (ROI) ומורידים אתה- (Total Cost of Ownership). לדוגמה, רשת Carrier Ethernet שתצויד בחידושים שלנו תשפר את איכות חוויית לקוח הקצה (QoE) ובכך תמנע ממנו לעזוב, תוך שהיא משפרת את הביצועים העסקיים של ספק השירות”.

שירלי מייזליש, מערכת ניו-טק

תגובות סגורות