חדשות היום

להירגע בריגה – לטביה

לטביה מנסה להרחיק ממנה את שאריות הקומוניזם ועוטה מראה אירופי, צעיר ומודרני: חיי לילה שוקקים, חופי ים תוססים, 800 בנייני אר-נובו מרתקים וכן, גם נקודה יהודית כואבת.
ריגה, בירתה של לטביה, היא גם העיר הגדולה ביותר בכל הרפובליקות הבלטיות. ריגה שוכנת לגדות נהר הדאוגבה ובחלקיה העתיקים משובצים בניינים יפים, הבנויים בסגנון הארט-נובו. חלקיה ההיסטוריים האלה של ריגה העניקו לה מעמד של אתר שימור מורשת עולמית, שניתן לה על ידי אונסק”ו.
אחת הסיבות לכך שריגה נותרה יעד זול היא שהיא אינה ידועה במיוחד. אולם מצב זה עשוי להשתנות כתוצאה מכך שריגה תהפוך לבירת תרבות אירופית השנה. בשלב זה, המבקרים עדיין יכולים לבלות בזול. העלות היומית הממוצעת בריגה ללינה, ארוחות ופעילויות עומדת על 74 דולר.

העיר ריגה
ריגה נעימה ויפה עם אנשים לבביים ששמחים לעזור. קל ללכת בריגה וקל להסתדר באנגלית. כמות עצומה של מסעדות, בתי קפה, בארים ומקומות בילוי, שמלאים במיוחד בסופי שבוע. העיר מלאה בצעירים והתחושה שהרבה צעירים מגיעים לשם לבלות. יש גם מלונות זולים ופשוטים בהתאמה. רמת המחירים זולה מאוד וכדאי למהר ולבקר לפני שיישרו קו עם שאר אירופה.

שכונת אר נובו ריגה
ריגה ידועה בבתי הארט-נובו המיוחדים שלה. הריכוז היפה ביותר נמצא בשכונה ליד העיר העתיקה. שני רחובות עם בתים מהממים ביחודם. בתים מתחילת המאה הקודמת עם אובייקטים פיסוליים מדהימים ביופים. גם בעיר העתיקה יש בתי ארט-נובו יפים. בעיר פזורים מאות בתים וניתן להתרשם מהם בכל פינה. הכל נגיש בהליכה קלה ברגל סמוך למרכז ריגה וריכוזי התיירים.

מוזיאון הברון מינכאוזן
לא מזמן נפתח מחדש מוזיאון הברון מינכאוזן. המוזיאון נמצא בעיירה קטנה עם נוף פסטוראלי, Dunte. יש אוטובוס ישיר מריגה לעיירה. מקום מאוד נחמד לקחת את הילדים ויש גם יער ליד שאפשר לטייל בו.

השוק המרכזי של ריגה
השוק המרכזי של ריגה ממוקם בחמישה מבנים ענקיים, ששימשו בעבר לאיחסון צפלינים. מסביב למבנים התפתח שוק משני של ירקות, מוצרי בית זולים ושוק פשפשים. זהו השוק הגדול במדינות הבלטיות ופתוח כל יום עד שעה 18:00. ליד השוק יש את התחנה המרכזית וכן אזור מתחדש של חנויות ובתי קפה במבני תעשייה ישנים. כל האנגר משמש לסוג אחר של מזון. האטרקציה נחמדה, במיוחד לחובבי שווקים כמו שוק הכרמל. לא מדובר במוצרי עילית – הכל בסיסי ביותר.

שיט בתעלה של ריגה
אם יש לכם שעה פנויה במהלך הסיור בריגה, שווה לעשות שיט בתעלה החוצה את ריגה ומתחברת לנהר הדאוגובה. השייט נעים, אך לא מלווה בהסברים. משך השייט כשעה והוא עולה בין 4 ל-6 לאט (הכי זול ביום שישי והכי יקר בשבת וראשון). לוקחים את הסירה בפארק שנמצא ליד האופרה.

מסעדת לידו בריגה
המסעדה נמצאת בקצה לונה פארק גדול. מדובר בצריף עץ העשוי מבולי עץ בסגנון כפרי. הגודל עצום ויש למסעדה מספר מפלסים. הרעיון פשוט. מדובר על סופרמרקט למזון מוכן. לוקחים מגש ומתחילים להעמיס. מתחילים עם הסלטים ואז עוברים לחלק הבשרי ומיד נתקלים בבעיה. הגודל עצום והמבחר מסחרר. במקום מספר רב של עמדות שמכסות כל דבר אפשרי בתחום המזון והשתיה. כל מוצר מתומחר אבל רמת המחירים זולה. לאחר שמעמיסים עוברים דרך קופות המאויישות בבחורות נחמדות עם זרי פרחים על הראש ומשם לשולחנות.
האוכל מאוד טעים והבירה אחת הטובות מסוגה. מתברר שיש לחברה גם בית בירה. מסעדות נוספות ניתן למצוא בשדה התעופה ובפארק סיגולדה, לא של הרשת אבל עם אותו הרעיון.

פאב הצפרדע המעופפת
מקום נפלא עם בירה נחמדה ואוכל מעולה! המקום נמצא במרכז העיר ריגה. בניגוד לכל המקומות בעיר העתיקה של ריגה המחירים במקום פשוט מעולים והאוכל ממש טעים.

יהודים ושואה
מעבר לביקור באתריה השונים של ריגה, כדאי לשים לב לקיומה של קהילה יהודית מקומית ולזכור שמאורעות השואה פקדו את המקום במלוא העצמה והכאב.
הקהילה היהודית בריגה מונה, נכון להיום, כ-8,000 תושבים בלבד. מספר מדויק, ככל הנראה, יהיה קשה לאתר מכמה סיבות, שבראשן התבוללות ועזיבה של המדינה, אם כי סביר שהנתון הזה די תואם את המציאות. התהוותה של הקהילה היהודית בעיר החלה במאה ה-16, וברבות השנים התגבשה הקהילה ומרבית התושבים היהודים עסקו בעסקים ומסחר.

התנהלות כספית בריגה
המטבע בריגה נקרא LAT ובארץ לא ניתן להמיר שקלים ישירות למטבע זה. ניתן להגיע לעיר עם יורו או דולרים ושם להמיר למטבע המקומי אך שימו לב שבריגה ישנם הרבה נוכלים שינסו לעשות עליכם קופה בזמן ההמרה. אומנם קיימים לא מעט חלפני כספים ברחובות הראשיים אך הללו מציעים שערי המרה גבוהים מאוד שהופכים את כל העניין ללא שווה. הדרך הטובה והנוחה ביותר להתניידות כספית בעיר היא לא אחרת מאשר משיכת כספים בכספומט. בדרך זו גם מקבלים את שער ההמרה הטוב ביותר וגם נמנעים מהחשש להונאה.

(באדיבות אתר: http://www.readwritearticles.com/)

אורי אזרד

תגובות סגורות