חדשות היום

יקב יתיר מתחדש בשני בלנדים בשילובי זנים חדשים באזורם

יקב יתיר נחשב לאחד מהיקבים המצטיינים בארץ, ויינותיו מקבלים ציונים גבוהים גם ממבקרי יין ידועים ברחבי העולם.
יקב יתיר הוקם בשנת 2000 באזור תל ערד המדברי.  כרמי יקב יתיר נטועים בגובה רב, באדמת גיר חרסיתי, על גבי מדרונות בלב יער יתיר. זהו היער הנטוע הגדול ביותר בישראל,  המתנשא לגובה של עד 900 מטר מעל פני הים וממוקם קרוב מאוד ליקב. הכרמים נהנים מאקלים חצי מדברי, יבש וקר בלילה, תנאים היוצרים אזור גידול ייחודי וטוב. תנאים אידיאליים לגידול ענבי יין.

         

היקב הפך במשך השנים להיות לסמל האזור, בזכות יינות האיכות היוצאים משעריו. יקב יתיר הציב לעצמו כמטרה להדגיש את הייחודיות האזורית ביינותיו .

היקב מיצר כבר מספר שנים יינות מאותן סדרות אולם בשנים האחרונות הוא החל להתחדש ועובר שינויים, התפתחות בכרמים ונטיעת זנים חדשים, מעבר מחביות קטנות למכלי עץ ובטון, יצירת בלנדים חדשים ועוד.
לאחרונה, יקב יתיר יוצא עם שני בלנדים חדשים, נחל יתיר 2015 והר עמשא לבן 2017.
זהו השימוש הראשון ביקב יתיר במספר זנים בהם השתמשו ביצירת היינות החדשים.

נפגשנו לטעימה חגיגית עם אנשי הצוות המוביל של היקב שהתייחסו למתרחש בכרמים וביקב, לפני שהחלה הטעימה.
יעקב בן דור, מנכ”ל יקב יתיר: “יחודו של היקב נובע מכרמים הנטועים בגובה רב ומאקלים ספר מדברי יבש וקר בלילה, שיוצר אזור גידול ייחודי. אל הייחוד האקלימי מתווספים כורמי ויינני היקב  המנהלים את התהליך החל מבחירת החלקות וטיפוח זני ענבי היין ובהמשך בתהליך הבציר, התסיסה, היישון והבקבוק, הנעשים כולם בעזרת הטכנולוגיה והציוד עדכניים וחדישים. מהלכי העומק שאותם אנו מקדמים לאורך השנים, הכוללים את התפתחות הכרמים, מעבר מחביות קטנות למכלי עץ ובטון, שימוש רב שנתי של חביות ועוד, הינם חלק מהתפתחות היקב ועתה אנו נהנים מהסנוניות הראשונות, פרי עבודתנו, ממסכים חדשים בשילוב זנים חדשניים”.

ערן גולדווסר, יינן יקב יתיר, מדגיש שתי מגמות מרכזיות בתפישה הייננית של יקב יתיר אשר באות לידי ביטוי ביינות החדשים:

  1. היתרון האיכותי ביצירת ממסכים רב זניים בהשוואה ליינות חד-זניים. בחירת מספר זנים המתאימים לתנאי הגידול שלנו, בספר המדבר הגבוה, ושילובם ליין ממסך, מאפשר התמודדות טובה יותר עם אתגרי האקלים ויצירת יינות יותר מורכבים ומאוזנים, המבטאים טוב יותר את אזור הגידול שבו נטועים כרמי יתיר.
  2. שימוש מתון בעץ אלון בתהליך הכנת היין. מטרת היקב לאפשר לפרי הגפן המקומית להיות הגורם המרכזי המשפיע ובא לידי ביטוי בטעמם של יינותיו. אי לכך, השימוש בחביות עץ אלון מדוד ומוגבל, ומטרתו לעדן ולעגל את היין, ובעיקר לעצב את מרקמו, ולא את טעמו וריחו. היקב משתמש בעיקר בחביות משומשות ומכלי עץ גדולים, שאינם משרים טעמי עץ וקליה, בשילוב עם מכלי בטון ונירוסטה.

ערן אומר שמטרתם לייצר את היינות הטובים ביותר מבלי להסתמך על זנים או מודלים, מובילים בעולם. בעקבות ההצלחה הגדולה בינותיהם , בשנים האחרונות, קיימת התעניינות רבה  מאוד ביקב, מעיתונאים בעולם.
מידע על היינות החדשים:

נחל יתיר 2015
היין מורכב מ-77% סירה, 16% טנאט, 7% מלבק, שנבצרו ממספר חלקות ביער יתיר בגובה 650 עד 900 מטר.

ביין אדום זה שואף היקב לבטא את אופי הפרי האזורי. הזן המוביל בבלנד הוא סירה, שאיתו ניתן באזור לקבל יינות אדומים המאזנים טעמי פטל אדום עם רעננות טבעית. אליו מצטרפים זני המלבק (מדגיש את הפירותיות עם תיבול עשבוני) והטנאט (מחזק חומציות טבעית ומעניק חוט שדרה טאני).
בהתאם לאופי הזנים, היין התבגר במכלי עץ גדולים  בנפח 3800-5400 ליטר, שאינם משרים טעמי עץ כלל.

היין התבגר במשך שנה במכלי עץ גדולים (3,800 – 5,400 ליטר), שמעגלים את היין מבלי להשרות טעמי אלון כלל. היין בוקבק  בחודש אפריל 2017 והושאר ביקב עוד כשנתיים להתבגרות בבקבוק. היין מתאים להמשך יישון לטווח של חמש עד עשר שנים.

יין זה יכול ללוות יפה וטעים מנות בשר..

מחיר מומלץ לצרכן  150 שקלים

 

הר עמשא לבן 2017
היין מורכב מ- 52% ויוניה, 33% שנין בלאן, 15% רוסאן, שנבצרו ממספר חלקות ביער יתיר בגובה 680 עד 780 מטר.

זהו יין לבן הממשיך את דרכו של הוויוניה, אליו נוספו שני זנים חדשים באזור יער יתיר – שנין בלאן ורוסאן. היינות תססו והתבגרו בנפרד בשילוב של מכלי נירוסטה, חביות עץ בנות 500 ליטר, ואמפורות בטון.
לאחר 5 חודשי התבגרות אוחדו היינות הנבחרים. הוויוניה תרם ניחוחות נקטרינה וחבוש, השנין בלאן הוסיף ריחות תפוח ירוק ואגס יפני, והרוסאן העניק חוט שדרה טאני המאזן את הפירותיות הניכרת של היין.

היין תסס והתבגר כחמישה חודשים על שמריו בשילוב של אמפורות בטון, חביות עץ גדולות (אלון ושיטה, 500 ליטר) ומכלי נירוסטה. היין בוקבק בחודש מאי 2018.

היין מתאים לאוכל המתובל בקלילות, אך יכול גם לעמוד בפני עצמו וליהנות כאפריטיף ולא רק בארוחות.

מחיר מומלץ לצרכן  100 שקלים .

כאמור, הרכבי שני יינות אלה הם חדשים ביקב יתיר, וכנראה שהרכבים דומים יהיו גם ביינות שייוצרו מענבי הבצירים הבאים.
לחיים !!!

 

ישראל פרקר

תגובות סגורות