חדשות היום

שימוש מתקדם ב- AI לאופטימיזציה של תהליכים ברכש ולוגיסטיקה

ההשפעה הדרמתית של מגפת הקורונה העולמית על שרשרת ההספקה

מגפת הקורונה (Covid-19) שפרצה לחיינו בסערה בשלהי 2019, שיבשה לגמרי את שרשרת ההספקה והשפיעה השפעה מרחיקת לכת על כל החוליות הקריטיות המרכיבות שרשרת זו. מפעלים ונמלים הושבתו כליל לתקופות ארוכות, זמני אספקה התארכו באופן דרמתי, ונוצר מחסור של ממש בחומרי גלם, כמו גם בכוח אדם מתאים לתעשייה. כתוצאה מכל אלו, מחירי חומרי הגלם נמצאים בעליה מתמדת, וחברות רבות- באופן חוצה מגזרי, מתקשות לעמוד בלוחות הזמנים להם התחייבו מול הלקוחות. בתקופה מורכבת ומאתגרת שכזו, חברות שהגדילו את המלאים מבעוד מועד הן אלו שמצליחות לעבוד בצורה שוטפת יחסית, בעוד שחברות שלא הכינו את עצמן מראש, נמצאות בבעיה ועומדות בפני התייקרות משמעותית, כאשר הספקים מצידם דורשים העלאות מחירים רוחביות. במצב כזה, החברות נדרשות להקפיד על ניהול נכון של רכש ומלאי במחסנים, לזהות את הכשלים ולתקנם, זאת על מנת לשפר הישגים בתוצאות הכספיות, התפעוליות והמנהליות של הארגון. מגפת הקורונה חידדה, בהקשר זה, עד כמה חיוני וחשוב שארגונים ינתחו את עלויות הרכש שלהם, יבינו כמה הם קונים מכל דבר ויראו היכן קיימות הזדמנויות להוזלה. אין ספק כי במיוחד בתקופת המשבר, החברות גילו שבשרשרת ההספקה שוכב כסף רב, כאשר רכש, הפצה, לוגיסטיקה ומחסנים מהווים כולם הוצאות גדולות ומשמעותיות. התנהלות נכונה בתחומים אלו מצמצמת דרמתית את ההוצאות של החברה, וכך משפרת את כושר השרידות שלה בעת המשבר ואת כושר התחרות שלה לקראת אתגרי העתיד.

אופטימיזציה בתהליכי רכש – פקטור מרכזי בהוזלה משמעותית בעלויות

טכנולוגיות חדשניות ופורצות דרך מסייעות כיום למפעלי תעשייה ולחברות יצרניות לשפר את התפקוד והתוצאות, עם דגש על תחומי שרשרת ההספקה והרכש. בהקשר זה חשוב להדגיש כי תהליך אימוץ הטכנולוגיות מתחיל בתהליך ארגוני של ניהול שינוי. בכל ארגון או מפעל, עוד לפני שמטמיעים כלי טכנולוגי, צריך להתחבר לתהליכי עבודה, לתרבות הארגונית, ולהתמודד עם המשאב האנושי שחושש, באופן טבעי, מהשינוי. באופן עקרוני, הבסיס להצלחה טמון במשאב האנושי. קליטה מוצלחת של טכנולוגיה חדשה צריכה להיות מושתתת על ההבנה שתפקידה לחסוך זמן בביצוע תהליכים ופעולות, אשר מתפנה לטובת ביצוע פעולות אלטרנטיביות חשובות יותר.

אם ניקח את קטגוריית הרכש כדוגמה, אופטימיזציה בתהליכי רכש ידועה כפקטור המאפשר הוזלה משמעותית בעלויות. חשוב שארגונים ינתחו את עלויות הרכש שלהם, יבינו כמה הם קונים מכל דבר ויראו היכן קיימות הזדמנויות להוזלה. אם, למשל, יש ירידה בשווקים של מחירי הנפט – זה עיתוי טוב לבדוק אם יש ירידות מחירים בתחום הפלסטיק הנשען על חומר גלם זה. בנוסף לכך, חשוב להיות “עם היד על הדופק”, לעקוב אחר המגמות ולהיות ערים למצב השוק. במידה והשוק תחרותי, מכרזים מקוונים (“און-ליין”), מייצרים לחץ גדול על הספקים להוריד מחירים.

זאת ועוד, שימוש בתוכנות מתקדמות יכול להצביע על מקומות בהם ניתן לייעל תהליכים. כך, למשל, תוכנה לאופטימיזציה בתחום ההפצה, יכולה להצביע על כך שבצי רכב הכולל 50 משאיות, ניתן לבצע את העבודה תוך שימוש ב-35 מהן בלבד ובכך לחסוך במשאבי הארגון בהיקף לא מבוטל. במקרה אחר, תוכנה לאופטימיזציית מלאים יכולה לאתר מצב בו חברה מחזיקה עשרות מיליוני שקלים במלאי מכיוון שהיא מנהלת אותו בצורה לא נכונה ולהציע אופטימיזציה – היכן להעלות והיכן להוריד במלאי.

שימוש בבינה מלאכותית ורובוטיקה : העתיד כבר כאן

שימוש בכלים של בינה מלאכותית (AI) ורובוטיקה בתחומי הרכש והלוגיסטיקה, הולך וצובר תאוצה, כאשר כיום יש הרבה פעילויות שהולכות לכיוון של רובוטיקה: ממחסן אוטומטי, מחסנאי רובוטי ועד קניין רובוטי. כך, למשל, ברכש, פעמים רבות אנחנו מוצאים היקפי הזמנות גדולים בסכומים קטנים שגוזלים זמן רב. במקרה כזה, הכנסת טכנולוגיה חדשנית של פתרון רובוטי המבצע את פעולת הקניין בצורה אוטומטית, חוסכת זמן בתהליכי העבודה. בזמן הפנוי שמתפנה לקניין כתוצאה מהשימוש ברובוט, הוא יכול לבצע עבודה אסטרטגית: לתור אחר ספקים חדשים, לבחון לעומק הצעות, ואף לאתר הצעות טובות יותר שיחסכו לארגון כסף רב. רובוטים רלוונטיים מאוד גם לתחום האריזה, כאשר תהליכי אריזה רבים יכולים כיום להפוך לרובוטיים, וגם העברת האריזות יכולה להתבצע על מסועים ללא מגע יד אדם.

קרדיט: משיק

תחום נוסף שמקבל נפח משמעותי הוא השימוש בבינה מלאכותית (AI) לניתוח נתונים לצורך קבלת החלטות אופטימאליות. כך, לדוגמה, בתחום הקניין הרובוטי, מפעלים רבים בוחנים שימוש ברובוטים חדשניים שמחליפים קניין בפעילויות רפטטיביות = שחוזרות על עצמן. לדוגמה- הוצאת הזמנות לספקים באופן אוטומטי, אישורי סבב חתימות, טיפול בהזמנות בסכומים קטנים (הוצאת בקשה להצעת מחיר, ביצוע השוואה והוצאת הזמנה) וכיו”ב. לדוגמא: חברת נייס NICE, מחברות המחשוב הגדולות בישראל, ביצעה תהליך של הטמעת רובוטים בפעילויות טרנזקציונאליות (החוזרות על עצמן) ופינתה זמן לקניינים לצורך השקעה ברכש האסטרטגי (SOURCING , מפרטים, מו”מ וכו’). חברת החשמל החלה בתהליך דיגיטציה באמצעות רובוט המבצע פעילות בהזמנות קטנות – החל מאישור הדרישה, דרך יציאה לבקשה להצעת מחיר והשוואת ההצעות.

גם בתחום שרשרת ההספקה במחסנים העתיד כבר כאן, עם שימוש מתקדם בטכנולוגיה רובוטית בתחום הלוגיסטיקה. בין השאר, הולך וגובר השימוש ברובוטים שיודעים לבצע ליקוט על פי “תכנית עבודה” שהם מקבלים – מדובר בפתרון חשוב ביותר שנותן יתרונות תחרותיים בעידן הקורונה, תקופה ייחודית בה הצורך והמצב בשטח לימדו את התעשייה להשקיע באוטומציה כמענה למחסור בידיים עובדות, כשחברות ומפעלי תעשייה רבים סובלים ממחסור בכוח אדם החיוני לפעילותם השוטפת. הרובוטיקה עונה על החוסר בכוח אדם במחסנים, וצפוי שהפתרון הזה יכנס ויתפוס תאוצה רצינית בשנים הקרובות. מפעל בתחום הפארמה הנמנה עם לקוחות משיק, חיפש לאחרונה פתרון לייעול תהליך הליקוט והקטנת התלות בהיקף כוח האדם. בעבודה משותפת, פותח עבור המפעל פתרון מותאם לצרכיו, המבוסס על עגלת ליקוט שמאפשרת אופטימיזציה של מסלול הליקוט וביצוע ליקוט יעיל יותר. השימוש בשיטה החדשה, שכוללת ליקוט ממוכן לפי פריט עד להשלמת כלל ההזמנות שעל העגלה, הביא לחסכון של כ- 50% מהיקף כוח האדם שהוקצה קודם לכן לליקוט בחברת הפארמה.


אריה בן שמואלי מנכ"ל משיק Mashi

תגובות סגורות