חדשות היום

מטען שמיימי

“כיום יש רק שתי דרכים  להוביל מטען בין מדינות: באוויר או בים. הבדלי המחיר וזמן ההובלה  בין שתי הדרכים הללו הוא  דרמטי. הובלה באוויר מהירה   פי 50 מהובלה בים אבל גם יקרה ממנה  פי 13”.  הציטוט הזה שייך לאלכסנדר מטיושב, מנכ”ל חברת  Natilus המפתחת מל”טים אוטונומיים לתובלה אווירית. “Natilus שמה לה למטרה ליצור מהפכה בנוסחה הזו של הובלה איטית בים ויקרה באוויר,  וליצור פתרון הובלה אווירית שיהיה זול ב 60 אחוזים מרמות המחירים כיום”.

בתחילת חודש פברואר הודיעה Natilus  על צבר הזמנות של שישה מיליארד דולר ליותר מ 440 מטוסים. החברה שממוקמת בסן דייגו  מייצרת מל”ט תובלה המונע בעזרת שני מנועי טורבו פרופ. המל”ט הראשון של החברה, מתוכנן לשאת מטען במשקל של עד 3.5 טון, וטווח טיסה מקסימלי של 1667 ק”מ. עד כה סיימה החברה סדרת ניסויים קרקעיים במנהרת רוח, והיא צפוייה להתחיל למסור את המטוסים הראשונים ב 2025. בנוסף למל”ט הזה שמכונה כרגע,  3.8 טון,  מתכננת החברה לבנות שלושה מל”טי מטען נוספים לנשיאת משקל של עד  60 טון לטווח בינוני וארוך, 100 טון ו 130 טון.

 Natilus הוקמה ב 2016, על ידי אלכסנדר מטיושב ואנטולי סטאריקוב במטרה ליצור קונספט חדש של מטוסי מטען, יעילים יותר מבחינה אנרגטית וכאלה שלא יתבססו  על תכן של מטוסים קיימים. דגמי החברה יכללו יכולת הטסה מרחוק – remote piloting בשילוב  טיסה אוטונומית –  fully autonomous.

שוק התובלה האווירית האוטונומית עומד כיום על שווי של  יותר מ 280 מיליארד דולר. לטענת Natilus המטוסים החדשים שלה מרחיבים את שווי השוק הזה לכמעט חצי טריליון דולר. “השינוי שלנו בפלטפורמה בלבד ללא הצורך בשינוי תשתיות תעופה קיימות. כל המטוסים מותאמים לשאת מטען שיועמס במכולות או על גבי משטחים ומארזים קיימים”, אומרים בחברה.

אחד הלקוחות הראשונים של המטוס הזה היא חברת  Volatus Aerospace  הקנדית שמציעה שירותי מל”ט מתקדמים. בשנה האחרונה החלה החברה להתמקד בתחום ההובלה הלא מאויישת , כשהיא חותמת חוזהנוסף  עם   Avidrone Aerospace, שבונה מל”ט תובלה אורבני בעל כושר נשיאה של מטענים במשקל שבין 2.3 ל 23 ק”ג, לטווח של עד 160 ק”מ. “התובלה האווירית בעזרת מל”טים היא העתיד. זה הכיוון שאליו הולך העולם  ולכן החלטנו להרחיב את מגוון השירותים שלנו”, אומר גלן לינץ מנכ”ל Volatus Aerospace  בראיון למגזין  air cargo news.

אלא שלא רק התובלה האזרחית נמצאת בתהליך מואץ של מעבר לפלטפורמות לא מאוישות. חברת BAE  הבריטית מפתחת יחד עם Malloy Aeronautics רחפן חשמלי  גדול electric vertical take-off and landing – EVTOL – לנשיאת משקלים של עד 300 ק”ג. הרחפן הזה מתוכנן לטוס במהירות של 140 קמ”ש לטווח של עד 30 ק”מ. התכנון של BAE  הוא לייעד את הרחפן הזה המכונה בינתיים  T 650 למגוון רחב של משימות ביטחוניות : העברת מטען בין ספינות בלב ים, העברת מטען בין ספינה לחוף ולהיפך, משימות סיור ימי נגד צוללות, פינוי נפגעים משדה קרב, חילוץ ימי, איתור ומעקב אחרי מטרות קרקעיות וימיות וסיוע קרוב לכוחות קרקעיים וימיים.

מל”טי תובלה של NATILUS. צילום: NATILUS

“החיבור שלנו עם Malloy Aeronautics  יאפשר לנו ליצור פלטפורמה יציבה ואמינה  עם מגוון ביצועים מתקדמים ולא רק לפלח השוק הצבאי” אומר דייב הולמס, מחטיבת התעופה של BAE. התכנון העתידי הוא לייצר גרסאות של ה T 650 גם לצרכים אזרחיים כמו ענף הבנייה, הכרייה והאנרגיה. שתי החברות מתכננות להתחיל בסדרת ניסויי טיסה כבר השנה ולמסור את המטוסים הראשונים  במהלך 2023.

“אין ספק שהשוק מחכה לפתרון מהסוג הזה” אומר מנכ”ל  Malloy Aeronautics, אוריול באיידה. ” ראינו את הצורך ביכולת כזו באזורים מוכי אסון כמו שטפונות או רעידות אדמה. בזמן שכל התשתית התחבורתית נפגעת, הגעה מהאוויר עם יכולת נשיאת מטען משמעותי, היא קריטית”.

תמונה: מל”ט 198 Wingcopter משחרר מטען בריחוף לאחר טיסה אנכית
צילום: Wingcopter

דוגמא נוספת לריצה לפלטפורמות תובלה היא חברת Spright האמריקנית. בתחילתה השנה  חתמה  Spright  עסקה עם  Wingcopter  יצרנית המל”טים הגרמנית.  Wingcopter מייצרת את הרחפן החשמלי Wingcopter 198 , בעל יכולת טיסה אנכית וריחוף. Spright  הוקמה במטרה לשפר את תהליכי האספקה והשירותים הרפואיים לאזורים מרוחקים בארצות הברית. כבר היום היא מחזיקה במרכזי פעילות ב 48 מדינות, בהן היא נותנת שירותים למאות בתי חולים ומרפאות.

הבחירה ב  Wingcopter 198 הייתה בשל היכולת שלו לשלב יכולות של טיסה אופקית וריחוף בעזרת שמונה מנועים חשמליים בצד הקדמי והאחורי של כל כנף. הוא נושא משקל של עד 5  ק”ג בגחון, ומשחרר אותו בזמן ריחוף מעל היעד בעזרת כבל שיורד לקרקע עם המארז. ה Wingcopter 198 יכול לשאת עד שלושה מארזים קטנים, כשכל אחד מהם מיועד לכתובת אחרת. מהירות הטיסה שלו היא עד 100 קמ”ש והוא מצויד במערכת מצלמות היקפית שמזהה עבורו מכשולים ומערכת בינה מלאכותית שמעבדת את נתוני השטח והמרחב. כל מפעיל יכול להטיס עד עשרה כלים במקביל. הניסוי הראשון של ה Wingcopter 198 מתוכנן להמשך השנה בקנזס, שם הוא עתיד להוביל תרופות ודגימות מעבדה בין אזורים שונים.


תמונת כותרת: מל”טי תובלה של NATILUS. צילום: NATILUS

אמיר בר-שלום

תגובות סגורות