חדשות היום

ה”ספיידרמן” הרובוטי הישראלי שמנקה את גורדי השחקים בהונג קונג

המערכת, המבוססת על ראיה ממחושבת ובינה מלאכותית, מפיקה מידע על תחזוקת המבנה

חברת Verobotics מפתחת ומשווקת רובוט אוטונומי לתחזוקה חיצונית של קירות זכוכית בגורדי שחקים. הרובוט, שמשקלו 10 ק”ג בלבד מתנייד על מעטפת הבנין באופן שמזכיר צעידת אדם. תפוקת הניקיון של הרובוט היא פי עשר מההספק של הניקוי המסורתי המבוצע על ידי בני האדם וזאת ובלי צורך להתחשב במגבלות כגון תשתיות מיושנות, תלות בבני אדם (הכשרות, תקנים ובטיחות) ועוד.

הניקוי הוא מכאני יבש ללא נוזלים וכימיקלים. בנוסף, הרובוט אוסף ומנתח נתונים ויזואלים תוך כדי עבודתו בעזרת ראיה ממוחשבת ובינה מלאכותית ומפיק מידע תחזוקתי כמו איתור סדקים, דליפות חום ודגרגציה של חומרים שתיקונם חוסך סכומים משמעותיים בתחזוקת הבנין. הרובוט נצמד לבנין באמצעות קננת חכמה שמאפשרת להתקין אותו בקלות בלי קשר לנעשה על גג הבנין, שלעיתים עמוס בתשתיות ישנות וקשה לגישה.

החברה חתמה על הסכמים מסחריים בהיקף 5.6 מיליון דולר בהונג קונג. בנוסף ביצעה מספר עסקאות בישראל, ארה”ב ואוסטרליה עם שחקני מפתח בשוק הנדל”ן. ורובוטיקס גייסה 5 מיליון דולר ממשקיעים בהם TAU Ventures – קרן ההשקעות של אוניברסיטת תל אביב וכן משקיעים אסטרטגיים מתחומי הבניה והתשתיות כולל ווקסמן גוברין, תדהר, חברת הנדל”ן MIRVAC וקרן הפרופטק הקנדית Clanton Capital. בנוסף השתתפה החברה במחזור השישי של תוכנית ההאצה של Intel Ignite, שסייעה במעבר משלב הרעיון לביצוע באמצעות ליווי של מנטורים ובפתיחת דלתות בתעשייה.

תחום ניקוי חזיתות בניינים נאמד כיום ב-40 מיליארד דולר בשנה. הוא מתאפיין במחסור בתשתיות ניקוי ובעובדים מיומנים שגורם לכך שבאזורים מסוימים בעולם ניקוי החלונות מתבצע אחת לשנה. העבודה השוחקת והתגמול הנמוך מביאים לפרישה של עובדים לאחר שנים ספורות ולתחלופה מהירה שקשה למלא לאייש אותה בשל תקופת ההכשרה הארוכה הנדרשת. בנוסף, קיים מחסור בתשתיות המנופים, דבר שמייקר את מחירם.

ורובוטיקס הוקמה על ידי עידו גנוסר, המשמש מנכ”ל החברה ואיתי לויתן CTO ומעסיקה 16 עובדים במשרדיה בתל אביב. עידו מספר על הקמת החברה: “המשפחה שלי היא יצרנית הקירות מסך הגדולה בארץ. ניהלתי בחברה את תחום החדשנות במשך תקופה ואחד הדברים שהכי העסיקו אותי זה איך זה שעבודת הניקוי נעשית כמו לפני 100 שנה עם אותה תשתית ואותה שיטה. חיפשתי להביא טכנולוגיה רובוטית ולא מצאתי פיתרון שבאמת הצליח לשנות את התעשייה. בכל הפתרונות שמצאתי עדיין השתמשו באותה תשתית, כולם ניסו להחליף את האדם שיורד בכבל או האדם שבמעלית הניקוי. יחד עם איתי, מהנדס עם מעל עשור בתעשייה של רובוטים בלתי מאוישים בחברות מסחריות וצבאיות ממשלתיות, פיתחנו מערכת שהיא עצמאית ולא מסתמכת על תשתיות הבניינים. מערכת שהיא plug and play, בלתי תלויה, קלה לתפעול ולשינוע, לעומת מאות קילוגרמים של המערכות הקיימות והיא יעילה ומהירה פי כמה מבני אדם. מדובר בשוק של עשרות מיליארדים הנמצא בצמיחת ביקוש מתמדת בשל הבניה הרבה לגובה ואשר לא השתנה כבר 100 שנים. אנחנו מגיעים לדלת פתוחה של תקציבי עתק שמשתוקקים לחדשנות ושינוי. הבשורה המהותית היא שינוי של תשתיות מיושנות, יקרות ולא אמינות. אנחנו חווים מומנטום מאוסטרליה ועד ניו יורק, מהונג קונג ועד דובאי עם השחקנים המובילים ביותר בתחום.”

קרדיט: דני טננבאום


 

מערכת ניו-טק מגזין גרופ

תגובות סגורות