חדשות היום

לא על הטכנולוגיה לבדה: כך משתנה ומתרחב תפקיד סמנכ”ל הטכנולוגיות כשה-AI עומד בחזית

טכנולוגיית ה-AI – ובמיוחד ישומה המוחשי ביותר Chat GPT – פרצה לחיינו כמו רוח סערה, אך היא רחוקה מלשכוך. לא רק שמשתמש הקצה עדיין מנסה להבין כיצד ואיך להתמודד איתה ועם השלכותיה לעתיד, מומחי טכנולוגיה בעצמם עדיין מנסים להבין כיצד נכון להטמיע ולהשתמש בה באופן אחראי כך שלא תזיק ובעיקר תועיל. מהפכת ה-AI, שעדיין נמצאת בחיתוליה, שמה במרכז – כעת יותר מאי פעם – את תפקיד סמנכ”ל הטכנולוגיות בכל ארגון (CTO). הוא זה שאמון על כל מה שכרוך בהטעמה ובשימוש של AI והוא זה שלפניו מונחים האתגרים המורכבים של AI, ולא בכדי. פתרונות AI טומנים בחובם פוטנציאל ענק להקטנת עלויות ולהגדלת יעילות, ולכן מגדילים את הלחץ שמונח על כתפי ה-CTO לעלות כמה שיותר מהר על גל ה-AI, תוך כדי עמידה באתגר הקשה של מעבר מ-AI בתיאוריה ל-AI במציאות.

אז מהם האתגרים שעומדים בפני ה-CTO בעידן ה-AI? אפשר לחלק אותם ל-2: האחד מול עובדי החברה שתחתיו, והשנייה מול הדירקטוריון וההנהלה שמעליו.

פיקוח מוגבר על עובדי החברה: בעידן ה-AI, תפקידו של ה-CTO הוא לוודא שכל עובד בחברה, ולא רק מהנדסי תוכנה, ישתמשו בכלי AI, דוגמת Chat GPT, תוך כדי הפעלת מחשבה שנייה ובזהירות יתרה, וזאת כדי ליצור התאמה כמה שיותר גבוהה בין הבעיה הקיימת לפתרון הנדרש ולא מתוך שעמום או כאמצעי בידור. בנקודה זו, ה-CTO צריך להפעיל שיקול דעת שיפוטי כי הדבר האחרון שהוא רוצה זה שעובדיו יעשו טעויות בגלל התלהבות יתרה מ-AI. ואנשים נוטים לעשות טעויות כשהם מתלהבים יתר על המידה ממשהו חדש.

הגדרה ברורה ונהירה של המגבלות והסיכונים הטמונים ב-AI: ה-CTO הוא זה שאחראי להגדיר בברור מהם החסרונות של טכנולוגיית AI, מהן מגבלותיה ואילו סיכונים טמונים ביישומה וזאת כדי לייצר שימוש כמה שיותר אחראי ב-AI. זה אומר, בין היתר, שה-CTO צריך להתמודד עם הלחץ שמופעל עליו מכיוון דירקטוריון והנהלת החברה לעלות על גל ה-AI כדי להגדיל את פוטנציאל הצמיחה של החברה, ולעיתים קרובות אף למתן את התלהבותם.

כדי להתמודד עם שני אתגרים אלו בהצלחה, ה-CTO צריך להבין שתפקידו משתנה, והוא אינו כמו שהיה בעבר. דרישות התפקיד שלו כעת מורכבות ומגוונות יותר. זה לא רק אחריות על פיתוח שורת קוד או אפיון ממשק משתמש או הגדרת סטנדרטיים טכניים. זה הרבה יותר.

בראש ובראשונה, CTO צריך להרחיב את סל כישוריו מעבר לכישורים ו/או מומחיות טכנולוגית כדי להיוותר רלוונטי. הוא צריך לפתח יכולות מנהיגות חזקות, יכולות ניהול יציבות – בעיקר של צוותי עבודה – ולפתח חשיבה אסטרטגית אפקטיבית שלוקחת בחשבון שה-AI נועד לעזור לאנושות, ולא להזיק לה. הגבול עשוי להיות מאוד דק, וזה תפקיד ה-CTO להגדיר את הגבול.

שנית, להקפיד על תקשורת פתוחה וברורה, ממש בגובה העיניים. CTO צריך להסביר בשפה פשוטה רעיונות טכנולוגיים מורכבים שלעיתים קשים לעיכול אצל מי שאין לו מומחיות טכנולוגית. כמו חברי הדירקטוריון שציינו לעיל.

שלישית, להטמיע תרבות של למידה עקבית, ניתוח ביצועים ושיפור כישורים באופן רציף וזאת כדי לעמוד בקצב המהיר של התפתחות ה-AI. ואף ה-CTO עצמו צריך להיות כפוף למשמעת זו.

רביעית, ולא פחות חשוב: פיתוח יכולות של ניהול סיכונים. כמו כל טכנולוגיה חדשה שעשויה לשנות סדרי עולם, איומי סייבר סקיוריטי כבר עומדים בפתחה של ה-AI. הלחץ לעיל שמופעל על CTO לפתח ו/או להטמיע פתרונות AI, עשוי ליצור פרצות אבטחה שנשכחו מאחור. המהירות היא מהשטן, ו-CTO צריך להיות מודע לסיכונים, לתרגם אותם לכפופים לו ולמנהליו ולפעול לפיהם.

ולכן, חשיבות ה-CTO לא תקטן. להיפך, היא תגדל ותתרחב כי תפקידיו הניהוליים בעידן ה-AI ידרשו תקשורת בינאישית בריאה, הבנה ואמפטיה. ואלו – בראש ובראשונה – תכונות של בן אנוש.

אלכס שניטובסקי – מנכ”ל
חטיבת התוכנה בחברת הטכנולוגיה
Commit. קרדיט צילום: נטי לוי


אלכס סניטקובסקי, מנכ"ל COMMIT

תגובות סגורות