חדשות היום

אטום ועדיין נושם

יכולות הסתוואות מתקדמות של כוחות קרקע הן דרישה מבצעית שהולכת וגוברת בשנים האחרונות. את רשתות ההסוואה הישנות מחליפות רשתות חדשות המיוצרות מחומרים חדשניים, כאלה המאפשרים לא רק התחמקות מאמצעים אלקטרו אופטיים אלא גם כאלה שמעלימים אותות אלקטרו מגנטיים. 

אחרי שיכולות החמקנות הפכו לנפוצות מאד  בתעשיית מטוסי הקרב והמל”טים, מנסה גם עולם היבשה להיכנס לתחום ההיעלמות. לאחרונה חשפה חברת Saab השבדית פיתוח חדשני של רשת הסוואה לכוחות קרקעיים המאפשר מימד של היעלמות בשטח, הסוואה מפני איתור אותות אלקטרו מגנטיים ואלקטרו אופטיים ועדיין יכולת לשדר ולקבל אותות מיקום מלוויני GPS וניהול תקשורת קשר.

הפיתוח הזה נולד למעשה לאחר שהרשת שפיתחה החברה קודם לכן תחת השם  Barracuda Ultra-lightweight Camouflage Screen, מנע לחלוטין קליטה ושידור של אותות אלקטרוניים. כך מצאו עצמם הכוחות מוסווים מאד, אבל לצד זאת גם מנותקים לחלוטין. בכדי ליצור קשר עם המפקדות מאחור או להתחבר ללוויני מיקום נדרשה פריסת אנטנות חיצוניות, מה שמשול בעולם ההסוואה האלקטרונית לפנס זוהר בחשיכה, כלומר לחשיפה מיידית. המוצר החדש  שנקרא FSST  – Frequency Selective Surface technology, פותח במעבדות החדשנות של SAAB, כמענה לדרישה המבצעית שהועלתה מהשטח.

רשת הסוואה עם טכנולגיית סינון קרינה FSST צילום: SAAB

הפיתוח מתבסס על הפרדת תדרים בשידור וקליטת אותות. הרשת מסננת החוצה רק אותות בתדר נמוך מאד, המאפשרים בעיקר תקשורת עם לוויני מיקום ותקשורת עם ממסרים קרובים, כל זאת מבלי לפלוט קרינה אלקטרומגנטית שתזוהה על ידי מערכות עקיבה. בנוסף הרשת עצמה מצויידת בשכבות חומרים מיוחדות, שפולטות לאוויר טמפרטורה אחידה, ובכך לא ניתן לאתר את הכוח על ידי מצלמות אינפרא אדום המתחקות אחרי מקורות חום. מלבד זאת הרשת עצמה בנויה בצורה א סימטרית, מה שמקשה מאד על איתורה מהאוויר.

“השינוים הקיצוניים שאנחנו רואים במצבים גאופוליטיים מגבירים את חוסר היציבות העולמי”, אומרת שרלוטה פרידל, מנהלת פרויקט Barracuda Ultra-lightweight Camouflage Screen בחברת SAAB. “זה אומר שפעילות צבאית כזו או אחרת תידרש באזורים שונים על הגלובוס ולכן צבאות חייבים להצטייד בטכנולוגיות הטובות ביותר, כל שכן כאשר מגיעים ליכולות הסתוואות. אנחנו רואים דרישה למוצר שלנו בהרבה מאד צבאות  שפועלים כל אחד במתאר וסביבה מבצעית שונים”. פרידל אמרה את הדברים בראיון לאתר DEFENCE POST, אחרי ש SAAB חתמה על הסכם שיתוף פעולה עם חברת Tulmar מקנדה. שתי החברות יפתחו רשתות הסוואה והיעלמות שיותאמו לסביבת צפון אמריקה, כולל כאלה לסביבת שלג.

צבא הודו הוציא בסוף חודש ספטמבר האחרון קול קורא למוצר דומה במסגרת פרויקט MSCN –  Multi Spectral Camouflage Nets לאספקת חליפות ורשתות הסוואה לכוחות הפועלים בהימלאייה. המכרז מתחלק בין צבא היבשה ההודי שהזמין כ 6200 חליפות לכוחות קרקע מתמרנים, וחיל האוויר שהזמין 250 חליפות לאמצעים מיוחדים שהוא מפעיל בהימלאייה, מבלי לפרט מה הם. הדרישות המבצעיות שהעלו ההודים ממוקדות מאד: הורדה של 70% בנראות הכוח באור יום למרחק של 750 מטר ו 100 מטר בלילה של ירח מלא. לגבי קרינת חום מבוקרת בכדי להימנע מאיתור אינפרא אדום, הרשת אמורה לסטות בעד 10 מעלות צלסיוס מהסביבה בה היא נפרשת. הרשתות הללו אמורות גם לעבוד בתנאי מזג אוויר קיצוניים בטווח שבין מינוס 30 למינוס 50 מעלות צלסיוס. המשקל שלהן צריך להיות נמוך מאד, עד 300 גרם למטר רבוע של בד, ועמידות חומר לשימוש של 10 שנים לפחות.

גם נאט”ו עוסקת ביכולות הללו. כבר לפני 4 שנים היא הקדישה דוח מיוחד ליכולות ההסוואה הנדרשות בצבאות מודרניים. אחת הדרישות הבסיסיות הייתה חסינות לא רק ממערכות אלקטרואופטיות אלא גם ממערכות אלקטרומגנטיות. בדוח כינו את היכולת הזו MSC – Multi-spectral camouflage. התחום המתפתח הזה צפוי לגדול על פי נתונים שפורסמו ב Yahoo Finance בכל שנה בקרוב ל 100 מיליון דולר עד שנת 2027.

בחיל האוויר האמריקני עסקו ועוסקים לא מעט במחקר לגבי צבעי הסוואה למטוסים. לאחרונה צולמו שני מסוקי בלק הוק חדשים של ה  Night Stalkers, היחידה האווירית שכפופה למפקדת הכוחות המיוחדים, כשהם צבועים בצבעי הסוואה כחולים. התמונה עוררה מיד שאלות מה מטרת צבעי ההסוואה החדשים והלא שגרתיים הללו, וההערכה היא כי מדובר בהתאמת המסוקים לפעילות בזירת ים סין הדרומי. זו לא פעם ראשונה שחיל האוויר צובע במיוחד מטוסים לסביבת פעולה חריגה. כבר ב 1982 הוא צבע בלבן מטוסי A-10 לטובת המשמר הלאומי של אלסקה, בכדי שאלה יטמעו בסביבת שלג.

בלק הוק של הכוחות המיוחדים של ארצות הברית בצבעי הסוואה כחולים צילום: עמוד הפייסבוק של Pryor Field Airport Authority

 גם התעשייה הישראלית נמצאת חזק בתהליכי הפיתוח הללו. חברת Ametrine מלהבות חביבה פיתחה חליפות הסוואה מיוחדות המורידות את חתימת החום של חיילים וכלי רכב, ובכך מקשה מאד על איתורם בעזרת אמצעי ראיית לילה טרמיים. את החברה הקים אלעד מורג, קצין חי”ר בוגר מלחמת לבנון השנייה. במהלך הקרבות הוא נחשף ליכולות ראיית הלילה של חיזבאללה, והבין שהטכנלוגיה הזו, שנפוצה בעולם, מסכנת את אופן פעולת כוחות מתמרנים בשדה הקרב המודרני. הפתרון שמציגה החברה מגוונים והם נעים מחליפת היעלמות לחייל ועד רשת לבישה לרכב וטנק. על פי אתר החברה צה”ל וצבאות אחרים בעולם הצטיידו בחליפות ההגנה המיוחדות שלה.

מטוס A-10 של המשמר הלאומי של אלסקה צילום: Bill Thompson / U.S. Air Force


תמונת כותרת: רשת הסוואה עם טכנולגיית סינון קרינה FSST צילום: SAAB

אמיר בר-שלום

תגובות סגורות