חדשות היום

חבר חדש במועדון?

טורקיה מקווה להצטרף למועדון יצרניות המטוסים החמקנים עם ה KAAN. בכדי לממן את הפרויקט השאפתני הזה היא חתמה לאחרונה על הסכם שיתוף פעולה עם אזרבאייג’ן, ומקווה שגם פקיסטאן תצטרף אליו. המטוס החדש שהוצג כבר בתערוכות בינלואמיות, אמור להיות המחליף לצי מטוסי ה F16 המזדקנים של חיל האוויר הטורקי.

אם לא יהיו עיכובים של הרגע האחרון, ה Kaan,  מטוס הקרב החדש של טורקיה יערוך את טיסת הבכורה שלו ב 27 בדצמבר השנה, שנת ה 100 לעצמאותה של טורקיה המודרנית. ה Kaan הידוע במערב גם כ TF – “Turkish Fighter” , הוא מטוס קרב דו מנועי ולטענת הטורקים בעל יכולת חמקנות בדומה למטוסים האמריקנים למשימות עליונות אווירית , משימות קרב הפצצה ושמירת שמי המדינה. במראה החיצוני שלו מזכיר ה Kaan  את  ה F 22  של חיל האוויר האמריקני. למטוס תוכננה תחילה גרסה חד מושבית, אבל בסופו של דבר הוחלט לפתח גם תצורה דו משובית בכדי לאפשר למטוס יכולת פעולה יחד עם פלטפורמות בלתי מאויישות, ולצורך כך נדרש נווט לצד הטייס. התכנון של חיל האוויר הטורקי הוא להפעיל את ה Kaan יחד מל”טי תקיפה ומודיעין ממשפחת BAYRAKTAR, גם הם מתוצרת טורקיה.

אלא שמעל טיסת הבכורה מרחפים הרבה מאד סימני שאלה בעיקר בגלל המצב הכלכלי בטורקיה. “עם אינפלציה שנתית של 59%, חוב חיצוני של יותר מ 470 מיליארד דולר, שצפוי לגדול בשנה הקרובה בעוד 250 מיליארד, ספק עם טורקיה תוכל להשלים את הפיתוח הזה”, אומר בוראק בקדיל, מומחה לטורקיה במכון המחקר האמריקני GATESTONE . “הנשיא ארדואן הקציב הרבה מאד משאבים לפיתוח המטוס, ולכן הוא יעשה הכל שהוא ימריא עד סוף השנה. אבל נראה שיעד הזמנים הוא פוליטי ולא באמת תואם את קצב פיתוח המטוס”. בנוסף לכך מומחים רבים בעולם ספקנים לגבי איכויות המטוס והאם הוא באמת מה שהטורקים מציגים כמטוס קרב דור 5, כזה שעומד בשורה אחת עם המקבילים האמריקניים שלו.

את הפרויקט הלאומי הזה הגה נשיא טורקיה ארדואן ב 2010. במהלך השנים הוא נוהל “על אש קטנה”, עד ההחלטה האמריקנית ב 2019, להוציא את טורקיה מפרויקט ה F 35 בשל רכישת מערכת הנ”מ הרוסית המתקדמת S-400 . בנוסף להרחקתה של טורקיה, חודשים לפני קבלת המטוסים הראשונים ואחרי שהטייסים הטורקים סיימו את שלב ההכשרה על המטוס בארצות הברית, הוחלט בוושינגטון על בחינה מחדש של כל הסיוע הצבאי לטורקיה. עד היום מעכב הקונגרס האמריקני את אספקת מטוסי הקרב מדגם F 16S  ומקשה על אספקת חלפים ושדרוג מערך ה F 16  הישן של חיל האוויר הטורקי. בעקבות הצעדים האלה הורה הנשיא ארדואן להאיץ את פיתוח החמקן הטורקי.

TAI-  Turkish Aerospace Inc, שבונה את המטוס חתמה ב 2017 על הסכם שיתוף פעולה בהיקף של 127 מיליון דולר עם BAE Systems הבריטית וכיום עובדים במפעלי החברה בטורקיה 30 מהנדסים מטעם BAE. למרות לוחות הזמנים השאפתניים נראה שפיתוח המטוס עדיין רחוק מלהסתיים, כך למשל בחירת המנועים. המטוס שאמור לבצע את טיסת הבכורה מצוייד כרגע בשני מנועים אמריקניים מדגם General Electric F110-GE-129 Turbofan. אבל במהלך 2022 הממשלה הטורקית פירסמה מכרז חדש במטרה לבחון גם מנועים אחרים, שכולם יתבססו על תוצרת מקומית תוך כדי שיתוף פעולה עם חברות זרות. המטרה של ממשלת טורקיה היא לשמור על בלעדיות מסחרית לכל אורך התהליך. אחת החברות שניגשה למכרז היא  Rolls-Royce שחברה ל TAEC הטורקית. שיתוף הפעולה הזה נמצא כרגע תחת בחינה מאחר וכבר בתחילתו התגלעו חילוקי דעות בין ממשלת טורקיה לחברה המשותפת באשר לרישיונות יצוא והבעלות על הקנין הרוחני. שתי מתחרות נוספות הן  Tusas Engine Industries ו  TRMotor, שתיהן חברות טורקיות. Tusas Engine Industries, היא חברה ממשלתית שמשתפת פעולה עם GE Aerospace האמריקנית ובינתיים ההצעה שלה נבחנת. האפשרות לפתח מנוע על בסיס ידע רוסי נפלה עם הפלישה לאוקראיינה.

בחודש מרץ השלים אב הטיפוס שנבנה את ניסויי ההסעה עם המנועים האמריקניים. בתמונות שפורסמו נראתה מערכת עקיבה ואיתור מטרות IRST – infrared search and track בחלק העליון של אף המטוס מתחת לחופת הטייס, בדומה מאד לחמקנים האמריקניים.

כדי להאיץ את הפיתוח ולממן את העלויות שלו, פונה טורקיה גם למדינות נוספות. המדינה הראשונה שחתמה על הסכם שיתוף פעולה היא “האחות” אזרבאייג’ן, שם לא ממש חסרים מזומנים עם עתודות הגז והנפט העצומות. ההסכם בין המדינות נחתם ברבעון הראשון של 2023, כשבאקו תייצר ככל הנראה חלק מהמטוס בשטחה. בחודש אוגוסט האחרון אמר שר ההגנה הטורקי כי גם פקיסטן שוקלת ברצינות להצטרף לפרויקט, אם כי מומחים מטילים ספק באשר ליכולות המימון שלה בהתחשב במצבה הפינננסי הרעוע של המדינה.

אופטימיות טורקית

נשיא טורקיה ארדואן הביע לאחרונה אופטימיות זהירה לגבי אישור אספקת מטוסי ה F 16S  המתקדמים לארצו. בתום ביקור באזרבאייג’ן הוא אמר לכתבים הטורקים שהתלוו אליו כי התפטרותו של ראש ועדת החוץ בסנאט האמריקני , הסנטור בוב מנדז מהמפלגה הדמוקרטית, שיפר משמעותית את הסיכוי לאישור מכירת המטוסים לטורקיה. בנוסף, בכדי ללחוץ על ארצות הברית בענין מכירת המטוסים, ארדואן מעכב בשובעות האחרונים את האישור הסופי של טורקיה  לצירוף שבדיה לברית נאט”ו.

מטוס ה KAAN – איורים מתוך : Official twitter account of Turkish Aerospace Industries, Inc

Kaan – תעודת זהות

  • צוות: 1 או 2 טייסים.
  • אורך” 21 מטר
  • מוטת כנפיים: 14 מטר
  • משקל המראה מקסימלי: 27.2 טון
  • מנועים (זמניים) : General Electric F110-GE-129 Turbofan
  • מהירות מקסימלית: 1.8 מאך
  • טווח פעולה: 1100 ק”מ
  • רום טיסה: 55,000 רגל (17 ק”מ)
  • מחיר מוערך : 100 מיליון דול

מטוס ה KAAN – איורים מתוך : Official twitter account of Turkish Aerospace Industries, Inc


מטוס ה KAAN  – איורים מתוך : Official twitter account of Turkish Aerospace Industries, Inc

אמיר בר-שלום

תגובות סגורות