חדשות היום

75% ממייסדי הסטארטאפים לא מודאגים מסנטימנט אנטי ישראלי בעולם

מה הן השפעות המלחמה על היזם הישראלי? סקר חדש שנערך בקרב מייסדי סטארטאפים משלבי פרה-סיד ועד סבבי צמיחה, בדק כיצד הם מושפעים מהשלכות המלחמה. הסקר הוא יוזמה של קרן ההון סיכון סימבול, והופץ ל-70 יזמים באמצעות רשת הנטוורק של סימבול, תוכנית ההאצה אינטל איגנייט וקרן סמסונג נקסט.

לפי תוצאות הסקר 48% מהיזמים מוטרדים מאיום על הפעילות העסקית והלקוחות. 34% מחברת בשלבי סיד אמרו שחוזרים מסחריים בוטלו או לא הצליחו להסגר בגלל המלחמה, ואצל חברות בשלבי A ומעלה 15% הצהירו על כך.

לגבי הרקע לביטול או אי סגירת החוזים, 13% מהיזמים אומרים שהם בטוחים שקיבלו ביטולים על רקע אנטי ישראלי, ו-22% נוספים חושדים שאלו היו ביטולים קשורים לזהות החברה כישראלית, אך לא בטוחים בוודאות. באופן כללי 25% מהיזמים אומרים שהם מודאגים מהשפעת הסנטימנט הגלובלי האנטי-ישראלי על החברה, בעוד 75% לא מוטרדים מכך.

ליזמים יש שליטה מסוימת לגבי האופן בו הם מציגים את הזהות הישראלית של החברה, החברה, הסקר בדק כיצד המלחמה השפיעה על כך. 73% דיווחו שהם לא שינו את הצגת החברה כישראלית, בעוד 27% שינו את מידת הבלטת הישראליות.

באשר לגיוסי הון, 11% מחברות בסבבי A ומעלה מספרים שהיו בתהליך פיננסי של גיוס כספים או אקזיט שהופסקו בגלל המלחמה. אצל חברות בשלב סיד ופרה-סיד המצב קצת קשה יותר ו-17% מעידים על הפסקת תהליך גיוס. 77% מהיזמים הצהירו שבכוונתם לגייס הון חדש לחברה בשנת 2024. 54% הצהירו שבגלל המלחמה, מידת הדאגה שלהם מהגיוס העתידי גברה והם פחות אופטימיים לגביו.

ירידה בפרודוקטיביות של החברה מטרידה 48% מהיזמים, בחברות פרה-סיד וסיד 46% מהיזמים מרגישים את הדעיכה, בחברות מפותחות יותר בסבבי A ומעלה 56% מרגישים ירידה. לזה מתלווה נתון ש-14.5% מהיזמים מזהים גם חוסר מוטיבציה בארגון.

על השאלה האם על רקע הדברים נעשו שינויים ביעדים העסקיים והמוצריים, 77% ענו שכן, בחלוקה ל-54% ענו שעשו שינויים קטנים ו-23% ביצעו שינויים גדולים ביעדים. רק 23% ענו שהתוכנית העסקית ממשיכה כרגיל.

לגבי היקף הפגיעה הכלכלית מהשלכות המלחמה, 35% חושבים שהנזק לא יעבור את ה-100 אלף דולר, 31% מהיזמים סבורים שהנזק לא יעבור את המיליון דולר, 5% חושבים שהנזק יעבור את המיליון ו-29% אינם יכולים להעריך עדיין. כמחצית הנסקרים הינם יזמים של חברות לפני שלב A, שלב בו היקף החוזים הינו נמוך יותר, וכך גם הפגיעה הפוטנציאלית במספרים. אך הכל יחסי, בשלבים האלה פגיעה של מאות אלפי דולרים בהכנסות עקב ביטולי חוזים של לקוחות יכולה גם להרוג סטארטאפ.

לגבי שיבושים נוספים כתוצאה מהמלחמה 36% מהיזמים ענו שהם מוטרדים מעניינים אישיים, רק-26% מוטרדים מהפחתה בכח אדם כתוצאה מגיוס למילואים או מסיבות שונות הקשורות במלחמה.

לצד כל אלה, היזמים מדווחים על אופטימיות רבה לגבי התפתחות החברה ב-2024. 76% הצהירו שהם אופטימיים, 12% מדווחים על פסימיות ו-12% הצהירו שאינם יודעים להגדיר את תחושתם. רק 17% מהיזמים מדווחים שהדאגה שלהם לעתיד החברה גברה משמעותית בעקבות המלחמה. בנוסף 46% מכלל הנשאלים הצהירו שהסנטימנט שלהם כלפי עתיד החברה וסיכויי הצלחתה לא השתנה כלל.

יובל אריאב, מייסד קרן Symbol: “המלחמה יוצרת תחושה כללית חזקה של חוסר וודאות. הרגשנו בקרב היזמים, ובכלל בקרב האנשים סביבנו, שאנשים קצת מכונסים ועסוקים בתפעול השוטף ברמה המיידית, ופחות מדברים ומשתפים. יש ערך רב בשיתוף הזה, מבחינת נרמול התחושות הפנימיות. לצד הפגיעה העסקית שרואים והתחושות המעורבבות שעלו בסקר, אי אפשר שלא להתפעל מהחוסן של היזמים. העובדה ששלושת רבע מהיזמים אופטימיים לגבי החברה למרות הכל, מתורגמת לנחישות אופרטיבית ומגדילה בפועל את הסיכויים של החברות להצליח. אישית אני מאמין שאנחנו כאקוסיסטם נתאושש מהר יחסית ובאופן מלא מהמלחמה, אולם  הסלמה קיצונית או חזרה להפיכה המשפטית, עלולים לטרוף את הקלפים.״

רחלי קוגן, סמנכ״לית הפלטפורמה בקרן Symbol שיזמה את הסקר: ״רצינו לייצר בנצ׳מרק פרקטי וקונקרטי, שיזמים יבינו איפה הם באמת עומדים ביחס לאחרים, עד כמה מה שקורה להם הוא חריג או משקף מגמה כללית. כי התחושה שהייתה שיש מידה מסוימת של תבהלה והרבה בלבול, כל אחד מוצף במחשבות אבל תכלס אף אחד לא מבין איפה הוא עומד. הרגשנו צורך חזק מהאקוסיסטם לייצר בנצ׳מרק רלוונטי למה שקורה ממש עכשיו.״

אלון ליבוביץ’, מנכ”ל אינטל איגנייט תל אביב: “זו השראה לראות את האופטימיות הבלתי מעורערת של יזמים ישראלים, הממשיכה ומתחזקת גם מול הזמנים המאתגרים ביותר. היכולת לחדש ולהביא פריצות דרך על ידי תעשיית הטכנולוגיה הישראלית לא רק מהווה עדות ליכולות המדהימות שלהם, אלא גם מאשרת מחדש את המחויבות המתמשכת להתקדמות המגדירה את הרוח הקולקטיבית שלהם, הבטחה שצפויה להימשך בעתיד.”


קרדיט צילום: עומר הכהן.

מערכת ניו-טק מגזינים גרופ

תגובות סגורות