חדשות היום

גילת לובשת ירוק

מנכ”ל גילת, עמירם לווינברג, מאמין ששתי הרכישות של החברה ב-2010 – רכישת RaySat ב-25 מיליון דור ורכישת Wavestream ב-130 מיליון דולר – הכינו את החברה לקראת הגדלת תקציבי הביטחון בעולם ב-20011/12

מאת: רוני ליפשיץ

ההשלמה עם כך שהשוק הביטחוני הוא ככל הנראה השוק היציב והבטוח ביותר של תעשיית ההייטק הישראלית לא פוסחת גם על חברה אזרחית מובהקת כמו גילת. חברת גילת מוכרת בשוק תקשורת הלוויינים מאז שנת 1987, שבה הוקמה והחלה לשווק את מסופי הקליטה הלווייניים (VSAT) תחת המותג SkyEdge.
אולם בשנה האחרונה החברה נמצאת בתהליכי שינוי: היא הגדירה את השוק הביטחוני, הכולל את השוק הצבאי ושוק מערכות ביטחון המולדת (Homeland Security), כשווקים אסטרטגיים לצמיחה, והחלה להשקיע בהם. בחודש מרץ 2010 היא רכשה את חברת RaySat בעסקת מזומנים בהיקף של 25 מיליון דולר. רייסאט הוקמה בשנת 1997 על-ידי יואל גת, שהיה ממייסדי גילת וגייסה כ-40 מיליון דולר ממשקיעים פרטיים ומקרנות הון סיכון. רייסאט פיתחה אנטנות לווייניות שטוחות עבור שימוש בפלטפורמות ניידות כמו כלי-רכב, ספינות, רכבות ואפילו מטוסים.

תקשורת בתנועה
אומנם שוק תקשורת הלוויינים הניידת (Satcom On The Move) מצוי כיום בצמיחה, אולם הפוטנציאל המשמעותי ביותר עבורו נחשב עדיין השוק הצבאי, במיוחד עם פיתוח תשתיות ניהול מקוונות של שדה הקרב, והדרישה לשמירה על תקשורת רחבת פס מהירה עם היחידות הלוחמות בשטח.
ביחד עם הרכישה, הקימה גילת קבוצת מחקר ופיתוח לתחום הפתרונות הצבאיים. לפני מספר שבועות הכריזה הקבוצה על המוצר הראשון: מודם צבאי אלחוטי חדש מדגם MLT-1000. המודם מיועד לספק נקודת קשר מוקשחת ומהירה ליישומי SOTM בטפופלוגיית רשת נקודה לנקודה או נקודה להרבה נקודות. הוא מיועד לשלב את היחידה הנושאת אותו במערך C4I ולתמוך בכל רוחבי הפס המקובלים: C-band, X-band, Ku-band ו-Ka-band.
למעשה, מדובר במוצר שנועד לתמוך באנטנות נמוכות הפרופיל מתוצרת רייסאט. משה (צ’יקו) תמיר, סגן נשיא גילת לתחום הצבאי, הסביר שמדובר בצעד נוסף שנועד לסייע לחברה להשיג את היעד האסטרטגי של ספקית פתרונות התקשורת הלוויינית המובילה בתחום הצבאי.

רכישה אמריקאית
כעבור קצת יותר מחצי שנה, באוקטובר 2010, ביצעה גילת את המהלך הבא בתחום המערכות הצבאיות: היא רכשה את חברת Wavestream האמריקאית, המייצרת מגברי הספק מבוססי חצאי-מוליכים  (Solid State Power Amplifiers), תמורת 130 מיליון דולר. חברת Wavestream מייצרת מגברי הספק מצב-מוצק עבור תקשורת לוויינים בתחומי Ku-band ו, Ka-band, C-band וממירי-תדר (Block Upconverters) למערכות תקשורת לווייניות נייחות וניידות.
החברה פועלת בשוק הצבאי (MILSATCOM) ובשוק המסחרי (COMSATCOM) היא משתתפת במספר פרויקטים של משרד ההגנה האמריקאי ונחשבת לספק מרכזי (Tier-1) בקרב מספר משלבות מערכות ביטחוניות גדולות בארה”ב. המוצרים שלה נבחרו כמרכיב מרכזי במספר פרוייקטים של משרד הביטחון האמריקאי, והיא מספקת אותם לקבלניות המערכות הגדולות המספקות פתרונות שלמים למשרד הביטחון האמריקאי.
לפני כחצי שנה היא זכתה בהזמנה בהיקף של 19 מיליון דולר לאספקת מגברי הספק לתדרי Ka-band בהספק של 50W עבור מערכות התקשורת הלווייינית של המארינס ושל הצבא  האמריקאי. יו”ר ומנכ”ל גילת, עמירם לווינברג, הסביר שהפעילות של Wavestream משתלבת באופן סינרגי עם הפעילות של חברת RaySat.

תשתית תקשורת ל-FEMA
לאור התוצאות הרבעוניות הראשונות שלאחר המיזוג עם Wavestream, נראה שהמיזוג מצליח. גילת דיווחה בחודש שעבר (מאי) על מכירות בהיקף של 80 מיליון דולר ברבעון הראשון של 2011, מהן 15 מיליון דולר מכירות של Wavestream והשאר של מוצרי גילת עצמה.
בשיחת הוועידה לאחר פרסום התוצאות, חשף יו”ר ומנכ”ל גילת, עמירם לווינברג, עיסקה שלא קיבלה פרסום: “אני רוצה להדגיש עיסקה חשובה שחתמנו עליה ברבעון הזה, לאספקת שירותי תקשורת עבור הסוכנות הפדרלית לניהול מצבי חירום (FEMA), במסגרת הקמת רשת ההתראה הלאומית של ארה”ב. העיסקה כוללת התקנת שתי מערכות NetEdge Gateway, במרכז הנתונים של FEMA אשר יגבו אחד את השני ויהיו מקושרים אל תחנות חיצונית בכל רחבי ארצות הברית, כדי לספק יכולות שידור במצבי חירום.
“הטרמינלים שלנו יספקו תקשורת חירום לתחנות רדיו, טלוויזיה, ולשירותי חירום ברמה המקומית וברמה הלאומית. נקודה מעניינת היא שכל התחנות המרוחקות יהיו מקושרות אל שני ה- gateways כדי לספק יתירות מלאה. בשלב הזה המערכת מבוססת על שימוש ברשתות תקשורת קוויות, אולם במקרה של אסון דווקא התקשורת הלוויינית, כמו זו המסופקת ל-FEMA על-ידי גילת, היא שיטה יותר אמינה לשידור מסרים”.
לדבריו, צפוי גידול במכירות החברה לשוק הביטחוני האמריקאי, בעקבות שחרור הצעת התקציב לשנת 2011, והכוונה להגדיל את התקציב בשנת 2012, חלקו בתחומים המעניינים את החברה. “אנחנו מעריכים שהיקף ההוצאות הביטחוניות בתחומים המעניינים אותנו יגדל במחצית השנייה של 2011 ולאחריה, ולכן נמשיך במימוש האסטרטגיה שנועדה לחזק אותנו בתחומי הביטחון וההומלנד סקיוריטי”.
אלא שגילת גם נוקטת באסטרטגיה הפוכה: היא מתחילה לשווק את מגברי Wave Stream בשוק המסחרי ובשוק העולמי ואפילו זכתה להצלחה כאשר חברת הטלוויזיה HBO החלה הלשתמש בהם להגברת והפצת אותות וידאו.

לא הכל ירוק
למרות המיקוד הצבאי, גילת היא קודם כל חברת תשתיות תקשורת – ושוק התקשורת הוא בעיקרו שוק אזרחי – ובאזורים רבים אפילו שוק ממשלתי. אחת מהעסקאות המעניינות ביותר של החברה בוצעה בתחילת מאי מול חברת Optus האוסטרלית, הפועלת כקבלנית משנה של חברת National Broadband Network הממשלתית.
מדובר בפרוייקט ממשלתי שנועד להבטיח קישוריות לוויינית רחבת פס בכל האזורים באוסטרליה שבהם מונעות מגבלות גיאוגרפיות התקנת רשת תקשורת אופטית או רשת תקשורת אלחוטית אחרת. בשלב הראשון, תספק הרשת הלוויינית קישוריות ברוחב פס של 6Mbps להורדה ו-1Mbps להעלאה לקהילה מובחנת של בתי אב, עסקים קטנים וקהילות.
בשלב הראשון תתקין גילת באוסטרליה 11 מרכזי ו-20 אלף טרמינלים מסוג SkyEdge II VSAT בשלוש השנים הבאות. מעניין לציין שבשונה מעסקאות אחרות בהן נוהגת גילת למכור בעיקר את הטכנולוגיה שלה, עסקה זו תכלול גם התקנה, הפעלה ותחזוקה של רשת התקשורת.
החברה בת החדשה של גילת באוסטרליה, Gilat Satellite Networks Australia, תקבל על עצמה אחריות על הקמת וניהול הרשת במשך חמש שנים. במקביל, ההסכם כולל אופציה להרחבת התשתית עד להיקף של 48 אלף טרמינלים – אשר במידה ויתממש יהפוך את העיסקה לעיסקת ענק בהיקף של 120 מיליון דולר.

אינטרנט בלוויין
במקביל, הכריזה החברה על מוצר חדש בשם WebEnhance, אשר נועד לשפר את יכולות הגלישה באינטרנט של מסופי VSAT. זהו מסוף ה-VSAT ממשפחת SkyEdge II של החברה. זהו המסוף הראשון בעולם הכולל זיכרון micro-SD, אולם ייחודו המרכזי הוא בטכנולוגיית CacheMode, המאפשרת לשמור במכשיר כמויות גדולות של מידע על-מנת לחסוך ברוחב פס ולשפר את חוויית המשתמש.
הטכנולוגיה מבוססת על המאפיין הבסיס של תקשורת לוויינית: multi-cast. כלומר, שידור מנקודה אחת אל נקודות רבות. טכנולוגיית CacheMode מאפשרת למסוף VSAT להשתמש במידע אשר נישלח אל מסוף VSAT אחר המצוי באותה רשת, ועל-ידי כך להעביר את המידע במהירות באמצעות רשת התקשורת המקומית (LAN), בלא צורך לנצל את משאבי הלוויין מספר פעמים  להעברת מידע זהה.

תגובות סגורות