מעבדות המחקר של יבמ ומדענים מאוניברסיטת CIQUS בספרד הציגו דימות ראשון של מולקולה קצרת חיים

מדענים ממעבדות המחקר של יבמ ומאוניברסיטת CIQUS (סנטיאגו דה קומפוסטלה, ספרד) הצליחו להוכיח את קיומה ולאפיין את המבנה של משפחת מולקולות קצרות חיים, בעלות תגובתיות גבוהה, שהשערות בדבר קיומה עלו לפני 113 שנה. הטכניקה, שבה השתמשו החוקרים – טכניקה מיקרוסקופית ברזולוציה אטומית – עשויה לשמש למגוון רחב של יישומים בתחומי האלקטרוניקה והכימיה לרבות ההכנה של grapheme nanoribbons ומכשירים חדישים מבוססי מולקולה בודדת. המחקר התפרסם השבוע במגזין Nature Chemistry.

ביקום יש טריליוני מולקולות, אשר חלקן יציבות ברמה המאפשרת לבודד ולאפיין אותן. רבות אחרות הן כה קצרות חיים, מספר מליוניות השנייה בלבד, כך שניתן היה, עד עתה, לשער את קיומן רק באופן עקיף דרך ריאקציות כימיות או שיטות ספקטרוסקופיות.

משפחת המולקולות שקיומה הוכח ע”י החוקרים, Arynes , היא דוגמה לסוג זה של מולקולות, אשר קיומן שוער עוד בשנת 1902 ומאז נעשה בהן שימוש כגורם ביניים או אבני בניין בסינתיזה של תרכובות עבור יישומים כמו: רפואה, אלקטרוניקה אורגנית וחומרים מולקולריים.

הדימות של מולקלת Aryne בוצע באמצעות שימוש בטכניקת סריקה ברזולוציה ברמת ננו-מטר (AFM) ומיקרוסקופ Scanning Tunneling Microscope (STM) שפיתוחו במעבדות יבמ בציריך, זיכה בזמנו את יוצריו, בפרס נובל לפיזיקה.

המחקר התבצע במסגרת תוכנית 5 שנתית של יבמ, בהשקעה של 3 מיליארד דולר, לפריצת גבולות טכנולוגיות השבבים ופיתוח חדשנות שתתמודד עם הצרכים החדשים של מחשוב ענן ומערכות ביג דאטה.

עבודה זו היא תולדה של מיזם אירופאי בשם PAMS – Planar Atomic and Molecular Scale Devices, שמטרתו המרכזית היא לפתח ולחקור מכשירים אלקטרוניים חדישים בתחומי הננו מטר. חלק מהמחקר מומן על ידי מענק של הקרן למחקר מתקדם של מועצת המחקר האירופית שניתן לחוקר יבמ, גרהארד מאייר, שהינו אחד מכותבי המחקר.

מערכת ניו-טק

תגובות סגורות