חדשות היום

KeepitApp – אפליקציה לימודית פורצת דרך

http://www.keep-it-app.com/

יהורן קדר, מייסד שותף מספר על הסטארטאפ: חלק גדול מהתקשרות בין בני אדם מבוססת על שאלות ותשובות, “מה שלומך?” “איך קוראים לך?” “איפה אתה גר?”, אנחנו לומדים דרך שאילת שאלות וקבלת תשובות. מסתבר שכאשר אנחנו עונים למישהו על שאלה, אנחנו לומדים על הנושא אפילו יותר ממי שענינו לו. אחת הדרכים הטובות ביותר ללמוד נושא חדש, היא להיות מאותגר בשאלה כלשהי, לחקור את הנושא וללמוד אותו לעומק ולבסוף לענות תשובה מקיפה על השאלה.

8תדמיינו לעצמכם מכונה שאתם יכולים להכניס אליה כל קובץ טקסט, המכונה מנתחת את הקובץ ומחזירה לכם שאלות בנוגע לתוכן הקובץ. תחשבו לרגע על מגוון האפשרויות שמכונה כזאת יכולה לפתוח לנו, הבנה של האינטרנט שתוביל לשיפור של מנועי חיפוש לדוגמה, תדמיינו לרגע מי יכול להשתמש במכונה כזאת – סטודנטים שרוצים ללמוד לפני המבחן, מעסיקים שרוצים ללמד את העובדים שלהם תקן חדש, ובעצם כל בנאדם בעולם שמעוניין ללמוד טקסט ארוך או מסובך. תאמינו או לא, הצלחנו לבנות את המכונה הזאת. יתרה מכך, המכונה שלנו יודעת גם לכתוב את התשובה הנכונה לשאלה, ואפילו להציע כמה תשובות לא נכונות אבל מבלבלות. במשך שנתיים שלמות ביצענו מחקר ארוך ומקיף על האופן בו אנשים לומדים, על הדרך שלהם לזכור את החומר ולהצליח להטמיע אותו בחיי היומיום שלהם, ומה מקנה לאנשים מוטיבציה ללמוד. החזון שלנו ב-KeepitApp הוא להנגיש טקסטים ארוכים לכל אדם בעולם בצורה קלה ומהירה במיוחד.

מתוך כוונה להתקדם ולהתפתח, וכיוון שאנחנו רוצים “ללמד” את המכונה שלנו להיות מהירה, חכמה ומדויקת יותר, בשלב זה אנחנו מפתחים מערכת שמאפשרת למשתמש להעלות קבצי טקסט לשרתים שלנו ולקבל בתמורה שאלות סגורות על הטקסט. בנוסף, המערכת מאפשרת להקים קבוצת לימוד באפליקציית המובייל שלנו ולטעון את השאלות למערך הלימוד של הקבוצה. האפליקציה שלנו בנויה על פי המחקר שביצענו, כך שהיא מאפשרת למשתמשים ללמוד נושאים חדשים בצורה כיפית ומהנה ובשיתוף פעולה עם שאר חברי הקבוצה.

בימים אלה אנו מתמקדים בלקוחות עסקיים המעוניינים להדריך את עובדיהם. לקוחות אלו ישלמו עבור השירות ויקבלו מערכת פרימיום, המאפשרת למנהלי החברה לקבל גרפים מפורטים לגבי התקדמות הלימוד של כל עובד ועובד תוך פילוח של כל מחלקה ומחלקה. עיקר עיסוקנו הוא הדרכה של תקני עבודה. מדובר בתקנים כלליים כמו כיבוי אש, עזרה ראשונה, הטרדה מינית וכדומה, או בתקנים ספציפיים של כל חברה או של כל מחלקה, כמו לדוגמה בטיחות במעבדה, נוהל טיפול בלקוח, או נוהל שימוש במחשב.

מימין לשמאל: כֵֶּפָּה רודריגז, יהורן קדר, הודיה קדר קרדיט צילום תומר מוטהדה

מימין לשמאל: כֵֶּפָּה רודריגז, יהורן קדר, הודיה קדר
קרדיט צילום תומר מוטהדה

נכון להיום, מנהלי מחלקות ההדרכה בחברות השונות מתקשים מאוד בהעברת תכנים אלה לעובדים (בעיקר מאחר שהחומר משעמם). מכאן, שנוצרת בעיה של היעדר ידע חיוני בקרב העובדים, שעשוי להוביל לכך שאלה לא יעברו מבדקים של הרשויות, או חמור מכך, העובדים עלולים לא לדעת כיצד לפעול כשהם ניצבים מול אירוע מסכן חיים, כמו שריפה בבניין, או אובדן הכרה של שותף לעבודה. שוק הדרכת העובדים מהווה שוק גדול מאוד, בארה”ב בלבד חברות מוציאות 156 מיליארד דולר בשנה על הדרכת עובדים. השירות של KeepitApp מתאים בעיקר לחברות המחזיקות 100 עובדים או יותר. בארה”ב בלבד יש 100,000 חברות בסדר גודל זה המעסיקות יחד כ-75 מיליון עובדים. בממוצע, חברה משקיעה 1,182 דולר בשנה על הדרכה, על כל עובד ועובד.

התחרות בשוק לא קלה מכיוון שאנו מתחרים גם מול חברות ההדרכה השונות, וגם מול מחלקות ההדרכה של החברות עצמן, שכן במקרים רבים גם הארגון עצמו מייצר תוכן הדרכה. מנגד, שיטות ההדרכה המסורתיות עולות הרבה מאוד כסף, מבזבזות הרבה מאוד זמן והגרוע מכל, לרוב קשה מאוד ליצור שיתוף פעולה מצד העובדים, מה שגורם לשיטות אלה להיות לא אפקטיביות. כל חברה וכל מדריך מחפשים את שיטת ההדרכה הטובה והאפקטיבית ביותר. כולם מדברים על הדרכה דרך הסמארטפון, על שילוב של אלמנטים של משחק (גיימיפיקציה) בתוך ההדרכה ועל האופן בו ניתן להפוך את ההדרכה לתהליך כיף וקליל.

המערכת שפיתחנו היא היחידה שיכולה לקחת קובץ טקסט יבש ומשעמם ולהפוך אותו באופן אוטומטי למשחק כיפי, קליל, תחרותי ויומיומי מבלי לבזבז זמן ואנרגיה לא לחניכים ולא למדריך.

המערכת שלנו בנויה על פי מיטב המחקרים שנעשו בתחום ההדרכה בכלל ובתחום הדרכת העובדים בפרט. המערכת מעניקה מוטיבציה לעובדים להשתתף בלימוד, מחזקת את ההדרכות לאורך כל השנה ומצליחה להפוך את נושאי הלימוד לאחד מנושאי השיחה היומיומיים של העובדים.

הרעיון להקמת החברה שלנו התחיל כאשר יהורן קדר, מהנדס ביצוע בתחום הבניין, גילה שחלק גדול מההוראות ומהתקנות השייכות לתחום הבניין הוא לא יודע, והוא גם לא למד את זה באוניברסיטה. לדוגמה, בכמה חוטים צריך לקשור כל אבן בבניין? באיזה עובי החוטים האלו צריכים להיות? מאיזה חומר הם צריכים להיות עשויים? וכו’. יהורן התחיל לחקור את הדברים, התייעץ עם קולגות לעבודה, שאל את הממונים עליו, וגילה שאף אחד לא מכיר את התקנים לעומקם.

תחילה, יהורן חשב ליצור מערכת ששולחת בכל יום משפט קצר מהתקן לכל עובדי החברה, ולאחר מחקר מעמיק הוא גילה שכדי לגרום לעובדים להיות שותפים אקטיביים בפעילות כדאי לשאול אותם שאלה והם יצטרכו לחקור את הנושא, לשאול חברים לעבודה ובסופו של דבר לענות עליה. ואז נשאלה השאלה כיצד אפשר ליצור מערכת שמסוגלת לכתוב שאלות על טקסט? יהורן חיפש בכל הארץ מהנדסי תוכנה המתמחים בבלשנות חישובית, אך מהר מאוד הבין שאין שום סיכוי לגייס מישהו כזה לצוות, מכיוון שכולם עסוקים עד מעל הראש בכמה עבודות שונות ושותפים במספר חברות טכנולוגיות. בהמשך, יהורן הצליח להגיע לכֵֶּפָּה רודריגז, עולה חדש מספרד, שבמקרה הוא גם ד”ר לבלשנות חישובית. כשכפה שמע על הרעיון, הוא מיד אמר ליהורן שאי אפשר בשום אופן לפתח מוצר כזה. יהורן לחץ והתחנן, וכפה החליט בכל זאת לערוך מחקר קטן, וכעבור שבועיים הוא החליט שהוא עולה לסיפון ומצטרף להרפתקה.

עברו מאז שנה וחצי, האלגוריתם של KeepItApp מסוגל כרגע להגיע ל-50% שאלות טובות (בת6חום הבלשנות החישובית 80% זה 100%. ולכן, 50% זה הרבה מאוד!) המכונה שלנו היא מכונה לומדת ומסוגלת להשתפר עם הזמן בהתאם למשוב שהיא תקבל מהמשתמשים. המערכת שלנו מסוגלת להירשם כפטנט ואנחנו עובדים בימים אלו על קידום הנושא.

את דרכנו התחלנו כשנבחרנו להשתתף באקסלרטור AtoBeשל עזריאלי מכללה להנדסה. שם קיבלנו חלל עבודה, תמיכה ממנטורים ומומחים בתחום, נעזרנו במעבדות המכללה, ורכשנו המון ידע מקצועי גם בתחום הפיתוח וגם בתחום היזמות. נוסף על תוכנית זו, קיבלנו מענק תנופה מהמדען הראשי, ויש לנו כיום מספר חברות שממתינות שנריץ אצלן פיילוט, ואנחנו מחפשים לגייס השקעה נוספת. מלבד כפה ויהורן יש בחברה עוד 3 עובדים, כאשר חלק מהפיתוח נעשה באמצעות קבלני משנה, וכמו כן יש 6 סטודנטים להנדסת תוכנה מעזריאלי מכללה להנדסה שעובדים יחד עם החברה, על תקן מתמחים, כך שהם צוברים ניסיון ותורמים מהידע שלהם.

שירלי מייזליש, מערכת ניו-טק

תגובות סגורות