חדשות היום

תוכנית הורייזן 2020 של האיחוד האירופי יקצה מיליארדי יורו למענקי מחקר וחדשנות בתחום הננו-טכנולוגיה

תוכנית HORIZON 2020 – התוכנית למחקר וחדשנות של האיחוד האירופי, מספר גופים ישראלים המשתתפים בפרוייקטי מו”פ חדשניים בתחום הננו-טכנולוגיה שזכו במענקי מחקר בתוכנית.

בין הגופים הישראלים שזכו למענקים: חברת NICAST, זכתה במענק בגובה 2.26 מליון יורו כדי לפיתוח חומרי חבישה המבוססים על סיבים ננומטריים, המותאמים אישית לפצעים שטחיים;, חברת  MELODEA  והאוניברסיטה העברית ירושלים, קיבלו מענק של כ-4.7 מליון יורו, לצורך פיתוח ננו-צלולוז גבישי בעל תכונת הרכבה עצמית למבנים קלי משקל מפסולת של מפעלי נייר; חברת WINZSOFT זכתה למענק של כ-12.8 מליון יורו עבור פיתוח ננו-חומרים המשמשים כחומרי ניגוד לדימות רפואי ולטיפול ממוקד של טרשת עורקים; חברת ״אהבה״, זכתה למענק של כ-4.4 מליון יורו, לצורך גילוי, זיהוי ומדידה של ננו-חליקיקים מהונדסים וחברת STRATASYS יחד עם ממ”ג (מכון למחקר גרעיני נחל סורק), וחברת PV NANOCELL זכו במענק של כ-5 מליון יורו  לפיתוח חומרים דיגיטליים חדשניים מבוססי ננו-טכנולוגיה להדפסה תלת מימדית לתעשיית הרובוטיקה והאלקטרוניקה.

תוכנית HORIZON 2020 – התוכנית למחקר וחדשנות של האיחוד האירופי, היא התוכנית הגדולה בעולם לשיתוף פעולה מדעי אקדמי-תעשייתי. תקציבה של HORIZON 2020 עומד על כ-77 מיליארד אירו לשבע שנים (2014-2020). השתתפות מדינת ישראל בתוכנית מנוהלת על-ידי – ISERD (איסרד) המינהלת הישראלית למו”פ האירופי. ISERD הוקמה על ידי ממשלת ישראל, ופועלת מלשכת המדען הראשי במשרד הכלכלה והתעשייה והמדען הראשי משמש יו”ר ועדת ההיגוי שלה.

אחת מתוכניות העבודה המרכזיות של HORIZON 2020 היא תוכנית NMBP – Nanotechnologies, Advanced Materials, Advanced Manufacturing and Processing, and Biotechnology הנהנית  תקציב למענקים למימון מחקר בגובה ל של כ- 6 מיליארד יורו   (בנוסף ל כ- 3.5 מיליארד יורו שהושקעו בתחום בתוכנית המסגרת השביעית בשנים 2007-2013).

״ננו-טכנולוגיה הינה אבן בסיס חשובה לקידום ותחרותיות כלל התעשייה האירופאית. ננו-טכנולוגיה תיהפך בשנים הקרובות לתשתית טכנולוגית שתיגע בכל תחום בחיי האנשים – מתרופות חדישות, לאנרגיה חלופית, למכשירי אלקטרוניקה ממוזערים בבית החכם. גם תעשיות כבדות ומסורתיות יושפעו ויעברו שינוי מהותי בעזרת תהליכים מבוססי ננו-טכנולוגיה, אשר יהיו ירוקים יותר ויצרכו פחות מחומרי הגלם היקרים והנדירים בהם משתמשות התעשיות כיום״. אומר אבי חסון המדען הראשי במשרד הכלכלה והתעשייה ויו”ר ועדת ההיגוי של ISERD – המינהלת הישראלית למו”פ האירופי. במסגרת דברי הפתיחה שלו בכנס, הודיע חסון על הסכם חדש שנחתם בשבוע שעבר עם מכון פראנהופר הגרמני, במסגרתו סוכם על יוזמה משותפת – בה שותפים מרכזי הננו הישראלים – להשקיע 10 מיליון יורו (חצי בחצי) בשנה למחקר משותף ישראלי-גרמני.

בתמונה:  מהכנס של המדען הראשי, רפי קוריאט ודן ולינסקי – קרדיט: יח״צ

 

תגובות סגורות