חדשות היום

ביתי הוא משרדי

מי שהתנסה כבר בעבודה מהבית, או נאלץ בעל כורחו לעשות זאת בתקופת סגר הקורונה, גילה כי מדובר בסיטואציה שדורשת היערכות נכונה, כזו שתשמור על פעילות מאוזנת, פרודוקטיבית ובריאה. אמנון אבי-גיא מ״מיטווך״ נותן טיפים

נושא העבודה מהבית אינו חדש. הוא נדון ונחקר מזה שנים בפורומים כנסים ומכוני מחקר המוקדשים למשאבי אנוש. מגיפת הקורונה שפרצה באחת לחיי כולנו, היוותה זרז שהציב בפני מנהלים באינספור מקומות עבודה מסביב לגלובוס דילמות חדשות: איך מנהלים הן מהצד האופרטיבי, הן מהצד הטכנולוגי והן מהצד האנושי את כל אותם אנשים שעברו מעבודה במשרדים המצויידים והמרושתים לעבודה מהסלון הביתי. איך גורמים להם לנהל סדר יום כהלכתו, איך מפרידים בין הבית לעבודה ואיך שומרים על העובדים פרודוקטיביים, כשהם בעצם מוקפים במהלך היום במקום בחברים לעבודה, בבני משפחה.

לדברי אמנון אבי-גיא, מנהל החטיבה לציוד מחשוב במיטווך, המחקרים הרבים שנערכו סביב הנושא מדגימים, קודם כל, שרבים רואים במעבר לעבודה מהבית נתון חיובי ביותר. ״היתרונות של העבודה מהבית ברורים ככל שמדובר בעובדים. סקר שנערך על ידי חברת Buffer, טרום הקורונה, תחת הכותרת 2019 – State of Remote Work , גילה כבר אז כי 99% היו רוצים לעבוד מהבית לפחות חלק מהזמן… סקר טרי שנערך בלינקדאין עם 2,000 משתתפים (מעסיקים ועובדים), העלה שכמעט 50% מהאמריקאים עובדים מהבית כדבר שבשגרה. מסקר אחר, שנערך באתר Indeed עלה כי 41% מהעובדים עובדים מהבית לפחות יום אחד בשבוע, וכי 20% עובדים מהבית כמעט בכל ימות השבוע.

נתון מעניין נוסף שעלה בסקרים האלה, אומר אבי-גיא, הוא שמתוך העובדים שעדיין מגיעים למשרד 5 ימים בשבוע, לא פחות מאשר 40% מוכנים לספוג ירידה בשכר תמורת האופציה לעבוד יום בשבוע מהבית, וכששאלו את העובדים במה העבודה בבית תרמה להם ענו כ- 75% על איזון טוב יותר בין העבודה לחייהם האישיים, 54% דיווחו על עלייה במורל, ו-57% סיפרו על ירידה ברמות הלחץ״.

״אסור גם לשכוח כי לעבודה מהבית יש גם יתרונות סביבתיים לא מבוטלים הבאים לידי ביטוי בהפחתת זיהום אוויר עקב שימוש קטן יותר בתחבורה, הקטנת פסולת משרדית, הפחתת עומס בכבישים ובתחבורה הציבורית – וגם לכל אלה השפעה ישירה על הבריאות של כולנו״, אומר אבי-גיא.

אבל, לא הכל “דבש”. יחד עם היתרונות הללו, מצביעים המחקרים גם על ריבוי שעות עבודה עקב אי ההפרדה בין מקום העבודה למקום המגורים כמו גם בעיות ארגוניות מהותיות של קושי ביצירת הוויה ארגונית מפרה, קשיים במתן פידבקים מעצימים, תחושת “חוסר נראות” של עובדים ועוד.

וכן, העבודה מהבית, ב״משרד הביתי״, מעלה לדיון נושאים לא פחות חשובים: איך דואגים ליצירת סביבת עבודה בבית שתתמוך בעבודה השוטפת, תתרום ליעילות ולפרודוקטיביות מקסימלית ותשמור על בריאות העובדים.

זה יהיה נכון להעריך ש100% מהעובדים בבית עושים זאת מול מסך מחשב, לא? ואנו יודעים שטמונים בכך אתגרים לא קטנים לגוף האנושי…

״בהחלט נכון. אחת התופעות המוכרות היא ׳תסמונת ראיית מחשב׳, שבאה לידי ביטוי בבעיות ראייה מגוונות, דוגמת ראייה מטושטשת או כפולה, עיניים אדומות, עייפות כללית, צריבה ויובש בעיניים, דמע ורגישות מוגברת לאור, אובדן ריכוז ככל שמשך זמן הצפייה מתארך, ראייה לא ברורה למרחק עם הרמת המבט ועוד.

על מנת להפחית מהתופעה, חשוב להקפיד על ישיבה מול המחשב ולא בזווית כלפיו. על המסך להיות בגובה העיניים, ממוקם מול הפנים, או מעט נמוך מהן כך שיאפשר למשתמש להסתכל ישר לפנים ולכל הכיוונים מבלי להטות את הראש, זווית הצג צריכה להיות בהטיה אחורית של כ-5 מעלות ומרחק הצג 55-75 ס”מ מהעיניים. יש לכוון את תאורת הצג ובהירותו לאופטימום, להניח מסמכים להקלדה בקו אחד עם המקלדת, או בגובה העיניים. רצוי להוסיף מתקן להחזקת מסמכים בצד המסך, דוגמת אלה שמציעה חברת Loctek, ובהחלט רצוי לנקות אבק מהמסך. בנוסף, אני ממליץ למצמץ “המון” – מצמוץ מסייע לסיכוך העין ומונע יובש וגירויים. כדי לשמור על תכיפות המצמוץ גם בעבודה מול מסכים, מומלץ לתרגל מצמוץ יזום ומכוון. שבו מול המחשב ועפעפו בצורה יזומה למשך 2 דקות, פעולה זו תרענן את פריזמת הדמעות שעל המשטח הקדמי של העין וגם תכניס את הגוף לקצב מצמוץ נכון. אלמנט חשוב נוסף שיש לתת עליו את הדעת הוא התאורה. עודף תאורה או חוסר תאורה בסביבת העבודה עלול להוביל לתחושת סינוור.

עבודה בחדר חשוך בו המסך הוא מקור האור היחיד גורמת לעיניים למאמץ רב, אך גם עבודה בסביבה מוארת מדי גורמת לסינוור. יש להקפיד על תאורה נכונה, ולוודא שאין השתקפויות על המסך ובמידת האפשר לשבת עם הגב לחלון מואר או לכסות אותו בווילון.

גם משרד הבריאות הישראלי שנדרש לנושא ממליץ על סט כללים להתאמת סביבת העבודה, בדגש על הכיסא, השולחן ועמדת המחשב לממדי המשתמש וצרכיו. חשוב לבחור כיסא מתכוונן המאפשר התאמה מרבית לממדי האדם היושב. על הכיסא להתאים לגובה האדם ולגובה שולחן העבודה, כך שיאפשר ישיבה נוחה ותמיכה מלאה לכפות הרגלים. גובה שולחן מיטבי צריך לאפשר לכיסא עם היושב עליו להיכנס מתחתיו״.

אז התשובה היא ארגונומיה?

״לא משנה אם אתה עובד מפינה במטבח, או בפינת משרד ביתי שבנית לך, ארגונומיה נכונה היא רכיב מרכזי בשמירה על בריאות כללית ומניעה של כאבים ונזקים ארוכי טווח לגב, לצוואר, לפרקי הידיים או לכתפיים. אחד החידושים שעושים כיום לא מעט רעש בעולם שלנו, הוא ׳תחנות העבודה האקטיביות׳. זהו תחום חדש לחלוטין והפידבק בשטח מגלה שהוא נכנס לחיינו בזמן. כך לדוגמה, אחד החידושים שזוכה להצלחה גדולה בשטח הוא עמדת עבודה שמאפשרת לעובד להחליט אם הוא רוצה לעבוד בעמידה, או אולי בישיבה. בלחיצה פשוטה אחת, המנוע החשמלי מעביר ממצב למצב וניתן להתאימו בדיוק לגובה המשתמשים. הוא לא תופס מקום רב ויכול להתאים לכל פינת עבודה ביתית. למי שיש מעט יותר מקום יכול לאמץ שולחן חשמלי עם גובה מתכוונן ומי שתקציבו מוגבל, יכול תמיד להסתפק במגביה מסך מקצועי.

במצבים אחרים, מספיק להצטייד בזרועות לצג המחשב שיכולות בשימוש נכון להוריד את הלחצים המיותרים על העיניים והצוואר. מי שזוכר את זרועות הצגים של פעם, שצריך היה לעבוד קשה עם כל כוונון, ישמח לגלות זרועות מעוצבות שנעזרות בגז דחוס כך שנדרשת רק תנועת אצבע קלה והמסך נע לכיוון הרצוי…

כדאי כמובן גם להצטייד בעכבר אלחוטי הולם, כזה שתוכנן כך שיתאים לעבודה נוחה וממושכת, תוך תמיכה מקסימאלית בכף היד ובפרק כף היד. עם מגוון אפשרויות התאמה אישית ועם רמת דיוק גבוהה במיוחד. בהחלט יעזור גם לבחור במקלדת מתקדמת, דוגמת Logitech MX Keys שמספקת חווית הקלדה נוחה, ומצוידת בתאורה חכמה ותגובות מדויקות יותר. התאורה האחורית מזהה אוטומטית את התאורה בסביבת העבודה ומתאימה עצמה באופן אופטימלי, זאת לצד מצב ‘חסכון סוללה‘ מובנה, אשר משאיר את תאורת המקלדת כבויה כאשר היא אינה בשימוש.

ראינו לא מזמן גם מוצר חשוב אחר בליין הזה: אופני כושר שהותאמו במיוחד לשימוש ביתי/משרדי….

״נכון. מדובר באופניים משרדיים, בעיצוב ידידותי וארגונומי, שכוללים משטח עבודה מתכוונן למחשב הנייד, או לטאבלט, מושב נוח ומערך של פדלים שמאפשרים עבודה על המחשב תוך כדי דיווש ואפילו לראות את ה׳מרחק׳ שעברת ואת הקלוריות ששרפת. המחקרים מראים כי עבודה אקטיבית מגבירה את יכולת ריכוז, תורמת ליכולת קוגניטיבית גבוהה יותר, משפרת את מצב הרוח ותורמת לתפוקה הגבוהה עד כדי 50 אחוז… בהרבה מקומות עבודה כבר הפנימו את העובדה הזו והקימו חדרי כושר צמודים. כעת, וגם בהמשך, כשרבים עובדים ויעבדו מהבית, צריך לאמץ פתרונות שמותאמים לסיטואציה החדשה״.

טיפים נוספים ובריאים?

״אני חושב שלפני הכל, אם אתה שכיר, או פרילנס, חשוב שכל הצדדים יבינו את כללי המשחק ויסכימו להם. מה מותר, מה אסור, למה לצפות. חשוב גם לקבל את תמיכת יושבי הבית וההבנה ש”כשאני עובד לא מפריעים לי”. יחד עם כללי הבסיס להתנהלות השוטפת, חשוב שהמעסיק יספק לעובדיו את הציוד המתאים לעבודה מרחוק וצריך לערוך כמה וכמה בדיקות בכדי לוודא שהכל עובד כמו שצריך. חשוב לוודא שדאגו מראש לתקשורת מספקת, אמצעי התקשרות עם דגש על אבטחת מידע (דוגמת מערכת הווידאו קונפרנס לעסקים של חברת Vidyo שמספקת אפשרות לשיחות וועידה ברמת אבטחה המתאימה לעסקים), מחשב מתאים למשימות וכד’.

צריך כמובן להכין למשימה סביבת עבודה פונקציונלית. נכון, לא לכולם יש שטח ייעודי בבית שיכול להיות מוקדש למשרד ביתי, אבל, מספיקה לשם כך פינה שקטה עם ציוד עזר נכון. כיסא טוב, ישיבה מותאמת ואפשרות לתנועה. אין ספק שצריכים למזער את ההפרעות החיצוניות. תמיד אפשר להצטייד באוזניות מבטלות רעש שיבלמו את רעש הקומפרסורים בבניין שבדיוק התחילו לבנות לך מול החלון. אוזניות מבטלות רעשים Zone Wireless עם טכנולוגיית ביטול רעשים אקטיבית (ANC) יכולות לספק עבודה נעימה, נוחה ושקטה, בכל זמן ומכל מקום. אוזניות כאלה מצויידות במיקרופון מובנה מבטל רעשים, עיצוב שמספק נוחות מרבית לעבודה ממושכת.

ברור לי שיש עדיין כאלה שחושבים שעבודה מהבית היא לא ממש ׳עבודה׳… אבל, מניסיון ומתוך מחקרים רבים בנושא, אנו רואים שעובדים שבונים לעצמם את סביבת העבודה הנכונה, מקפידים על לו”ז קבוע ומאורגן, לא נכנעים להפרעות סביבתיות, יכולים להצליח במשימה. מהדיאלוג שאנו במיטווך, מנהלים עם לקוחות מסביבות עבודה רבות ומגוונות, עולים שני יתרונות ברורים: יעילות וגמישות. אלה הסיבות העיקריות בגללן אנשים רוצים לעבוד מהבית, אבל, לעתים וזה קורה לא מעט, חופש הפעולה המוחלט והעובדה שה״משרד״ שלך תמיד תמיד זמין לך ו׳קורץ׳ לך מפינת החדר, לפעמים קשה להתנתק. רבים מאלה שעובדים מהבית מגלים דווקא שהם פתאום עובדים יותר שעות ולא פחות וכי הם מוצאים עצמם עובדים גם בלילות או בסופי שבוע. לאלה אנו ממליצים להיות מודעים לסיטואציה ולהבין שעבודה מהבית יכולה להיות בהחלט בריאה יותר, מאוזנת יותר ומעצימה יותר״.

בתמונה: אבי-גיא. דיאלוג עם הלקוחות הצילום באדיבות ״כיכר הייטק״


מערכת ניו-טק מגזינים גרופ

תגובות סגורות