חדשות היום

השילוב שהצליח – תע”ש ופרוייקט השבחת הטנק הטורקי

המציאות המזרח תיכונית תמיד ידעה מתחים, אבל זה האחרון עם תורכיה נראה חמור במיוחד מחד, אבל מעניין לא פחות מאידך. רוצים דוגמא? הנה, השבעה באפריל 2010. בשעה שבעיר קייזרי בתורכיה מתקים טקס חגיגי שבו מוסרת תעש את הטנק האחרון לצבא התורכי במסגרת פרוייקט ההשבחה הגדול ביותר אי פעם של חיל השיריון התורכי, תוקף ראש הממשלה התורכי רג’יפ טייפ ארדואן את ישראל ומכנה אותה “האיום הגדול ביותר לשלום האזור במזרח התיכון”.
הדברים האלה מביכים עוד יותר לנוכח העובדה ששר ההגנה התורכי וראשי הצבא נוכחים בטקס, מנכ”ל תע”ש אבי פלדר, מנכ”ל משרד הבטחון אודי שני ובכירים נוספים במערכת הבטחון הישראלית שהיו שותפים לפרוייקט.
“צריך לזכור שהיחסים עם תורכיה מתנהלים כל הזמן בשני מישורים”, אומר בכיר ישראלי שנמצא כל העת בקשר עם השלטונות התורכים. “מצד אחד לצבא התורכי יש עדיין מעמד שולט במדינה והוא יודע טוב מאד את חשיבות היחסים הצבאיים/ בטחוניים עם ישראל, ומצד שני יש את המישור הפוליטי, שבו מתמרן ראש הממשלה שמגיע ממפלגה איסלמית. הרבה מאד מתח במשבר הזה עם ישראל לא קשור כלל ליחסי שתי המדינות, אלא לתיסכול התורכי כלפי האיחוד האירופי שאינו שש לקבלה. לכן ארדואן מפנה את הכעס כלפי ישראל כביכול כדי לרמוז, שתורכיה אינה “בכיס” של העולם המערבי, ויש לה גם שותפות טובות בדמות אירן וסוריה”.
על רקע הדברים האלה בהחלט ניתן להבין את הדברים המתונים מאד שנשא שר ההגנה התורכי בטקס בקייזרי. מר  H.E. M.Vecdi GÖNÜL פרט את היתרונות הטכנולוגים של הטנק המשודרג, וציין כי הטנק עבר בדיקות קפדניות בטרם נכנס לשימוש מבצעי, וכל הניסויים הממושכים שבוצעו עברו בהצלחה. שר ההגנה ציין שעל מנת לנצל את הידע והניסיון שנרכשו בפרויקט זה – תעש חתמה עם חברת אסלסן הטורקית פרוטוקול לשיתוף פעולה, במטרה לפעול בפרויקטים נוספים בעולם.
לדברים האחרונים של שר הגנה התורכי יש משמעות רבה מבחינת ישראל. בעוד היחסים הפוליטים בדרך להתקררות, שיתוף הפעולה הבטחוני נמשך. תעש וחברת אסלסן הטורקית חתמו פרוטוקול לשיתוף פעולה, במטרה לפעול בפרויקטים נוספים בעולם.
 בראיון שנתן לכתב העת היוקרתי, “דיפנס ניוז”, חשף מנכ”ל תעש אבי פלדר כי הלקוח הראשון של הפרוייקט המשותף לתעש וחברת אסלסן התורכית יהיה ככל הנראה צבא קולומביה. סגן מפקד זרוע היבשה של קולומביה, הגנרל ארדילה אף נכח בטקס בתורכיה ושוחח בעניין עם שתי החברות.
“ המיזם המשותף מציע לצבא קולומביה “טנק מערכה מתקדם בעל יעילות עלויות גבוהה ביותר מבחינת כוח אש, יכולת שרידות, יכולת תמרון וכן עלויות התחזוקה שנפרשות לאורך חיי הטנק”. אומר פלדר. הטנקים שישודרגו הם מסדרת אם 60, מתוצרת ארה”ב.
פרוייקט השבחת הטנקים לצבא טורקיה נחתם בשנת 2002, תוך כדי הימים הקשים של אינתיפאדת אל אקצה. הפרוייקט הזה שווי של 680 מיליון דולר התחלק בין תעש כקבלן ראשי לאלביט שסיפקה את מערכות בקרת האש והאופטיקה. העיסקה כללה 170 טנקי צ-60 פאטון אמריקנים.
במסגרת הפרויקט סופקה לצבא טורקיה תמיכה לוגיסטית כוללת (ILS) הכוללת הדרכת צוותי ומדריכי הפעלה, הדרכת מדריכי אחזקה, ספרות טכנית וחלפים. וזאת בנוסף על שירותי אחריות ותמיכה טכנית בטנקים המוצבים ביחידות השדה של צבא טורקיה.
“למעשה לקחנו טנק ישן, שלא יכול להתמודד כלל בשדה המערכה העכשווי וכל שכן העתידי, והפכנו אותו לאחד הטנקים המתקדמים בעולם”, מספר פלדר. “מדובר בשדרוג והחלפה של כל מערכות הטנק: טנקיוניקה, הנעה, כוח אש ומיגון, המשולבות בהצלחה גם בטנקי מערכה של צה”ל והמבוססות על ניסיון צבאי וטכנולוגי שהצטבר במערכת הביטחון, בתעש ובתעשיות הביטחוניות הישראליות במשך עשרות שנים במסגרת פרויקט המרכבה. הטנק הזה היום לא נופל מהמרכבה סימן 4 הישראלי, הליאופרד הגרמני או האברהמס האמריקני”.

לאורך השנים מאז נחתמה העיסקה שאתה הובלת, התחלף השלטון בטורקיה, והטונים כלפי ישראל השתנו. האם הרגשתם במהלך הזמן הזה שינוי ביחס כלפכם?
 “אני חייב לציין שלאורך כל זמן הפרוייקט הזה, שמונה שנים עבדנו בצמידות מלאה לשותפים הטורקים. אני מזכיר לך שזה לא רק הצבא הטורקי אלא גם חברות טורקיות שהיו שותפות לתהליך ההשבחה. בכל הזמן הזה לא הרגשנו שום שינוי ביחס, להיפך. אפילו ביום הטקס עצמו, כשההצהרות הפוליטיות כלפי ישראל היו חריפות, אנחנו התקבלנו שם בחום בלתי רגיל. התורכים יכלו למשל לא לחתום איתנו את הסכם שיתוף הפעולה עתידי לגבי הידע שנצבר בפרוייקט הזה, ועובדה שהם בחרו אחרת. אני מזכיר לך שמי שחתום על הסכם שיתוף הפעולה הזה הן לא רק החברות אלא גם משרד ההגנה התורכי.”
שיתוף הפעולה הזה שנחתם עם התעשיות התורכיות, לא נעלם מעיני צבאות אחרים שמחפשים דרכים להשביח את צי הטנקים המזדקנים שברשותן. פרוייקט הנוכחי עם צבא טורקיה נחשב לפרוייקט הגדול היותר שנעשה אי פעם בעולם. היתרון הישראלי-תורכי בא לידי ביטוי לא רק במערכות המתקדמות שהוא מציע אלא גם במחיר. על פי ההסכם תעש תספק את המערכות, ההרכבה תעשה בתורכיה תחת פיקוח ישראלי. עלות טנק משודרג זולה באופן משמעותי מכל קניה של טנק חדש ומתקדם כמו האברהמס האמריקני או הליאופרד הגרמני. טנק המרכבה אגב לא נכנס לתחרות הזו בשל העובדה שישראל לא מוכרת אותו בעולם. בינתיים כאמור יש לתעש כבר לקוח אחד (צבא קולומביה) ואמור למסור תשובה בתחילת 2011.

תגובות סגורות