03/05/11 חוקרים של Mayo Clinic: ניתוח רובוטי מאפשר להסיר מהגרון בצורה יעילה גידולים סרטניים במקומות שקשה להגיע אליהם

רוצ’סטר, מינסוטה–(BUSINESS WIRE)– ניתוחים רובוטיים נחשבים כבר לאמצעי-מיינסטרים להסרת מגוון גדל והולך של גידולים מהראש והצוואר. כעת מצא צוות של מנתחי ראש וצוואר מ- Mayo Clinicשבניתוחים רובוטיים אפשר לטפל בגידולים סרטניים באזור צר, שקשה להגיע אליו, מאחורי הלשון – בחלק העליון של בית הקול. אצל חלק מהמטופלים נחסך הצורך בטיפולים נוספים של כימותרפיה או הקרנות, ומרביתם שבו לאכול ולדבר כרגיל.
תכני וידאו: משאבים נוספים בווידאו ואודיו, ובכלל זה הערות של ד”ר אולסן, אפשר למצוא בבלוג החדשות של Mayo Clinic (Mayo Clinic News Blog).
“ידענו שהשיטה יעילה במקרים של גידולים סרטניים בבסיס הלשון ובשקדים, אך ביקשנו לבדוק את יעילותה גם בגרון” אמר ד”ר קרי אולסן, רופא אף, אוזן וגרון מ- Mayo Clinicומחבר בכיר של המחקר שהוצג ב-29 באפריל בכינוס האביב המשולב של רופאי אף אוזן וגרון שנערך בשיקאגו.
במסגרת המחקר של הניתוח הרובוטי הטרנס-אוראלי (transoral robotic surgery – TORS) נערך מעקב אחר תשעה מטופלים במשך עד שלוש שנים ממועד ההסרה של גידול מסוג supraglottic squamous cell carcinoma מאזור הצוואר, מעל מיתרי הקול. אצל מרבית המטופלים הייתה המחלה בשלבים מתקדמים. התוצאות הראו שבמסגרת הניתוח הרובוטי הוסר הגידול בצורה יעילה, עם שוליים “נקיים” ובריאים, וההליך היה קל יותר לביצוע בהשוואה לניתוח טרנס-אוראלי בלייזר, באמצעות לרינגוסקופיה. באותו הליך עברו המטופלים גם הסרה כירורגית של בלוטות סמוכות בצוואר.
“אנו מרוצים מהתוצאות” אמר ד”ר אולסן. “מצאנו גם שהמטופלים סבלו ממעט בעיות לאחר הניתוח, ובמרבית המקרים שבו לאכול, לבלוע ולדבר כרגיל”.
בניתוח TORS מוחדרות לפה זרועות רובוטיות שנושאות מצלמה זעירה, מוט צריבה או לייזר, וכלי אחיזה שמכווץ את הרקמות ומושך אותן. המנתח יושב מול לוח פיקוד שבאמצעותו הוא שולט במכשירים וצופה באזור הניתוח שמוצג על המסך במתכונת תלת ממדית. “המצלמה משפרת את הראות” מסביר ד”ר אולסן. “אנו יכולים גם לתמרן ולראות מעבר לפינות, באזורים צרים ולהסיר יותר גידולים בגרון מכפי שניתן היה בעבר, בשיטות המסורתיות”.
היישום החדש של TORS מגיע בזמן הנכון, מציין ד”ר אולסן. מספר הגידולים הסרטניים בלשון ובגרון נמצא במגמת עלייה. אולם, לא כל המטופלים מתאימים לניתוח רובוטי. השימוש בשיטה זו תלוי במבנה הגרון והצוואר וכן בסוג ובהיקף של הגידול. “המחקר לימד אותנו שעומד לרשותנו כיום כלי כירורגי יעיל נוסף לטיפול בסרטן הגרון (larynx cancer)” אמר ד”ר אולסן. “אנו יכולים להתאים את הטיפול בסרטן בצורה מדויקת לכל מטופל ולהציע טיפול אישי”.
אודות Mayo Clinic
Mayo Clinic היא הארגון המוביל בעולם, אשר פועל שלא למטרות רווח, לטיפול רפואי, מחקר והדרכה עבור כל שכבות האוכלוסייה. מידע נוסף אפשר למצוא בכתובות

תגובות סגורות