חדשות היום

חברת הקלינטק “מפל אנרגיה ירוקה” קיבלה מענק מהמדען הראשי לפיתוח פטנט בתחום טיהור שפכים

חברת הקלינטק “מפל אנרגיה ירוקה”, המפתחת ומספקת טכנולוגיה חדשנית לטיהור מי שפכים, קיבלה אישור לתקציב מהמדען הראשי במשרד התמ”ת. התקציב, בהיקף של כמליון ₪, ישמש את החברה לצורך פיתוח פטנט נוסף המרחיב את יכולות החברה בתחום הטיפול במי שפכים, שוק הצומח בקצב מהיר ברחבי העולם. ההשקעה השנתית הגלובלית בתעשיית טיהור השפכים צפויה להגיע לכ-52.2 מיליארד $ בשנת 2016.

לטכנולוגיה של מפל שני יתרונות מרכזיים, בהם: חיסכון משמעותי ביותר באנרגיה הנדרשת לתהליך טיהור המים, וחיסכון בעלויות ההקמה והתפעול של מכוני טיהור שפכים. הטכנולוגיה מפחיתה בכ-70% את צריכת האנרגיה של מתקני טיהור שפכים, שנחשבים לצרכני אנרגיה גדולים. כמו כן, מפחיתה בכ-80% את עלויות האחזקה והתפעול (Operation & Maintenance). זאת, בזכות מערכת המבוססת על יחידות צפות וניידות על פני המים במקום התקנה קבועה על קרקעית המאגר, הדורשת הקמת מבני בטון יקרים.

הטכנולוגיה הייחודית של מפל מאפשרת שדרוג מאגרי טיפול בשפכים למתקני טיפול בשפכים מודרניים, ללא צורך בהקמת מבני בטון או בהפסקת תהליך הטיפול בשפכים תוך כדי עבודות ההקמה. יתרון נוסף במערכת ובהיותה צפה, הוא שבעת התקנה או תיקונים אין צורך בריקון מים מזוהמים מבריכות או מאגרים אל נחלים או אל הים, כפי שקורה לא אחת בשיטה הקונבנציונלית.

לדברי זאב פישר, סמנכ”ל פיתוח עסקי של מפל: “למערכת של מפל קיים ביקוש רב ברחבי העולם, כיוון שהיא מטפלת בשני צרכים חשובים שרק יילכו ויגדלו בתעשיה: חיסכון באנרגיה במסגרת תהליך הטיהור, וחיסכון בעלויות הקמה ותפעול של מכוני טיהור שפכים. שיטת ההתקנה הפשוטה מאפשרת להתאים אותה לכל מתקן טיהור, כך שגם מתקנים מיושנים בארץ ובעולם יכולים להפוך למודרניים ויעילים בהשקעה קטנה יחסית. מפל פועלת בשוק בו הביקוש רק הולך וגדל: טיהור מי שפכים הוא צורך אמיתי וחיוני, ככל שנמשך התהליך המהיר של גידול באוכלוסיית הערים. במקביל יש לשמור על מקורות המים ומי ההשקייה מפני זיהום משפכים בלתי מטוהרים.

מייסדי החברה הם: חנוך מגן – ממציא הטכנולוגיה, דוד עזורי, וזאב פישר. המערכת של מפל כבר פועלת בהצלחה ב-25 מתקני טיהור שפכים בארץ ובשני מתקנים באפריקה.

לאחרונה נחתם הסכם עם תאגיד המים הגדול של פרו, במסגרת שיתוף פעולה של מפל עם תאגיד התשתיות הפורטוגזי הבינלאומי מוטה אנג’יל. הפרויקט, בהיקף כ-25 מליון $, כולל שדרוג של 18 מתקני טיהור שפכים בעיר הבירה לימה (10 מליון תושבים), באמצעות המערכת הטכנולוגית של מפל, במסגרת תהליך הפרטה בשירותי המים והביוב בעיר.

מפל נמצאת במגעים מתקדמים במספר מדינות, בהן אנגליה, שם נבחרה הטכנולוגיה על ידי מספר תאגידי מים מובילים בהם תאגיד המים הגדול בבריטניה – Thames Water, ודרום אפריקה, שם מתאימה הטכנולוגיה של מפל לצורך טיפול במים במכרות.

תעשיית טיהור מי שופכין הגלובלית צפויה להוציא סכום כולל של 95.1 מיליארד $ על הוצאות תפעול בלבד בשנת 2016 לעומת 77.5 מיליארד $ ב-2007, גידול של 20%. ההשקעה השנתית הגלובלית בתעשיית טיהור השפכים צפויה לצמוח ב- 95%  כאשר במקום 26.7 מיליארד $ ב-2007 תצמח ההשקעה ל-52.2 מיליארד $ ב-2016.

תגובות סגורות