חדשות היום

היין עולה על המפה גם בסין – חלק ב’

במסגרת סיוריי המרתקים בעולם, בתקופה האחרונה, הגעתי גם לסין ולהונג-קונג. ביקרנו במספר ערים גדולות בסין וכמובן שכרגיל, התעניינתי ביינות הסיניים בחנויות שונות, גדולות וקטנות ואף בברים בבתי המלון. להפתעתי גיליתי שבסין הענקית יש כיום רק כמה מאות יקבים, ויש להם שם מחסור בטרוארים המתאימים לגידול ענבים איכותיים. גם במספר חנויות בהן ביקרתי ראיתי בעיקר יינות מייבוא.
הסינים מאמינים שהיין הוא טוב מאוד לבריאות, כך שאנשים נותנים אותו כמתנה המועילה למקבל הלוגם ממנו. יין אדום במיוחד, זו מתנה מכובדת ומקורית עבורם, אף כי צריכת היין בסין אפילו לא נערכת ע”י אחוז אחד מהאוכלוסייה.
חובבי יין בסין מציינים שהיין קשור הרבה יותר לתרבות המערבית מאשר לתרבות הסינית. הם מקווים שתהייה השפעה גדולה על הצריכה בארצם ע”י סומלייה ומבקרי יין שיחנכו את הצרכנים הסיניים לאהוב יין. הם גם מקווים שאיכויות היינות הסינים יעלו ומחיריהם ירדו למחיר סביר. יש יינות ייבוא הנמכרים בכ-2-5 דולר לבקבוק…
לסינים לא אכפת איך נראים היקבים והמבנים שלהם, אותם מעניין שהיינות יהיו טובים. לכן חלק מהיקבים ממוקמים בסככות ובהם ציוד שעדיין אינו משוכלל או חדיש, כמקובל ביקבי המערב.
היקבים ונושאי היין מתחילים גם להוות אטרקציית משיכה לתיירים. למשל, ב-1992 הוקם בעיר Yantai מוזיאון היין שנעשה מאוד פופולארי לביקור תיירים הלומדים על יינות וטועמים אותם. מדי שנה מגיעים למוזיאון כ-300,000 מבקרים.
המוזיאון בן ארבע הקומות מורכב מאולם גדול, אולם היסטוריה, אולם מודרני, אולם קליגרפיה ואולם המכיל אוסף יינות. הקשיים והתהילה של תעשיית היין הסינית מוצגים באמצעות נתונים מדויקים, תמונות יקרות ערך וחפצים היסטוריים. המרתף הגדול נבנה בשנת 1894 ושטח המוזיאון 3,054 מטרים רבועים. יש במוזיאון היין גם מרתף בעומק של כשבעה מטרים והוא המרתף הגדול ביותר באסיה יש בו 600 חביות יין מעץ אלון ב-14 סטנדרטים שונים. בין חביות יין מעץ אלון אלה ניתן לראות שלוש חביות גדולות שהשתמרו היטב מ-1908 שעשויות מעץ אלון מצרפת. כל אחת מהן מכילה
כ-15 אלף ליטרים של יין.
מידע על מוזיאון זה מומלץ מאוד להעביר גם לידיעת עיריית ראשון לציון ובעיקר לאלה שאכפת להם שם, בה נמצא יקב כרמל ההיסטורי המיועד לשימור, אך תוכניות השימור עדיין לא ברורות לציבור הרחב. אחד מחלומותיי הוא לראות את אלפי הציירים הגודשים את מוזיאון יינות ישראל שיוקם בראשון לציון שבמשך יותר ממאה שנים הייתה מפורסמת בשם “עיר היין”.

אז איך אפשר לייצא מישראל ולמכור יין בסין הגדולה והמיוחדת?
למרות שיש ביקוש הולך וגדל ליין בסין, מכירת יין שם היא אתגר אמיתי, וחשוב לקבל מידע מספק על הרגלים סיניים טיפוסיים ותפיסתם על היין כדי לזכות בנתח שוק, אפילו מזערי במדינה זו. כל דבר מזערי בסין הוא ענק בהקפיו.
היין המיובא, ובמיוחד היין האדום, הופך לפופולארי בקרב המעמד העליון והמעמד הבינוני. ואכן, הצבע האדום הוא שם נרדף למזל, עושר וכוח בסין. הסיני גם מחשיב את היין כבריא וחלופה בעלות נמוכה יותר בהשוואה למשקאות מתקדמים אחרים. יתר על כן, היין נתפס על ידי הסיני כמתנה יוקרתית ששווה לתת ולקבל.
על נתונים אלה יש להתבסס בהכנת אסטרטגיית מכירה.
אמנם חייבים להציע יינות בעלות נמוכה אך הם חייבים להיות איכותיים. הסינים צריכים להרגיש בטוחים ברכישה שלהם ולהימנע מבושות בעת הארוחה כלפי האורחים שלהם, כשהם מגישים להם יין.
מתברר שאם כי יין אדום נתפס בסין כמשקה לאליטות, הוא הופך להיות מושך בעיקר לצעירים. מומלץ להציע הרבה מבצעים וטעימות ברחבי סין העוזרים להעשיר את ידע הצרכן ביין ובסגולותיו.
אגב, בכל עיר, היין נתפס בצורה אחרת מפני שהתושבים ומנהגיהם שונים. מכירת יינות בבייג’ין היא לא אותו הדבר כמו למכור אותם בשנחאי.
למרות שהצרכנים הסיניים מבקשים לחקות את הרגלי השתייה של עמיתיהם המערביים, חוש הטעם וההרגלים שלהם שונים. הם אוהבים יותר משקאות מתוקים, ולכן מקובל בסין לשתות יינות פירותיים או לערבב יין עם לימון, קרח או משקאות קלים, כדי להשיג טעם מתוק, הערב לחיכם.
יין נצרך בעיקר בסעודות סיניות, טקסים וחגים רשמיים, כמו ברוב מדינות המערב. היין גם הפך להיות פופולארי מאוד כמתנה לראש השנה הסיני, פסטיבל האביב ובפסטיבל אמצע הסתיו.
לסינים יש נטייה להעתיק את הרגלי אנשי המערב. מועדוני טעימות יין והשתתפות בקורסי יין הפכו לפופולאריים בבייג’ינג, שנחאי ושנזאן.
מתברר שהסינים לעתים קרובות גולשים באינטרנט כדי לחפש מידע על יין. לפיכך, מדיה חברתית הפכה למקור מידע חשוב לתעשיית היין. לכן, כל יקב המוכן להיכנס לשוק הסיני צריך להתייחס ברצינות לעולם הדיגיטלי שלהם כדרך נוספת לשווק את הבקבוקים שלו, וגם כדרך לחנך את הצרכנים בתרבות היין. מומלץ גם להשתתף בתערוכות יין בינלאומיות ובתחרויות המתקיימות מדי שנה ברחבי סין.
ברור שלמילה כשר אין כל משמעות לסינים שהם אתיאיסטים גמורים ואפילו אין להם יום מנוחה קבוע בסוף השבוע.
לא ניראה לי שניתן להתמודד לבד עם מכירת יין בסין ומומלץ לקבל את עצות ועזרת המומחים לסחר במדינה זו.
לחיים ובהצלחה !!!!

ישראל פרקר, מהנדס מכירות ויישומים בחברת אלימק.
ישראל יזם, הקים ומפעיל בזמנו החופשי את אתר השער לעולם יינות ישראל
www.wines-israel.co.il
המתעדכן מדי יום

ישראל פרקר www.wines-israel.co.il

תגובות סגורות