חדשות היום

חברת הקלינטק מפל אנרגיה ירוקה – בין 3 המועמדות לפרס “החברה הישראלית של השנה” של לשכת המסחר אנגליה-ישראל בלונדון

לשכת המסחר הדו-לאומית אנגליה ישראל, היושבת בלונדון, הודיעה על המועמדים לפרסים בתחום העסקים אנגליה-ישראל. הפרסים מיועדים לחברות שביצעו עסקאות או השקעות משמעותיות בין שתי המדינות.

רשימת המועמדים ל”חברה הישראלית של השנה” כוללת  3 חברות, בהן גם חברת הקלינטק “מפל אנרגיה ירוקה” שפיתחה טכנולוגיה ייחודית לטיהור מי שפכים תוך חיסכון באנרגיה. שתי החברות הנוספות הן “אורבוטק” ורשת מלונות ליאונרדו. הנימוקים לבחירתה של מפל, לדברי הוגו ביבר, מנכ”ל הלשכה, הם העסקאות האסטרטגיות שביצעה מפל כחברה ישראלית מול 3 חברות מים המובילות בבריטניה, המשתמשות כיום בטכנולוגיה הישראלית. החברות הן: Thames Water, United Utilities, ו-Anglian Water, כל אחת מהן מספקת שירותים לעשרות מליוני תושבים בממלכה המאוחדת.

רשימת המועמדים ל”חברה הבריטית של השנה” כוללת את חברת התעופה  EasyJet, הפעילה בטיסות low cost, חברת הגיימינג הבריטית Ladbrokes (שמפעילה מרכז פיתוח בארץ) וחברת   Shop Direct (ענקית הריטייל האנגלית לקניות באינטרנט המשתמשת בטכנולוגיה של שני סטארטאפים ישראלים).

קטגוריות נוספות בהן יוענקו פרסים הן: החברה הישראלית המבטיחה של השנה (2015) והחברה הנסחרת של השנה. יצויין כי ב-2014 דורגה ישראל כמדינה הזרה שביצעה את מספר ההנפקות הראשוניות (IPOs) הגבוה ביותר בבורסות לונדון, תשע סה”כ, ואילו 2015 מסתמנת כשנה שתמשיך את המגמה. גם חברת מפל אנרגיה ירוקה נערכת בימים אלה להנפקה ראשונית ב-AIM, והיא החברה השלישית שתנפיק בלונדון מתחילת השנה. כך לפי נתוני השגרירות הבריטית בישראל.

הזוכים הסופיים בתחרות יוכרזו בטקס חגיגי ב-8 ביוני בלונדון.

חברת מפל אנרגיה ירוקה מקיבוץ יגור, שקמה בזכות פטנט של מהנדס מים ותיק  – חנוך מגן, הפכה מסטארטאפ ישראלי קטן לאחת השחקניות ה”חמות” בשוק הקלינטק העולמי הבינלאומי, ולמובילת חדשנות, ובעיקר באנגליה, מעוז השמרנות, שמחבקת את הטכנולוגיה של מפל בשתי ידיים, כאשר שלוש חברות המים הגדולות במדינה כאמור, כבר רכשו אותו. לאחר שנוכחו בחיסכון המושג הם מתכוונים ליישמו במאות מתקנים אחרים.  בזכות הישגים אלה בבריטניה, צורפה מפל כחברה באיגוד British Water- הארגון המקצועי הגדול ביותר בתחום המים במדינה.  מייסדי החברה הם חנוך מגן – ממציא הטכנולוגיה, וזאב פישר- מנכ”ל החברה. מטה החברה ממוקם בקיבוץ יגור. הטכנולוגיה של מפל רשומה כפטנט בינלאומי.

לדברי זאב פישר, מנכ”ל מפל:  “זהו כבוד גדול למפל כחברת טכנולוגיה צעירה להיות מועמדים לפרס זה לצידן של שתי חברות גדולות כמו אורבוטק ומלונות ליאונרדו הישראליות. לאור ההצלחה באנגליה ואמון השוק בנו – הן מצד לקוחות והן משקיעים בריטים, אנו מתכוונים להנפיק את החברה בבורסה בלונדון בחודש הנוכחי. ההנפקה פתוחה גם למשקיעים ישראלים המאמינים בטכנולוגיה ישראלית פורצת דרך שהצליחה לרכוש את אמונם של חברות המים השמרניות בבריטניה.”

על הטכנולוגיה

הטכנולוגיה החדשנית של מפל  (FFBA) עונה על צורך הולך וגובר בעולם- לצמצם את צריכת האנרגיה בעשרות אלפי מכוני טיהור השפכים בעולם – הן בארצות מפותחות והן במדינות מתפתחות.

הטכנולוגיה נחשבת לפורצת דרך על בסיס חשיבה מחוץ לקופסא –  במקום להתקין את המערכות לטיהור המים על קרקע ישרה ומפולסת מבטון, בתחתית מאגר השפכים, מה שמחייב בד”כ בניה של מתקנים יקרים ומסובכים, מפל פיתחה מערכת צפה, שמשתמשת בפני המים כמשטח מפולס בכל מצב. לפיכך, אין צורך בבנייה מחדש של מתקן יקר בטכנולוגיה חדשה, וניתן להתקין אותה בכל מט”ש (מכון טיהור שפכים) קיים בעלות נמוכה יחסית.

לעומת מערכות האוורור המכני הרגילות, המערכת של מפל בנויה מיחידות צפות וניידות המזרימות בועות אויר עדינות אל תוך המים, המחליפות את המאווררים זוללי האנרגיה. כיוון שהמערכת אינה מותקנת על קרקעית המאגר, ניתן להתאים אותה לכל מתקן טיהור, ונחסך הצורך בהקמת מתקן טיהור חדש ויקר ובניית מתקני בטון יקרים. עלויות התפעול והאחזקה כמעט אינן קיימות. המערכת מבטיחה הפחתה משמעותית בעלויות התפעול הקיימות – אנרגיה + אחזקה.  בנוסף, כיוון שמדובר ביחידות צפות וניידות, הטיפול בהן אינו מצריך לרוקן את הבריכה או המאגר ולכן מונע את שפיכתם של המים המזוהמים אל הנחל או הים.

מלבד בבריטניה, מערכות נוספות של מפל פועלות בדרום אפריקה, בקונגו ובברזיל, וכמובן בישראל, במגזר המוניציפאלי והתעשייתי.

מערכת ניו-טק

תגובות סגורות