המדען הראשי יעניק לממציאים ויזמים מענק ראשוני בשיעור של עד 200,000 ₪

תכנית “תנופה”, מבית המדען הראשי לישראל במשרד הכלכלה, תעניק לממציאים ויזמים בעלי רעיונות חדשניים מענק ראשוני לפיתוח המיזם בשיעור של עד 85% מהתקציב המאושר ועד 200,000 ₪, תוך הגנה על הקניין הרוחני של היזמים, פיתוח עסקי ראשוני וצעדים נוספים שמטרתם להקטין את הסיכון הכרוך בהשקעה במיזם בעיני משקיעים פוטנציאליים. המדען הראשי לישראל: “במדינת הסטארט-אפ זה אך טבעי כי המדינה תשקיע ביזם וברעיונותיו. יש הרבה ישראלים שבמוחם מתבשל רעיון מצוין שיכול לשנות את העולם והם אומרים לעצמם שאם רק היו מוצאים משקיע, עליו הם יכולים לסמוך, הם היו עושים עם זה משהו. ובכן, אנחנו כאן על מנת לעזור להם ולרעיון שלהם לקרום עור וגידים”.

לשכת המדען הראשי במשרד הכלכלה, אחראית להרבה מן החברות בעלות הפוטנציאל הגבוהה ביותר להצליח מחוץ לגבולות מדינת ישראל. הלשכה תומכת בחברות במגוון מפעלים, ביניהם חממות טכנולוגיות, מאגדים לשת”פ במו”פ ביון חברות גדולות, קטנות ואנשי אקדמיה, ושת”פ פעולה בילטראליים עם מדינות אמריקה, אירופה והמזרח הרחוק, בפיתוח של הדבר הטכנולוגי הבא.

אחת התכניות המעניינות והמבוקשות ביותר מבית המדען הראשי היא תכנית “תנופה” (כרבע מסך כל הפניות ללשכת המדען הראשי הן לתכנית תנופה – יותר מ 1000 פניות בשנה). התכנית, המיועדת לממציאים, יזמים וחברות הזנק בראשית דרכם, בשלב הפרה-סיד (כלומר בטרם גיוס מימון חיצוני), לשלב בו יוכלו להמשיך ולגייס מימון לצורך פיתוח ומסחור נוסף ומתקדם יותר. המענק הניתן במסגרת התכנית עומד על עד 85% מהתקציב המאושר ועד לתקרת מענק של 200,000 ₪.

על פי המדען הראשי במשרד הכלכלה, מר אבי חסון: “שלב הפרה-סיד הוא אחד השלבים המאתגרים ביותר מבחינת היזם. זה למעשה גיוס ההון הראשוני והבסיסי ביותר בחייו של מיזם, כשהוא עוד ממש בגדר רעיון בלתי גשמי, ברובם המכריע של הפעמים. גיוס כספים בשלב זה הוא אתגר לא פשוט, כאשר כישלון עלול לגרום ליזם לוותר על החלום. התכנית היא למעשה הבעת אמון ראשונית, מקצועית ואובייקטיבית למיזם, הדחיפה הראשונה של הכדור במורד הגבעה, התנופה הראשונית של המיזם. לאחר מכן, אנחנו מאמינים, ההתקדמות המיזם תתפוס תאוצה”.

ואכן, חברות רבות הן יוצאות תכנית תנופה של המדען הראשי. חברת רד בנד, למשל, שהחלה את דרכה לפני עשר שנים, פיתחה בתמיכת “תנופה” את המוצר המוביל בעולם בעדכון וניהול תוכנה לטלפונים ולמכשירים ניידים, כאשר בין לקוחותיה נמנות החברות הידועות והמובילות ביותר בתחום הסלולר. מעבר לזה, רד בנד מציעה כיום שלושה סוגי פתרונות לשוק המכשירים הסלולריים, ולשוק המכוניות שיש בהן מחשב מרכזי. “זו חברה מאוד רצינית שמוכרת במיליונים”, מספר יעקב פישר, מנהל תוכנית “תנופה” בלשכת המדע”ר, “אבל כשדיברו עם היזם, שרון פלד, בשיא ההצלחה הוא אמר שאם לא היה מקבל סיוע ראשוני מתנופה, הוא בכלל לא היה מתחיל עם זה”. גם יורם זלינגר, מנכ”ל רד בנד, לא שוכח את ההתחלה: “זו הייתה תקופה שהיה קשה מאוד לגייס בה כסף, וסיוע המדען הראשי עזר לנו להקים ולקיים את החברה”.

גם חברת הסטארט-אפ הישראלית קונסטה (Connesta), בה מתעניינת מאוד חברת YouTube, היא חברה בתמיכת “תנופה”. החברה, מאפשרת עריכה וניהול של שידור חי המגיע מכמה מקורות – למשל, צילומים חדשותיים המגיעים ממצלמות, רשתות חברתיות וסמארטפונים וזורמים למקום אחד. הטכנולוגיה החדשנית שפיתחה קונסטה זולה ונגישה יותר מניידות שידור והיא חוסכת את הצורך בציוד יקר. יוזמה מעניינת נוספת שמאחוריה עומדת תנופה היא יוזמת Rewalk , שפותחה על ידי חברת Argo. החברה פיתחה מכשיר תומך ממונע רובוטית, המאפשר למשותקים בגפיים התחתונות לקום וללכת. לא מזמן הכריז ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בגאווה כי החברה הזאת “מעמידה אנשים על הרגליים”.

תנופה היא למעשה תכנית התמיכה הממשלתית היחידה המעניקה תמיכה כספית למיזמים המתבצעים במתכונת של “פרויקט גאראג'”. היזם לא נדרש לוותר על חלק מזכויותיו במיזם או להקצות מניות למדינה בתמורה למענק והיא פתוחה בפני יזמים מכל תחומי התעשייה, גם בתחומים שקרנות הון סיכון אינן מרבות להשקיע בהם. “בכל פעם שאני קורא בעיתונות הכלכלית על הצלחה של עוד מיזם טכנולוגי שקיבל מתנופה את התמיכה הראשונית בתחילת דרכו, זה עושה לי את היום”, אומר יעקב פישר, מנהל התוכנית בלשכת המדע”ר, “טוב לדעת שעזרנו לעוד יזם להגשים חלום ותרמנו בכך לבניית אומת הסטארט-אפ שלנו”.

 בתמונה: המדען הראשי – אבי חסון 

צלם – אמנון האס

תגובות סגורות