חדשות היום

יקבי מטה יהודה

במדינות שונות בעולם ניתן למצוא אזורי גידול וייצור יינות עם חוקים ודרכי עבודה ייחודיים להם. מביני יין רבים מחפשים יינות לפי אזורי גידול ביודעם שלכל אזור יש ליינות טעמים ותכונות, בהתאם לאזורם.
גם את ארצנו מנסים לחלק לאזורי יין מצפון לדרום, דרך המרכז והרי יהודה, אך אין לחלוקה הזו עדיין הכרה רשמית.
אחד האזורים הקרובים לקבלת הכרה כזו הוא אזור היין של יהודה שלאחרונה, כמידי שנה, נערך בו פסטיבל יין במשך מספר שבועות.

כתבה זו מתמקדת באזור יהודה ונכתבה בהתאם למידע שהגיע מהמועצה האזורית מטה יהודה, השופע ביקבים.

כאשר הגפן נהנית במקום בו היא גדלה, הקרקע מזמינה, האקלים מתאים, זרימת המים טובה, צינת הבוקר מקררת והרוח מלטפת את האשכולות, הענבים יהיו משובחים ויופק מהם יין משובח.
הגפן, יותר מכל גידול חקלאי אחר, מוגדרת כתבנית נוף מולדתה. מיקום הכרם ותנאי הגידול הסביבתיים הקיימים בו, משפיעים השפעה גדולה על אופי הענבים ועל איכותם וקובעים את הבסיס לטעמו ,לניחוחו ולטיבו של היין אשר יתקבל מהם.
זוהי הסיבה לכך שרבים מהיינות האיכותיים בעולם מוכרים ואהובים לאו דווקא בזכות זן הענבים, היקב או היינן, אלא על פי שמו ומיקומו של אזור הגידול ממנו הגיעו הענבים.

אזור יהודה ידוע, עוד מימים קדומים כמקום משובח לגידול ענבים ויינותיו נודעו למרחקים.
עדויות היסטוריות וארכיאולוגיות רבות מספרות על עבר עשיר ביותר של גידול גפני יין, ייצור וסחר ביין באזור יהודה, כבר מהתקופה הניאוליתית המאוחרת.
גיתות עתיקות רבות ושרידים נוספים לייצור יין פזורים ברחבי האזור. רמזים להיות האזור ארץ יין מצויים גם בספר בראשית.
מאמצע המאה ה19 חודשו בארץ ישראל גידולי גפני היין והייצור המסחרי של יין וזאת לאחר דעיכתם בתקופת הכיבוש המוסלמי של האזור מהמאה השביעית לספירה.
עם קום מדינת ישראל, ובעיקר בשנות התשעים של המאה העשרים, הורחבו נטיעות גפני היין, בארץ בכלל וברחבי חבל יהודה, בפרט.
תנאי הגידול המצוינים באזור יהודה הפכו אותו למוקד עניין ומשיכה עבור אנשי היין.
מספר יקבי הבוטיק גדל מאוד, ורובם המכריע מתבסס, ניטעו כרמים על גידול עצמי מקומי.

הצלחתם והצטיינותם של חלק גדול מהיקבים הציבו את אזור יהודה על מפת היין העולמית, והוא מוכר כיום כחבל יין איכותי ומוביל.
מתברר שבאזור מטה יהודה מתקיים שילוב טוב של תנאי קרקע, אקלים וטופוגרפיה, אשר מאפשרים תנאים אידיאליים לגידול גפנים.
את אזור יהודה מאפיין אקלים ים תיכוני המתאים ביותר לגידול ענביי יין. טמפרטורות החורף הנמוכות וכמויות הגשם נותנות לכרמים בסיס מתאים וטוב לקראת עונת הגידול.
הכרמים נטועים באזור זה לאורך ערוצי הוואדיות. סוגי הקרקע הרבים והמגוונים ותכונותיהן של הקרקעות אפשרו לכורמים בחירת חלקות מתאימות לגידול כרמים, בעלות טרואר איכותי וייחודי, המאפשר גידול מגוון זני ענבים איכותיים, אדומים ולבנים, מהם מייצרים את היינות.

משלהי שנות התשעים המועצה האזורית מטה יהודה, המשתרעת על רוב אזורי הגידול של יהודה, משתפת פעולה עם יקבי האזור לקידום תעשיית היין והתיירות האזורית.
במסגרת שיתוף פעולה זה הוקם מועדון היין האזורי “יקבי יהודה” במסגרתו מתקיים כעשרים שנה פסטיבל יין אזורי ופותחה דרך יין העוברת בין היקבים והכרמים במרחב. בדרך זו נעים המבקרים המגיעים ליקבים כדי לטעום את יינותיהם.
המטרה החשובה היא חתירה למתן הכרה רשמית וחוקית לאזור היין המצטיין הזה, כמקובל באזורי יין איכותיים בעולם.
כחלק משיתוף הפעולה ולשם פיתוח האזור מבחינה תיירותית, הוחלט לקדם את ההכרה החוקית באזור יהודה, כאזור יין רשמי ראשון בישראל.
חברי מועדון “יקבי יהודה” והמועצה פנו למומחים שונים במטרה לקבל סקירות מקצועיות אודות אזור יהודה, בדגש על נושאי גידול הענבים, ההיסטוריה והגיאוגרפיה.
בעקבות סקירות מקצועיות אלו הוחלט להגדיר את גבולות אזור היין באופן מצומצם ומדויק ככל הניתן, ולחלק את שטחו לשני אזורי משנה, אשר יבטאו את השונות הפנימית הקיימת בתוך האזור, על אף מרכיביו ההומוגניים הכלליים.
על סמך חוות דעת המומחים, הוגשו למשרד המשפטים הבקשות הרשמיות לרישום סימן מסחר מאשר אזור יין, בהתאם למודל של “העולם החדש” של היין, וכן בקשה לרישום כינוי מקור לאזור היין יהודה ולאזורי המשנה הרי יהודה ומורדות יהודה (השטח שממערב להרי יהודה, בין קווי גובה לשפלת החוף התיכונה) . הכל בהתייחס ליינות המיוצרים מענבים הגדלים באזור.
באפריל 2019 נרשם לראשונה בארץ סימן מסחר מאשר לאזור יין, הוא סמל מועדון היין של “יקבי יהודה” ובכך הפכו “יקבי יהודה” לחלוצים במדינת ישראל, והבקשה לרישום כינוי מקור מצויה בשלבי דיון ואישור מתקדמים.
מבציר 2019 והלאה צפוי קהל צרכני היין בישראל ובעולם לפגוש בסימן מזהה ייחודי זה על תוויות היין של יקבי האזור, סימן המעיד ומבטיח כי היין יוצר מענבים משובחים אשר גדלו בתחומי אזור היין האיכותי יהודה או באזורי המשנה.

מידע מפורט על יקבי יהודה ניתן למצוא באתר : http://tour-yehuda.org.il/category/20/


ישראל פרקר www.winesisrael.com

תגובות סגורות