חדשות היום

היזם והמשקיע יובל אריאב משיק את קרן Symbol בהיקף 50 מיליון דולר

הקרן תשקיע צ’ק ראשון בסבבי סיד ופרה-סיד בסטארטאפים מחוץ לקונצנזוס

קרן ההון סיכון Symbol השלימה את גיוס הקרן הראשונה שלה בהיקף של 50 מיליון דולר. סימבול היא קרן צ׳ק ראשון לסבבי פרה-סיד וסיד, המשקיעה סכום שנע בין 0.5 ל-3.5 מיליון דולר. הקרן מתמקדת ביזמים וסטארטאפים שהיא מכנה ׳פרה-קונצנזוס׳ – יזמים עם רקע לא קונבנציונלי, או שהם פועלים בתחומים שנחשבים קשים להשקעה עבור קרנות בשלבים כל כך מוקדמים.

סימבול החלה לפעול מתחת לרדאר לאחר סגירה ראשונית בסוף שנת 2021, מאז הובילה או השתתפה בסיבוב הגיוס הראשון של עשר חברות – חמש מהן כבר גייסו סיבובי המשך. בין הסטארטאפים שהקרן השקיעה בהן Sightful, Breeze, Nilus, CardinalOps, Squire, Jiga. שתיים מהחברות הן בוגרות של תוכנית האצת המיזמים היוקרתית Y Combinator.

קרן סימבול הוקמה על ידי יובל אריאב, יזם שהיה בצוות המייסד של הסטארטאפ Onavo, שנמכר לפייסבוק בשנת 2013 בכ-200 מיליון דולר, ולאחר מכן מייסד משותף וה-CTO הראשון של חברת Fundbox. לאחר שעזב את פאנדבוקס, אריאב הצטרף כשותף כללי לקרן LionBird, שהשקיעה בפאנדבוקס וכיום משקיעה בסימבול כשותפה מוגבלת. הוא הוביל בקרן השקעות בחברות לא קונבנציונליות שצמחו להיות מצליחות מאוד, כגון פאנדגארד ו-Assured Allies. שתי החברות הוקמו לפני כחמש שנים ומאז כל אחת מהן גייסה עשרות מיליוני דולרים ונחשבת למובילה בתחומה מבחינה מסחרית ומוצרית. כמשקיע אנג׳ל, אריאב השתתף, בין השאר, בסבבי הגיוס הראשונים של סטארטאפ אוטומציית הרכש Approve, שנמכר תוך שנתיים מאז הקמתו לחברת הפינטק Tipalti בהחזר של פי מעל 2.5 על ההשקעה, ושל Next Silicon, המוערכת כיום במעל מיליארד דולר ונחשבת לפורצת דרך בתחום התוכנה לשבבים והוא מכהן בדירקטוריון החברה. יובל שרת בעברו בעשר שנים במודיעין וזכה בפרס בטחון ישראל. הוא מנהל כיום את ארגון הבוגרים של יחידה 49.

מנהלת הפלטפורמה והעובדת הראשונה בקרן היא רחלי קוגן, בעברה ממנהלות ה-HR המוערכות בהייטק הישראלי. קוגן מובילה את העבודה עם הסטארטאפים בדגש על בנייה וגיבוש הצוות הראשוני. היא הקימה פלטפורמה הכוללת אנשי מקצוע מתחומי בניית סיפור החברה והמסרים, תכנון המוצר, חווית המשתמש, והתויית אסטרטגיה עסקית, שעובדים עם החברות מטעם סימבול. ״חברות בתחילת הדרך לא תמיד יכולות לגייס אנשי מקצוע מהשורה הראשונה. פתרנו את זה בכך שאנחנו מעסיקים את אותם אנשים בקרן, והם עובדים עם כל החברות באופן רוחבי, לפי הצורך של כל אחת מהן״, מפרטת קוגן. פרויקט דגל נוסף של סימבול הוא קבוצות לעובדים הראשונים בחברה, למשל פרודקט וביזנס אופריישנס, הפתוחות גם לסטארטאפים שסימבול לא מושקעת בהם. ״להיות עובד ראשון ויחיד בתפקיד מסויים זה שונה לחלוטין מלמלא את אותו התפקיד בחברה יותר גדולה״, אומרת קוגן. ״אם נצליח לתמוך בהם ונייצר סביבה שבה הם מתפתחים אישית ומקצועית ותומכים האחד בשניה, זה יכול להיות קריטי ליכולת של הסטארטאפ להתקדם מהר ובאפקטיביות. הם הופכים להיות מכפיל כוח לפאונדרים״.

יובל אריאב: ״כקרן צ’ק ראשון, אנחנו רוצים לפגוש יזמים בשלב כמה שיותר מוקדם, להכיר לעומק ולסייע בתהליך הוולידציה של הרעיון שהם בוחנים ובבניית הצוות המייסד. אנחנו מכוונים לחברות תוכנה בכל התחומים ובכל המודלים (ישירות לצרכן, תוכנה לתאגידים, תוכנה לעסקים קטנים), ונוטים להתרחק מאזורים רוויים כמו סייבר. אנחנו מחפשים את מה שלא נמצא מתחת לזרקור – את הבעיות שנחשבות מאוד קשות לפתרון, את פלחי השוק שאינם רוויים מבחינת פתרונות טכנולוגים, את הרעיונות שנראים מורכבים או נחשבים לנישתיים ולא עונים על הצ׳ק ליסטים הרגילים של קרנות״. 

״אנחנו מחפשים לפגוש יזמים יוצאי דופן גם אם הרקע שלהם שונה מהמקובל בתחום,״ מפרט אריאב. ״כיוצא יחידת מודיעין בעצמי אני יודע שקל יותר להשקיע ביזמים שיש עליהם סיגנלים ברורים – הם יוצאי יחידת מודיעין מובחרת או עבדו בחברה שיש לה מותג מסוים, ואנחנו בהחלט מחפשים גם את היזמים האלה. אבל אנחנו רוצים לפגוש גם את שאר היזמים – ללא קשר לאיפה הם שירתו וכמה קונבנציונלי הניסיון שלהם. לדוגמא, השקענו ביזם בן 24 שלא הגיע משום יחידה מוכרת אבל בפגישה הראשונה הרשים אותנו ביכולת ההעמקה שלו, וליווינו אותו במשך כמה חודשים בהם התרשמנו מהגמישות המחשבתית שלו ומהיכולת להגיע מהר לרמת מומחיות מאוד גבוהה בתחומים שלחלוטין חדשים לו. עוד דוגמה היא השקעה ביזם יוצא דובדבן שכל הניסיון שלו עד כה הוא בפרויקטים מקומיים לא טכנולוגים, אבל הוא הראה בהם יכולת מאוד גבוהה של חשיבה וביצוע. כחלק מהמחקר לסטארטאפ הוא השתתף בקורס סוכני ביטוח בארה”ב באופן מקוון בשביל לבדוק בפועל חלקים מהרעיון שלו. אנחנו מעניקים ליזמים ליווי רחב. ישבתי בכסא של היזם המייסד, ואני יודע שיהיו רגעים שדברים ישתבשו לחלוטין ולא יתקדמו לפי התוכנית. זה חלק מהעסק. אנחנו יודעים גם שדווקא מהרגעים האלה אפשר להצמיח את החברות הכי טובות”.  


קרדיט: עומר הכהן.

מערכת ניו-טק מגזינים גרופ

תגובות סגורות