ווטסון של יבמ חוזה מוצרים חמים בעונת החגים

מה יהיו המוצרים החמים ביותר במכירות עונת החגים בארה”ב? יבמ מציגה אפליקציית מובייל חינמית חדשה, המבוססת על יכולות הניתוח האנליטי של מערכת ווטסון וחוזה בזמן אמת את הביקושים למתנות בקטגוריות שונות. האפליקציה זמינה להורדה באפ-סטור של אפל.

הניתוח האנליטי של ווטסון מבוסס על הבנת עמדות ומגמות הקונים, כפי שהן עולות ומצטיירות מתוך עשרות מיליוני שיחות ופוסטים ברשתות חברתיות. המערכת מנתחת 10,000 מקורות מידע, לרבות אתרי רשת חברתית, בלוגים, פורומים, תגובות, דירוגים וביקורות. שלא כמו אפליקציות אחרות או רשימות המספקות דירוג סטאטי של “מוצרים חמים”, האפליקציה של ווטסון חושפת את עמדות הצרכנים כלפי מוצרים אותם הם שוקלים לקנות, או כאלה שכבר רכשו.

היכולת הייחודית של ווטסון להבין שפה טבעית, בשילוב עם טכנולוגיות למידת מכונה, מאפשרות לאפליקציה לגלות ולחשוף העדפות צרכנים, להצביע על דפוסי רכישה ומגמות בשוק, ולהבין מדוע בוחרים אנשים במוצרים מסויימים או במותגים מסויימים. האפליקציה אף משתמשת ביכולות חיזוי אנליטי על מנת לצפות מראש האם טרנד מסויים בשוק עתיד לדעוך – או שימשיך לשמור על עוצמתו.

בתהליך הפקת התובנות אודות המגמות המובילות והמוצרים המבוקשים בעונת הקניות של סוף השנה האזרחית, משלב מנוע עיבוד השפה הטבעית של ווטסון את המסקנות אותן הוא מפיק אל תוך המסגרת של שלוש קטגוריות מוגדרות: תוכן, הקשר, והתייחסות הקונים. בכל קטגוריה, מתבצע דירוג מגמות, בציונים שבין 0 ל- 100, המבוססים על ההשפעה (היקפי השיחה), והמומנטום (קצב הצמיחה בהיקפי השיחה).
משתמשים יכולים לצפות ב- 100 המוצרים המדוברים ביותר ובסיפורים שמאחוריהם – בשלוש קטגוריות של מוצרים: אלקטרוניקה צרכנית, צעצועים, בריאות וכושר גופני.

ניתוח מגמות הקניות ככל שאלה מסתמנות באמצע החודש (18 בנובמבר), מעלה שורת ממצאים מעניינים:

התרחבות השימוש במצלמות בסמארטפונים גוררת ביקושים למצלמות מקצועיות. למרות שמשתמשי הסמארטפוטנים נהנים כיום ממצלמות רבות עוצמה, מגלה ווטסון כי צרכנים רוצים יותר מכך. המערכת של יבמ קובעת כי מצלמות ברמה גבוהה, דוגמת ניקון D-SLR, הן הבחירה הראשונה של חובבים המעוניינים לעבור לרמה גבוהה יותר בתחביב הצילום שלהם – בזכות עומק התמונה והאיכות המשופרת של התוצאות. צלמים מומחים יותר, מביעים עניין במצלמת סוני Alpha 7RII, בהפרדה של 42 מגה-פיקסל, הפועלת ללא מראה פנימית ומאפשרת להקליט וידיאו באיכות Ultra HD ב- 4k.

חובבי מלחמת הכוכבים והלגו חייבים להזדרז. הסרט החדש בסדרת מלחמת הכוכבים, “הכוח מתעורר” מסייע להפוך את ערכת קוביות הלגו המלווה את סיפור הסרט לצעצוע המדובר ביותר בעונת החגים בארה”ב. על פי הניתוח של ווטסון, מעבר לערכות מלחמת הכוכבים, צפויות שתי ערכות נוספות של לגו לצבור פופולאריות: City ו- Friends. על בסיס ניתוח זה, ממליצה מערכת המחשב של יבמ להקדים ולרכוש את המתנות האלו במסגרת מבצעי המכירות של “Black Friday”. הניתוח האנליטי של ווטסון מצביע גם על התרחבות המגמה של צעצועים ניטראליים מבחינה מגדרית: קוביות לגו נמכרות היטב לבנות ולבנים כאחד, וחבילת מלחמת הכוכבים של לגו זוכה לפופולאריות הן בקרב מבוגרים והן בקרב ילדים ובני נוער.

צעצועים מסורתיים הופכים חינוכיים יותר. על פי ווטסון, בובות בארבי המשוחחות עם הילד המשחק נמצאות בצמרת רשימת המתנות של הורים, אולם לא בזכות היבטי הלבוש והאופנה של הבובות: ההורים נלהבים מהאפליקציה הנלווית לבובה להגדיר ולשלוט בתוכן השיחה. במקביל, נרשם ביקוש לצעצועים חינוכיים נוספים.

חובבי הטכנולוגיה לובשים טכנולוגיה. רשימות המתנות של חובבי טכנולוגיה, משחקי מחשב וחובבי סרטי פעולה המספקים השראה למשחקים כאלה, מפגינים התעניינות ב- Minecraft ובתוספת האחרונה שלו, Gameband, המאפשרת לשחק בכל מקום, מכל מכשיר קצה. בתחום המתנות הקשורות לעולם הקולנוע, זיהה ווטסון התלהבות סביב Oculus Rift (OR), שהיא משקפת מציאות וירטואלית אותה חובש המשתמש על מנת להעצים חוויית משחקים מקוונים,  כמו גם לצפות בסרטי תלת-מימד ומציאות וירטואלית.

קניות במובייל – במקום במחשב

בצד תחזית הביקושים של צרכנים למתנות בעולם החגים, מספקת יבמ גם תחזית לגבי אופן החיפוש אחר מתנות אלו ודפוסי הקניות ברשת. ביבמ צופים כי לראשונה בתולדות הענף, ישתמשו השנה יותר צרכנים במכשירי המובייל שלהם על מנת לחפש מידע ולבצע רכישות – מאשר במחשבים שולחניים. בחמשת ימי השיא של עונת הקניות, צפוייה תעבורה המובייל לזנק בכ- 57% בהשוואה לממוצע בחודשים הקודמים – שיעור עליה גבוה ב- 17% בהשוואה לזינוק שנרשם ב- 2014. מכירות המובייל צפיות לצמוח ביותר מ- 36% (34% אשתקד).

אפליקציות המובייל של ווטסון לחיזוי מגמות מכירות, עושה שימוש בשילוב יכולות של ממשקי תכנות יישומים (API), הזמינים בפלטפורמת הפיתוח הפתוחה של ווטסון. רשימת ממשקים אלה כוללת כלים לניתוח עמדות גולשים (Sentiment Analysis), איתור וגזירה של מילות מפתח, תיוג תחומים וטקסונומיה. בעתיד, תמשיך המערכת להתפתח עם הוספת יכולות חדשות ובכללן ניתוח גיאוגרפי וריבוי שפות, בשילוב עם רמה גבוהה יותר של התאמה אישית לתחומי ההתעניינות המיוחדים ולהעדפות הלקוח המשתמש.

יבמ ממשיכה להרחיב את תחומי היכולות והביצועים של ווטסון. לעומת ממשק תכנות בודד בתחום הבנת השפה הטבעית ומענה לשאלות בשפה טבעית, אותו הציעה המערכת בראשית דרכה – מציעה כיום הפלטפורמה הזאת יותר מ- 30 ממשקים הנשענים על יותר מחמישים טכנולוגיות בתחומי השפה, הדיבור, הראיה הממוחשבת והפקת תובנות מנתונים.

יבמ משתפת את מכלול היכולות האלה בעזרת ענן הפיתוח של ווטסון. סביב הענן הזה, המתנהל במתכונת פתוחה, כבר פועלת קהילה נרחבת של יזמים, חברות הזנק ועסקים מבוססים, הממסחרים מוצרים משלהם בתחום המחשוב הקוגניטיבי, על מנת לקדם מגוון רחב של תחומי משק ותעשייה, ובכללם עולם הקמעונאות ותחום שירות הלקוחות.

תגובות סגורות