טכנולוגית מציאות מדומה שפותחה על ידי יוצאי חיל האויר הישראלי, מסייעת במאבק בקורונה בביה”ח בוושינגטון

הפלטפורמה של Surgical Theater משמשת את בית החולים על מנת להסביר לציבור באמצעות מציאות מדומה בתלת מימד את הנזק העצום שיכול לגרום וירוס הקורונה ובכך לרתום את הציבור להישמע להוראות

טכנולוגיית מציאות מדומה של חברת Surgical Theater האמריקאית-ישראלית המשמשת מזה מספר שנים לתכנון וביצוע ניתוחים מורכבים תוך המרת סריקות CT ו-MRI של המטופל לתמונת מציאות מדומה בבתי חולים מובילים בארצות הברית, משמשת לראשונה בעולם את בית החולים האוניברסיטאי ג׳ורג׳ וושינגטון בבירת ארה”ב לבחינת מצב הריאות של חולי קורונה. הפלטפורמה אף משמשת את בית החולים על מנת להסביר לציבור הרחב, באופן אינטואיטיבי, את הנזק העצום שיכול לגרום וירוס הקורונה וכך לרתום את הציבור להישמע להוראות גורמי הבריאות.

Surgical Theater פיתחה מערכת הדמיה רפואית מובילה בעולם בתחום המציאות המדומה והרבודה. המערכת הקלינית מעבדת סריקות הדמיה דו ממדיות של המטופל כמו CT ו-MRI, ובונה מהן מודל מציאות מדומה ב-360 מעלות. על המודל שנוצר ניתן לראות טוב יותר ובתלת מימד את האנטומיה ואת הבעיה הקלינית של החולה. Surgical Theater הפועלת מקליפורניה הוקמה על ידי שני יוצאי חיל אוויר: מוטי אבישר, קצין הנדסה בכיר במערך הטכני של חיל האוויר, ואלון גרי, ששירת כטייס מסוקים. השניים הובילו יחד את פיתוחו וקליטתו של סימולטור הטיסה המתקדם למטוס ה- F-16 הטכנולוגיה של Surgical Theater אושרה על ידי מינהל התרופות והמזון האמריקאי ואף אושרה לשימוש על ידי משרד הבריאות בישראל. לאחר שבתי החולים המובילים בארצות הברית כבר משתמשים בהצלחה בטכנולוגיה, בחודשים האחרונים בוחנים מספר בתי חולים בישראל את קליטת המערכת.

בית החולים האוניברסיטאי ג׳ורג׳ וושינגטון קיבל את חולה הקורונה הראשון לפני מספר ימים. האיש, בשנות ה-50 המאוחרות, הגיע לבית החולים לאחר שסבל מסימפטומים הולכים ומחמירים במהירות של חום, שיעול וקוצר נשימה. הוא חובר למכונת הנשמה בבית החולים, אך נדרשה התערבות אינטנסיבית יותר.

“ראינו שהנזק שנוצר בריאות המטופל הולך וגדל במהירות, והגענו לנקודה בה הוא נזקק למקסימום תמיכה ממכונת ההנשמה”, אמר ד”ר קית’ מורטמן, מנהל מחלקת ניתוחי חזה בבית החולים, בראיון לפודקאסט HealthCast של בית החולים.

בית החולים היה הראשון בארה”ב להשתמש בטכנולוגית מציאות מדומה על מנת לנתח צילומי חזה ובתי חולים נוספים מתכוונים ללכת בעקבותיו. “באמצעות טכנולוגיית המציאות המדומה של Surgical Theater יכולנו לקבל מבט מבפנים על הריאות של החולה ומה שראינו נראה מדאיג”, אומר ד”ר מורטמן.

“כאשר יצרנו את קבצי התלת מימד 360º באמצעות המערכת של Surgical Theater, ראינו שקיים הבדל משמעותי בין הריאה הלא תקינה הנגועה בנגיף לבין רקמת הריאה הסמוכה הבריאה יותר, אמר ד”ר מורטמן. “ההבדל כל כך ברור שלא צריך להיות רופא על מנת להבין את התמונות. הנזק שאנו רואים אינו מוגבל לחלק מסוים בריאה. זהו נזק חמור לשתי הריאות באופן מפוזר”.

“באמצעות הטכנולוגיה של Surgical Theater כל אחד יכול לראות ולהבין בקלות את גודל הנזק שהוירוס גורם לרקמת הריאה. אני רוצה שהציבור הרחב יראה את הסרטון וכל מי שלא הפנים עד כה את הוראות מערכות הבריאות, אולי יבין כעת את הנזק שהוירוס גורם לריאות ויפנים את הנזק האפשרי. הוירוס לא מפלה בין המינים או בין גילאים. הוא עלול להיות מסוכן בכל גיל”.

“אנו יודעים שרוב הנדבקים יסבלו מתסמינים קלים, אך כ-20% מן החולים יסבלו מסימפטומים חמורים יותר עד צורך בהנשמה מלאכותית”, מוסיף ד”ר מורטמן. ד”ר מורטמן מודאג במיוחד מן האפשרות לנזק מתמשך לריאות של אלו שישרדו את הקורונה. “הדלקת הזו לא נעלמת עם הזמן, היא יוצרת צלקות בריאות עם נזק לטווח הארוך”, הוא אומר.

״אנחנו מאפשרים לראות את הפגיעה בריאות החולה בקורונה מכל זווית אפשרית, לרבות בתוך ובין הרקמות. זה הופך את הדיון לברור ואינטואיטיבי ואף פותח אפשרויות למחקר קליני. בניתוחי מוח ובניתוחים מורכבים באיברים אחרים בגוף הוכח שמבט בזווית ייחודית תוך שימוש בטכנולוגיה שלנו הוביל לשיפור בשיטת הניתוח ולהצלת חיים”, אמר אלון צוקרמן, נשיא חטיבת ה-VR וסמנכ״ל התפעול הראשי של Surgical Theater.

אלי משה, סגן נשיא ומנכ”ל אזור אירופה והמזרח התיכון ב-Surgical Theater, הוסיף כי בימים אלו מתבצעת בחינה של המערכת בכמה בתי חולים בישראל ובמקביל הוגשה בקשה לרשות החדשנות לבצע פיילוט בבית החולים רמב”ם ומרכז רפואי גליל.

להאזנה לפודקאסט המלא:

https://www.gwhospital.com/resources/podcasts/covid19-vr-technology

לצפיה בסרטון המציג את הריאות של חולה הקורונה:

https://www.youtube.com/watch?v=9rgJOBHwTkM


מערכת ניו-טק מגזינים גרופ

תגובות סגורות