הסייר החדש

אמיר בר-שלום

עד לפני כמה שנים גבול מצרים היה בבחינת החצר האחורית של מערכת הביטחון. שלום קר אבל יציב עם מצרים, נוכחות צבאית קטנה לאורך שני צידי הגבול ושימור סטטוס קוו, אתם שם אנחנו כאן.
אלא שגלי ההגירה מאפריקה, התרופפות השלטון בקהיר ועליית חמאס בעזה הפכו את הגבול הזה לאיום ממשי, שהצריך את ישראל להיכנס לאחד הפרויקטים המהירים בתולדותיה. בניית גדר גבול של יותר ממאתיים קילומטרים בתוך קצת יותר משנתיים. היום כשהגדר כבר עומדת ועוצרת, תרתי משמע, את המהגרים, במערכת הביטחון עוברים לשלב הבא של גיבוש דפוס הפעולה המבצעי.
בשונה מהגבולות בסוריה ולבנון, בגבול המערבי ההתמודדות היא עם מרחבים מדבריים עצומים, שמצריכים תפיסה מבצעית שונה לחלוטין. כך למשל האמר ממוגן ירי שנע בכבדות בגבול עם לבנון אינו מתאים למרחבים הפתוחים והלא עבירים של הגבול המערבי. אלה הם פני הדברים גם עם הסופה ממוגנת ירי שפועלת בשטחים. כאן למעשה נולד הפרויקט החדש של צה”ל, יחד עם תעשיות רכב נצרת,לבניית ג’יפ הסיור החדש לסביבה מדברית.
“משרד הבטחון הגדיר לנו בשלב אפיון הרכב דרישות מבצעיות מאד ברורות לרכב שטח בעל ניידות ועבירות, מעבר ליכולות של הסופה 3 הרגילה”, אומר צבי נטע יו”ר ובעלים של קבוצת מכשירי תנועה, המחזיקה בתעשיות רכב נצרת בראיון מיוחד לניו טק. “היכולות שהוגדרו לנו לא היו בהכרח מוכוונות גזרה, אלא מוכוונות ביצועים. זווית כניסה ויציאה טובות יותר, ג’יפ סיור פתוח, משקל עצמי גדול יותר, יכולת הסעה של ארבעה לוחמים מלבד הנהג, צמיגים רחבים יותר, כננות ויכולת לשאת טילים”.
לצורך תכנון הג’יפ החדש צורף לשלב התכנון גם נהג מרוצי השטח עידו כהן, בעל חברת IDO OFFROAD CENTER, המתמחה בתכנון ובניית רכבי שטח בהתאם לצרכי הלקוח. כהן עמד מאחורי התכנון הפיתוח והייצור של הזיבאר Z BAR, רכב שטח שנמצא בשימוש של חלק מכוחות הבטחון לאורך גבול מצרים.
לפני המסירה הראשונה לצה”ל שצפוייה ממש בקרוב, הזמינה תעשיות רכב נצרת מספר עיתונאים לנסיעת מבחן בסופה 3 סיור החדשה. היה קשה מאד למצוא ביקורות רעות על הג’יפ החדש.
הנה דוגמא לקריאות ההשתאות של נהגי המבחן מאתר הג’יפאים, ג’יפולוג, שערכו את נסיעת המבחן בחודש יולי האחרון בנגב: “הצדדים האחוריים של הג’יפ נבנו מחדש, מפח עבה, בלתי רגיש למכות בעליל. בתי הגלגלים גבוהים ובנויים צינורות, בקווים פשוטים וקלאסיים של ג’יפ צבאי Flat-Fender. מנשאי ג’ריקנים כחלק בלתי נפרד מהכנפיים הקדמיות הם רעיון מצויין, ומשתלבים נהדר עם שולחנות הקפה הקטנים מפח מרוג. בחלק האחורי של הג’יפ, תא המטען קיבל דפנות מוגבהות, רעיון טוב שמקל על העמסה וקשירה. כמובן שאת הכל קושר ביחד כלוב התהפכות מלא, זויות גישה ונטישה – מצויינות, מעל ומעבר לדרוש. בתי הגלגלים הגדולים והרחבים מכסים על מה שהופך את הג’יפ הזה למה שהוא – הגלגלים. גלגלי פלדה HD בקוטר 17 אינץ’ שנראים מצויין (איפה משיגים?) ועליהם צמיגי שטח מלא מיקי טומפסון במידה 315/70R17, שזה, בשביל המתקשים בחשבון, מידה מקבילה ל-35/12.5R17. צמיגים ראויים למכונית מרוץ אמיתית.
וכל זה, בלי נעילות דיפרנציאל. אפילו בלי בקרת האחיזה היעילה של סופה 3. מסתבר שניתקו אותה, יחד עם מערכת ה-ABS, לבקשת היחידה הקודמת שקיבלה את הרכב לניסוי. לקח לנו כמה שעות לעלות על העניין – כי כאמור, עם צמיגים גדולים, מרוחקים אחד מהשני, ומהלכי מתלה סבירים בהחלט, לא מגיעים בקלות להצלבות מלאות. כשהגענו להצלבה מלאה והבנו שאין, זה לא באמת הפריע. ב’ קודקוד נוהג פה כמו בג’יפ או בסופה צבאית רגילה – מבחינתנו אין נעילות, אז אין. תארו לעצמכם את הג’יפ הזה עם נעילות. הג’יפ הכי טוב, נקודה. מתאים לי כמו כפפה ליד. יותר מכל CJ, סופה או רנגלר משופר!”.
הסופה 3 סיור מתבססת כאמור על הסופה 3 מפקדים שהחלה להימסר לצה”ל במהלך השנה האחרונה.
משרד הבטחון הזמין יותר מחמש מאות רכבים לצה”ל. הסופה בנויה על בסיס שלדה מקורית של קרייזלר J8 ממשפחת ה”רנגלר” האמריקאית, אשר עברה שדרוגים ישראליים והותאמה לשימושים הצבאיים של צה”ל. במהלך השדרוגים שופרו מערכות רבות, כדוגמת מערכת המתלים, המשפרות באופן משמעותי את יכולת העבירות של הג’יפ. חידוש נוסף הוא התקנת מערכת סינון אוויר חיצונית, שנורקל, המונע כניסת אבק וחול למנוע. מערכות רבות נוספו לרכב בהתאם לדרישות שהציב צה”ל. כך למשל ניתן למצוא בו מערכות קשר, מערכת חשמל ייעודית, תאורת לילה ועוד מערכות צבאיות מסווגות.
“למעשה הסופה 3 סיור משתווה ביכולות שלה להאמר ואפילו עולה עליו בכמה תחומים”, אומר צבי נטע. “היתרון הבולט הוא יכולת נשיאה של ארבעה לוחמים ולא שלושה. מעבר לכך ביצועי השטח שלו בחלקם טובים יותר, כמו למשל בזוויות כניסה ויציאה לשיפועים חדים”.
לא בכדי מוזכרת הסופה 3 סיור בנשימה אחת עם ג’יפ ההאמר. בימים אלה אמור הפנטגון להחליט על המחליף של ההאמר בצבא ארצות הברית. לצורך פיתוח אב הטיפוס הקצה הממשל 200 מיליון דולר, ובחודשים הקרובים אמורה להתקבל ההחלטה על שלוש החברות שיעלו לגמר הפרוייקט. קרייזלר, השותפה בפרוייקט ה”סופה” הישראלי, היא אחת החברות שמתמודדות במכרז.
“קרייזלר היא בעלת זכויות בפיתוח הסופה”, אומר נטע. “פיתוח הסופה היה פרוייקט משולב של תעשיות רכב וקרייזלר, לכן זה מקנה לה את היכולות להטמיע פיתוחים שנעשו פה בישראל במסגרת פרוייקט הסופה, גם במחליף של ההאמר. לכן, אם קרייזלר אכן תזכה, לא מן הנמנע שאנחנו נייצר בישראל חלק מהחלקים של הרכב החדש”.

 

סופה 3 סיור
(M-243 Storm 3 R-Type),
מפרט טכני

מנוע: טורבו-דיזל מסילה משותפת, 4 בוכנות בטור, נפח 2.8 ליטר, תוצרת VM
הספק: 194 כ”ס/3,800 סל”ד
מומנט: 45 קג”מ/2,000 סל”ד
תיבת הילוכים: RFE545 אוטומטית,
5 מהירויות
תיבת העברה: NVG241
יחס העברה קצר: 2.72:1
סרן קדמי: דנה 44, מוגבל החלקה
סרן אחורי: דנה 60, מוגבל החלקה.
יחס העברה סופי (בסרנים): 4.10:1
מתלה קדמי: זרועות רדיוס, פנהרד, קפיצי סליל, מוט מייצב
מתלה אחורי: קפיצי עלים
צמיגים: LT 315/70R17 על גלגל17×7.5
בלמים קדמי/אחורי: דיסק מאוורר/דיסק
עזרי עבירות/אחיזה: בקרת אחיזה אלקטרונית (מבוטלת ברכב המבחן)
אורך/רוחב/גובה/בסיס גלגלים:
4,560 מ”מ/1,900מ”מ/1,920 מ”מ/2,946 מ”מ
משקל עצמי/מותר:
2,200 ק”ג/3,358 ק”ג
נפח מיכל דלק: 85 ליטר
מהירות מירבית: 130 קמ”ש
(יצרן, מוגבלת אלקטרונית)
צריכת סולר (מבחן): 6.9 ק”מ/ליטר
זווית גישה: 60 מעלות
זווית נטישה: 40.5 מעלות
זווית בטן: 24 מעלות
זווית שיפוע צד: 39 מעלות
זווית טיפוס מירבית: 60 מעלות
עומק צליחה: 812 מ”מ

תגובות סגורות